شناسه خبر : 2817

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نقده:

۴۳.۳ درصد از قالیبافان نقده تحت پوشش بیمه هستند

43.3 درصد از قالیبافان نقده تحت پوشش بیمه هستند

قربان انوشه گفت: ۳۰۰ هنرمند در سطح کارگاه‌های خانگی فرش دستباف به هنرآفرینی مشغول بوده که در حال حاضر از این تعداد حدود ۱۳۰ نفر با ۴۳.۳ درصد تحت پوشش قانون بیمه قالیبافان هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، قربان انوشه افزود: فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه بی نظیر است و سالانه 300 مترمربع انواع فرش‌های دستباف در سبک های مرینوس و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش تولید و روانه بازار می شود.
وی اضافه کرد: فرش دستبافت این منطقه به دلیل جایگاه ویژه ای که از گذشته تاکنون داشته است، می تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نقده بیان کرد: تولیدکننده فرش دستباف یک فرش 9 مترمربعی را با حدود 130 میلیون ریال قیمت به بازار عرضه می کند و در حال حاضر به دلیل اوضاع نامناسب بازار خرید و فروش فرش دستباف در این شهرستان به حالت رکود رفته است.
انوشه در خصوص مشکلات حوزه فرش دستباف بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، افزایش سطوح دستمزد، نوسان نرخ ارز و نبود توان بازاریابی مناسب برای این صنعت در کنار مشکل بیمه قالیبافان از جمله این مشکلات به شمار می رود.
دهها هزار نفر در آذربایجان غربی از محل فرش ارتزاق می کنند که این امر نشان دهنده جایگاه این صنعت در اقتصاد این استان است.
شهرستان 125 هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده ‌است.
200 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی در آذربایجان‌غربی فعال است که از این تعداد پنج کارگاه متمرکز، 47 تعاونی تولیدی، 15 اتحادیه صنفی قالیبافی و یک دانشگاه در حوزه فرش دستبافت استان فعالیت می کند.

ارسال نظر