رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

انتشار اوراق بیمه اتکایی و بیمه خسارت های فاجعه آمیز در بازار سرمایه

انتشار اوراق بیمه اتکایی و بیمه خسارت های فاجعه آمیز در بازار سرمایه

شاپور محمدی گفت: به زودی اوراق بیمه اتکایی و اوراق بیمه خسارت های فاجعه آمیز در بازار سرمایه منتشر می شود که نخستین گام همراهی بازار سرمایه و صنعت بیمه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سنا، رییس سازمان بورس اعلام کرد: ابزار معاملاتی «وارانت» پس از بررسی در کمیته فقهی به زودی در بازار سرمایه پذیرش می شود و انتشار اوراق بیمه اتکایی و اوراق خسارت های فاجعه آمیز نیز در دستور کار قرار دارد.

دکتر شاپور محمدی در همایش هم اندیشی ملی الزامات عبور از چالش های پولی و بانکی و ارزی در سال ۹۷ که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار  ذیل سیاست های مصوب شورای عالی بورس فعالیت می کند که این قوانین به عنوان مبنا فعالیت وجود دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه توضیح داد: این سازمان حدود ۶۰۰ نهاد مالی دارد و ۱۸۷ شرکت نیز در فرابورس پذیرفته یا درج شده اند و اوراق بهادار دولتی نیز در بازار سرمایه در حال معامله است.

انتشار اوراق بیمه اتکایی و اوراق خسارت های فاجعه آمیز

وی در ادامه اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام فعالیت هایی از جمله انتشار اوراق بیمه اتکایی و اوراق خسارت های فاجعه آمیز است که اولین قدم همراهی بازار سرمایه و صنعت بیمه محسوب می شود.

شرعی ترین ابزار معامله

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه هر  ابزار مالی در بازار خاص خود معامله می شود، گفت: هر ابزاری بازار خاص خود را دارد و سهام، شرعی ترین ابزار معامله است و تاکنون هیچگونه تردیدی درباره آن وجود نداشته است.

دستور کار جدید کمیته فقهی

سخنگوی شورایعالی بورس از بررسی ابزار معاملاتی «وارانت» در دستور کار جلسه کمیته فقهی خبر داد و افزود: اگر ابزار وارانت (این ابزار در دانش مالی عبارت است از اختیار خریدی که روی اوراق بهادار شرکت توسط خود شرکت منتشر می‌شود) در کمیته پذیرفته شود، در بازار سرمایه نیز پذیرفته خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه چندین صندوق زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار در حال فعالیت است، گفت: در حال حاضر صندوق های «ارز، سهام، ابزارهای درآمد ثابت، ساختمان، پروژه و ...»  در این سازمان وجود دارد و اخیرا نیز صندوق جدیدی به نام «صندوق در صندوق» هم مجوز داده شد.

نقش بازار دارایی های فکری

محمدی با تاکید بر اینکه در این سازمان، بازار دارایی های فکری وجود دارد، توضیح داد: مخترعین می توانند با ثبت اختراع خود آن را در فرابورس معامله کنند و اکنون نیز شرکت های دانش بنیان، فین تک ها، صندوق  های جسورانه و ... در بازار سرمایه وجود دارند.

وی به معامله انواع کالا در بورس کالا خبر داد و گفت: در بورس کالا انواع کالاها از جمله «پتروشیمی، فولاد، مس، محصولات کشاورزی و ...» معامله می شود و در تازه ترین اقدام این شرکت، زعفران نیز در بورس کالا پذیرفته شد که اقدام بسیار خوبی است زیرا زعفران در دنیا یک صنعت ۸ میلیارد دلاری است و ما تنها ۳۰۰ میلیون دلار از آن درآمد کسب می کنیم و همچنین از ۳۴۰ تن زعفران دردنیا،۳۰۰ تن آن در ایران تولید می شود در حالی که سهم مالی ایران در این زمینه بسیار اندک است. به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با این اقدام کشاورزان توانسته اند سهم مالی بیشتری دریافت کنند.

معامله۵۰۰ میلیارد تومانی بورس انرژی

 وی با تاکید بر اینکه در بورس انرژی نیز به دنبال معامله نفت خام هستیم، گفت: اکنون ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس انرژی معامله می شود که البته میزان بسیار کمی است و هدف گذاری شده تا امسال از ۱۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کند. از سویی دیگر اگر نفت خام وارد بورس انرژی شود بی شک با دنیای متفاوتی مواجه خواهیم شد زیرا اصلی ترین ثروت کشور ما در بورس معامله خواهد شد و دیگر بورس های بین المللی برای مهم ترین سرمایه ملی ما تعیین تکلیف نخواهند کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه درباره شفافیت فعالیت ها در این بازار، گفت: در سازمان بورس هیچ پرونده ای به صورت شخصی بررسی نمی شود و همه پرونده ها به صورت سیستمی حل می شود تا مشکل همه حل شود.

ارسال نظر