شناسه خبر : 2810

در راستای حمایت از روستاییان در برابر حوادث؛

ضرورت فرهنگ سازی در زمینه بیمه منازل روستایی

ضرورت فرهنگ سازی در زمینه بیمه منازل روستایی

ترویج بیمه منازل برای حمایت از روستاییان در برابرحوادث غیرمترقبه نیازمند فرهنگ سازی است .

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، طرح بیمه منازل روستایی 2 سال گذشته از طریق بیمه ایران در استان سمنان آغاز شده ، اما تا کنون تعداد محدودی از روستاییان از آن استقبال کرده اند.
به گفته مسوولان بیمه ایران در استان سمنان ، پارسال چهار روستا زیر پوشش این طرح رفت و امسال نیز تفاهم نامه اجرای طرح در چهار روستای دیگر بسته شده است.
با این که حق بیمه هر منزل روستایی در سال 250 هزار ریال است ، اما پایین بودن درآمد روستاییان یکی از دغدغه های مسوولان برای استقبال از این طرح است .
دهیار روستای سطوه بخش مرکزی شاهرود، اعلام کرد: بسیاری از اهالی این روستا برای پرداخت حق بیمه تعیین شده با مشکل روبرو هستند.
عباس خانی ادامه داد: با توجه به تداوم خشکسالی در این منطقه ، در آمد مردم از کشاورزی و دامداری بسیار کاهش یافته و برخی با کمک های دولتی زندگی خود را می گذرانند.
بخشدار بسطام هم گفت : وقوع حوادث مختلف یکی از مشکلات جامعه است ، بیمه منازل یکی از راهکارها برای پیشگیری قبل از وقوع حادثه است.
علی باقری افزود: برای اجرای این طرح لازم است نخست دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها اقدام به بیمه منزل خود کنند تا مردم نیز ترغیب شوند.
وی گفت: بیمه باید بروشورهایی در این باره تهیه وپخش نماید تا مردم با مزایای آن آشنا شوند.
مدیرکل شعب بیمه ایران استان سمنان هم گفت :بروز بحران های مختلف در جامعه غیر قابل پیش بینی بوده و اقشار ضعیف بیشترین خسارت را در این شرایط متحمل می شوند.

مهدی اسکندری افزود: فلسفه بیمه این است که از بیمه گذار به نحوی حمایت شود که وضعیت اقتصادی او به قبل از حادثه برگردد.
وی ادامه داد: در خسارت های بالای پنج واحد مسکونی گروه ارزیابی خسارت به روستای محل حادثه اعزام شده و پس از تشکیل پرونده و ارزیابی کارشناسان ، مبلغ خسارت با یک فقره چک پرداخت می شود.
اسکندری برگزاری نشست های مختلف با حضور دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها را مهم خواند و گفت : در این نشست ها مزایای بیمه حوادث منازل بیان شده و راهکارهای مربوطه تبیین می شود.
وی افزود : در این طرح منازل و اماکن روستاییان در برابر خطرات تهدید کننده به میزان 400 میلیون ریال و اثاثیه آن ها نیز تا سقف 100میلیون ریال بیمه می شوند.
اسکندری افزود: این طرح با کمک مدیریت بحران استانداری سمنان و فرمانداری شاهرود اجرا می شود.
وی تصریح کرد: پارسال روستاهای مومن آباد سرخه، خیرآباد سمنان ، محمدآباد میامی و یک روستای دامغان با 2هزار واحد مسکونی زیر پوشش این طرح رفتند. 
مدیرکل شعب بیمه ایران استان سمنان یادآورشد: پرداخت خسارت بیمه به نوع سازه ها بستگی دارد چنانچه واحد ساختمانی با سازه آهنی و آجری باشد حداکثر 500 میلیون ریال و اگر خشت و گلی باشد تا 100 میلیون ریال داده می شود. 
وی با بیان این که در استان سمنان 30 هزار خانوار روستایی زندگی می کنند، افزود: به هر میزان که دهیاران روستاهای استان تلاش کنند ، سرعت بیمه منازل روستاهایشان افزایش خواهد یافت ، آن ها باید تلاش کنند تا فرهنگ بیمه را در بین روستاییان ترویج دهند.
اسکندری با بیان اینکه حق بیمه این طرح به چهار تا پنج قسط قابل تقسیم است، افزود: ضعیف ترین مردم در حوادث بیشترین خسارت را می بینند ، باید اعتماد مردم به بیمه جلب شود برای رسیدن به این منظور نخست باید بیمه ها به آن ها اعتماد کنند.
استان سمنان 700 هزارتن جمعیت و 309 روستای بالای 20 خانوار دارد.

 

ارسال نظر