شناسه خبر : 2760

سخنگوی انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران:

راهنمای بالینی ابزار سازمان بیمه‌گر است

راهنمای بالینی ابزار سازمان بیمه‌گر است

شهرام توفیقی گفت: ابزارهای وزارت بهداشت در برخی موارد با نظام بیمه‌ای مشابه هستند و در بسیاری از موارد مخالف هم هستند بنابراین بیمه باید ابزارهای خاص خود را متناسب با ماموریتی که دارد، بازتعریف کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از آی هینا، دکتر شهرام توفیقی با اشاره به اینکه مشروعیت بخشی یکی از ارکان پیاده سازی و اجرای سیاست‌ها در سطح جامعه است، گفت: اگر مشروعیت سازی به خوبی انجام نشود، آن سیاست با مقاومت روبرو می‌شود. مثلا در نظام ارجاع و پزشک خانواده هنوز مشروعیت لازم از طرف ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت ایجاد نشده و در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که چنین طرح‌هایی به زودی اجرایی شود.

وی به مدیریت تغییر پرداخت و گفت: هر چه تغییر گسترده‌تر باشد، مدیریت تغییر لاجرم مهمتر خواهد بود به همین دلیل زمانی که خرید راهبردی می‌خواهد پارادایم فکری را از نظر نظام پرداخت، ارائه خدمت، سطح بندی، محتوا و ... تغییر دهد، ناگزیریم از فرآیندها و اصول مدیریت تغییر برای انتقال مشروعیت آن سیاست در جامعه استفاده کنیم که در این مورد با ضعف‌های جدی روبرو هستیم.

دکتر توفیقی افزود: وقتی در مورد خرید راهبردی صحبت می‌کنیم یعنی اینکه سلامت برای کل افراد جامعه به طور عادلانه ایجاد شود. توانمند سازی بیماران از دیگر موضوعات مورد توجه در خرید راهبردی است. باید هر فرد بتواند مطالبه ‌گر باشد و تشخصیص دهد که به چه چیزی نیاز دارد و تا زمانی که این موضوع محقق نشده، سازمان‌های خریدار باید گروه‌هایی را در اختیار افراد جامعه بگذارد تا به آنها کمک کند تا انتخاب درستی انجام دهند.

وی تقویت تولیت و ظرفیت دولت را از دیگر عناصر خرید راهبردی دانست و گفت: نکته جدی که تمام تحقیقات کشورهای جهان نشان داده این است که تولیت بیمه پراکنده است و رهبری واحدی در حوزه بیمه سلامت مگر در کشورهای که از نظر رفاه توجه ویژه‌ای به جامعه می‌کنند، وجود ندارد. در بقیه کشورها به خصوص کشورهای کم درآمد یکی از نواقص جدی، فقدان رهبری منسجم در حوزه بیمه است به طوری که در کشور ما نیز بیمه از نظر تولیتی چند پاره است.

سخنگوی انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران با تاکید بر اینکه برای اجرای خرید راهبردی باید زیرساخت‌هایی از جمله پرونده الکترونیک سلامت به طور همزمان با سایر زیرساخت‌ها اجرایی شود، بیان کرد: در حالی که هنوز الزامات خرید راهبردی در کشور مبهم است نمی توان آن را به درستی انجام داد. آن چیزی که پیشنهاد می‌شود این است که طی فرآیند یک تا دو ساله با اصولی که در کشور تعریف شده است خرید راهبردی را تببین کنیم. خرید راهبردی یک مفهموم است تا متودولوژی. مفهمومی که از تمام امکانات و ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کند تا از منابع بهترین کارایی ، کیفیت و عدالت را فراهم کند.

دکتر توفیقی بر سرمایه‌گذاری سازمان‌های بیمه‌گر بر ترویج گایدلاین‌ها با توجه به منابع مالی موجود تاکید کرد و گفت: گایدلاین ابزار سازمان بیمه‌گر است. سازمان بیمه‌گر باید ابزار مدیریتی خود را بشناسد و ظرفیت‌های قانونی را اجرا کند. سازمان بیمه‌گر و خریدار راهبردی باید نظام اطلاعات را براساس نیازهای خود طراحی کند. ماموریت سازمان بیمه‌گر و ابزارهای آن مشخص هستند که باید با قدرت آن را پر رنگ کنند. باید توجه داشت که ابزارهای وزارت بهداشت در برخی موارد با نظام بیمه‌ای مشابه هستند و در بسیاری از موارد مخالف هم هستند. بیمه سلامت باید ابزارهای خاص خود را متناسب با ماموریتی که دارد، بازتعریف کند.

 

ارسال نظر