شناسه خبر : 2773

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خبر داد:

پوشش بیمه ای ۲۱ درصد از قالیبافان آذربایجان غربی

پوشش بیمه ای 21 درصد از قالیبافان آذربایجان غربی

اسد درویشی گفت: ۷۲ هزار هنرمند در سطح هزاران کارگاه خانگی فرش دستباف به هنرآفرینی مشغول بوده که در حال حاضر از این تعداد ۱۵ هزار نفر با ۲۰.۸۳ درصد تحت پوشش قانون بیمه قالیبافان بوده و از خدمات آن بهره مند هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، اسد درویشی گفت: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی نظیر است و سالانه 290 هزار مترمربع انواع فرش‌های دستباف در سبک های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می شود.
وی افزود: فرش های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال 1389 ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال 1392 نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر نشان از جایگاه استان در صنعت فرش کشور است.
وی اضافه کرد: طرح ریز ماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار بوده و نسبت به سال های گذشته صادرات فرش افزایش یافته است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: شهرستان های تکاب و خوی مهمترین قطب های تولید فرش استان بوده و در کنار آنها فرش بافی در شهرهای بوکان، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.
وی اضافه کرد: فرش دستبافت این استان به دلیل جایگاه ویژه ای که از گذشته تاکنون داشته است، می تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.
درویشی در خصوص مشکلات حوزه فرش دستباف آذربایجان غربی بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، افزایش سطوح دستمزد، نوسان نرخ ارز و نبود توان بازاریابی مناسب برای این صنعت در کنار مشکل بیمه قالیبافان از جمله این مشکلات به شمار می رود.
 

 

ارسال نظر