شناسه خبر : 2781

مشاور توانبخشی وزارت بهداشت عنوان کرد:

لزوم پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی

لزوم پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی

محمد تقی جغتایی گفت: پوشش بیمه‌ای و گسترش مراکز خدمات توانبخشی باید از دغدغه‌های شبکه ملی باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد تقی جغتایی افزود: توانبخشی پس از پیشگیری، بهداشت و درمان، سطح سوم خدمات سلامت  است، در واقع برخی از بیماران پس از طی دو مرحله درمانی  به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

 وی اظهار کرد: هم اکنون دفتر توانبخشی در معاونت درمان وزارت بهداشت ایجاد شده است و  این حوزه نیز مانند درمان، جزئی از خدمات حوزه سلامت محسوب می‌شود که امیدواریم بتوانیم مطالبات جامعه توان خواه را مرتفع کنیم.

مشاور وزیر بهداشت در حوزه توانبخشی افزود: با توجه به  آمار بالای  ناشی از سکته های قلبی و مغزی، معلولیت های مادزادی، تصادفات جاده ای و از همه مهمتر فرایند کم توانی و ناتوانی سالمندی که به  سونامی سالمندی ایرانیان تعبیر می شود، بیمه توانبخشی از موضوعات و مطالباتی است که  باید مدنظر کمیته توانبخشی باشد.

وی بیان کرد : بیماران سکته مغزی و قلبی، کم توانان در جامعه  و گروه های نیازمند به خدمات توانبخشی ممکن است برای دفعات اول یا دوم برای خدمات توانبخشی هزینه کنند ولی به دلیل تعدد  و هزینه بالای این نوع از خدمات نمی‌توانند روند درمان خود را ادامه داده و در سیکل معیوب درمان قرار می گیرند.

انجمن ها و سازمان های مردم نهاد؛ عوامل موثر در توسعه خدمات توانبخشی

انجمن ها و سازمان های مردم نهاد در کنار دولت و گاهی فراتر از دولت می توانند سیاست های حوزه توانبخشی و راهبرد های آن را دنبال کنند، خدماتی که تاکنون جای آن خالی بوده و امید داریم با این شبکه شاهد توسعه خدمات توانبخشی باشیم.

وی اظهار کرد: این شبکه دوشادوش وزارت بهداشت  در ارائه ی هرچه بیشتر خدمات ایفای نقش می کند و هر ارگان دولتی و غیر دولتی با رجوع به این  شبکه  قادر خواهد بود انجام یک سری از کارهایی را که دولت نمی تواند به صورت عمومی انجام دهد به این حوزه  محول کند و نتیجه مطلوب را بگیرد.

جغتایی عنوان کرد: سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در بند اول به پیگیری وزارت بهداشت نسبت به سیاست های بهداشتی،درمانی و توانبخشی اشاره می کند، از این رو  امید داریم شبکه توانبخشی کشور  با تدوین این سیاست ها و یا کمک در اجرای آن ها در این عرصه گام بردارد.

وی گفت: با توجه به سیاست های بهداشت جهانی، افراد کم توان، حقوقی مانند اولویت در مراجعه به مطب پزشک ، مناسب سازی محیط زندگی و شهری و  ...دارند که  با ایفای نقش شبکه ملی توانبخشی در مراکز ، سازمان های مختلف  و با مشارکت با شهرداری ها، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سایر نهاد های مسئول می توان بخشی از این مطالبات را پیگیر شد.

لزوم پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی

 مشاور وزیر بهداشت در حوزه توانبخشی بیان کرد: پیگیری و گسترش مراکز ارائه  خدمات توانبخشی، بیمارستان های توانبخشی و پیگیری پوشش بیمه ای از متولیان سلامت برای جامعه توان خواه و مدد جویان موضوعی اساسی  است و باید پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی به نحوی شایسته عملیاتی شود.

جغتایی بیان کرد: در قانون جدید جقوق معلولین، حمایت های بیمه ای تصویب شده و بیمه یک ضرورت است، باید این شبکه در بحث تحقق خدمات بیمه ای اهتمام ویژه ای داشته باشد تا افراد در کنار بهره مندی از خدمات توانبخشی شاهد کاهش هزینه های درمان باشند.

وی در پایان گفت: شبکه ملی توانبخشی باید رسالت خود را به تمام اقشار جامعه آگاه سازی کند و با بهره مندی از پتانسیل های داخلی، بین المللی و با بهره گیری از کارهای مطالعاتی در دانشگاه ها از خدمات دانشجویان دکتری برای توسعه خدمات توانبخشی  گام بردارد.

 

ارسال نظر