شناسه خبر : 2854

نوروزی در تشریح نشست کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خبر داد:

کلیه ماموران یگان حفاظتی به موجب قانون تسلیح تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

کلیه ماموران یگان حفاظتی به موجب قانون تسلیح تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأمورین یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی خبرداد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، حجت‌الاسلام حسن نوروزی در تشریح نشست امروز (‌سه‌شنبه 3 مهر) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: در نشست امروز لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأمورین یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی ازجمله محیط‌زیست و منابع طبیعی مطرح شد این لایحه دارای 4 ماده است.

نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 1 این لایحه گفت: در این ماده تأکید شده مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط‌زیست و منابع طبیعی که در چهارچوب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند، از حیث  تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به‌کارگیری در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود، مشمول قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب 1373 دستگاه اجرائی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأمورین مذکور ازجمله پرداخت دیه و جبران خسارت در موارد مقرر، مشمول قانون مذکور می‌باشد.

وی تصریح کرد: همچنین در تبصره این ماده تأکید شده است که دادسراها و دادگاه‌ها مکلف‌اند پرونده‌های موضوع این ماده را خارج از نوبت رسیدگی نمایند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به ماده 2 این لایحه، گفت: دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکلف‌اند مأمورین یگان حفاظت دستگاه مربوطه خود اعم از کارکنان ثابت، پیمانی و قراردادی را در راستای انجام وظایف و مأموریت‌های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی و حوادث بر اساس مقررات این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن بیمه نمایند.

نوروزی با بیان اینکه در ماده (۳) این لایحه نیز به موارد قابل‌توجهی در حمایت از قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی اشاره شده است، افزود: آئین نامه اجرائی این قانون مشتمل بر نحوه تأمین و پرداخت وجوه موضوع مواد (۱۳) و (۱۴) قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۳۷۳ به مشمولین این قانون و همچنین چگونگی پوشش بیمه‌ای آنها به موجب آئین نامه‌ای خواهد بود که ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون توسط وزارت دادگستری و حسب مورد با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: همچنین در ماده (۴) این لایحه نیز تأکید شده سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این قانون را به پیشنهاد دستگاه‌های اجرائی دارای یگان حفاظت در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

ارسال نظر