شناسه خبر : 2719

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد:

جزییات بیمه راکبین و نمایندگی های پیک موتوری

جزییات بیمه راکبین و نمایندگی های پیک موتوری

تقی نوربخش با صدور بخشنامه ای به تمامی ادارات کل و دفاتر مستقل ستادی و ادارات کل تامین اجتماعی استان ها، بیمه راکبین و نمایندگی های پیک موتوری را تبیین کرد.

به گزارش چابک آنلاین، بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی تقی نوربخش، مشمولین این بخشنامه آن دسته از صاحبان نمایندگی های زیرمجموعه شرکت حمل و نقل کالای تهران (پیک بادپا) که به طور مقاطعه کاری با شرکت یاد شده در امر حمل و نقل موتوری فعالیت می کنند و همچنین راکبین و رانندگان خود مالک پیک بادپا هستند که هیچ گونه رابطه استخدامی و دریافت مزد با شرکت یا نمایندگی نداشته و صرفاً در ازاء معرفی توسط شرکت یا نمایندگی، مبالغی را به عنوان حق السهم پرداخت می کنند.
براین اساس سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با شرکت یا نمایندگی های مربوطه دارند مشمول بند الف ماده 4( افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند) و ماده 39 قانون تأمین اجتماعی( کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به این سازمان بپردازد) بوده و شرکت یا نمایندگی ذیربط مکلف است مطابق ماده 28 قانون تأمین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام کند. 
مشمولین یادشده از سوی شرکت حمل و نقل کالای تهران و نمایندگی های آن در استان ها به سازمان تامین اجتماعی معرفی و حداکثر سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرائی سازمان) 50 سال تمام خواهدبود.
درصورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حقبیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (50 سال) وی اضافه می شود و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می شود.
مبلغ حق بیمه تعیین شده همه ماهه توسط بیمه شده حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از طریق درگاه الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به حساب متمرکز سازمان واریز می شود.
بر اساس این بخشنامه، شروع بیمه پردازی هر یک از مشمولین از تاریخ ثبت معرفی نامه فرد و پرداخت حق بیمه در واحد اجرائی ذیربط است و پذیرش حق بیمه ماقبل آن میسر نخواهد بود.
گفتنی است، اعتبار معرفی نامه افراد حداکثر سه ماه از تاریخ صدور، مشروط به ثبت در بازه زمانی مورد اشاره در واحد اجرائی است که لازم است حق بیمه ماه اول تا آخرین روز ماه بعد در مدت اعتبار معرفی نامه مربوطه پرداخت شود. بدیهی است در صورت عدم پرداخت حق بیمه فرد در بازه زمانی مـذکور (دوره سـه ماهـه) باید نسبت به صدور معرفی نامه جدید اقدام کند.
ملاک احتساب سابقه و برقراری حمایت های مندرج در قانون تأمین اجتماعی برای هریک از مشمولین، مشروط به پرداخت کامل حقبیمه است.
خاطر نشان می شود، مشمولین این بخشنامه باید با معرفی سازمان تامین اجتماعی و براساس مفاد بخشنامه های ذیربط(چنانچه واجد شرایط انجام معاینات بدو بیمه پردازی باشند) قبل از پرداخت حق بیمه، به هزینه شخصی مورد معاینه قرار گرفته و میزان توانایی جسمی و روحی آنان برابر ضوابط مقرر مورد سنجش قرار گیرد.
در این بخشنامه، نرخ حق بیمه راکبین و نمایندگی های پیک موتوری معادل 27 درصد مبنای پرداخت حق بیمه عنوان شده است. مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که 5 سال یا کمتر از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود.
مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از 5 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین 360 روز قبل از ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی به انتخاب متقاضی خواهد بود.
با توجه به اینکه این گروه از بیمه شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با شرکت حمل و نقل کالای تهران (پیک بادپا) و یا نمایندگی های مربوطه هستند، لذا از شمول قانون بیمه بیکاری مصوب 26 شهریور 1369مجلس شورای اسلامی خارج بوده و بر این اساس حق بیمهمربوطه (3درصد مبنای کسر حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.
گفتنی است، تمامی حمایتهای مقرر در ماده (3) قانون تأمین اجتماعی(موضوع این قانون شامل حوادث و بیماری ها، بارداری، غرامت دستمزد،از کارافتادگی،بازنشستگی و مرگ است) مصوب تیرماه 54 به استثنای بند «ج» (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به این گروه از متقاضیان ارائه خواهد شد.
شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت، مستمری های بازنشستگی، بازماندگان، از کار افتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با توجه به مفاد این بخشنامه و در چارچوب قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود.
همچنین، این گروه از مشمولین از پرداخت فرانشیز در مراکز ملکی سازمان همانند بیمه شدگان اجباری معاف هستند.
در صورت بررسی و احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی و ازکار افتادگی کلی) باید مراتب ترک کار و عدم اشتغال، از مرجع ذیربط جهت ارائه حمایت های مذکور استعلام شود.
در بخش دیگری از بخشنامه سازمان تامین اجتماعی آمده است: متقاضیانی که مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا ادامهبیمه به طور اختیاری هستند،در صورت عدم انقطاع در پرداخت حق بیمه می توانند پس از پایان دوره پیش پرداخت بدون در نظر گرفتن شرایط سن و سابقه مقرر در این بخشنامه با ارائه معرفی نامه از شرکت حمل و نقل کالای تهران (پیک بادپا) یا نمایندگی های مربوطه و رعایت سایر شرایط مقرر، از جمله انجام معاینات پزشکی (در صورت عدم انجام معاینات پزشکی قبل از قرارداد) صرفاً در مرحله تغییر نوع بیمه، بدون انجام معاینات مجدد پزشکی در زمره مشمولین قرار گیرند. 
بدیهی است درصورتی که این افراد پرداخت حق بیمه را بعد از شروع بیمه قطع کنند، ورود مجدد آنان منوط به رعایت مقررات مربوطه مطابق سایر مشمولین خواهد بود.
بیمه شدگان مربوطه در صورت تمایل می توانند در هر مرحله نسبت به قطع بیمه پردازی بیمه های توافقی و ادامه پرداخت حق بیمهحسب ضوابط مقرر در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری اقدام کنند.

 

ارسال نظر