شناسه خبر : 2624

در دیدار با مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت مطرح شد

بیمه رایگان روستاییان فاقد پوشش بیمه‌ای/ چگونگی فعالیت سامانه "سیب"

بیمه رایگان روستاییان فاقد پوشش بیمه‌ای/ چگونگی فعالیت سامانه "سیب"

نشست معاونت بهداشت وزارت بهداشت با دکتر سلیم احمد المنظری - مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و با حضور مدیران ارشد این مجموعه برگزار شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، نشست معاونت بهداشت وزارت بهداشت با دکتر سلیم احمد المنظری - مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و با حضور مدیران ارشد این مجموعه برگزار شد.

دکتر علیرضا رئیسی _معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اجرای طرح تحول نظام سلامت و عملکرد و تاثیرات آن در حوزه بهداشت و درمان در سراسر کشور توضیحاتی ارائه داد و گفت: خانه‌های بهداشت در تمام شهرها و روستاها متمرکز شده‌اند و پزشکان، مراقبین سلامت، بهورزان و ... به مردم خدمت ارایه دارند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، اکثر روستایی‌ها و افرادی که بیمه نبودند توانستند به صورت رایگان بیمه شوند و در این سیستم از نظام پزشکی و درمانی بهره‌مند شوند.

در ادامه این نشست دکتر محمد شریعتی - رئیس مرکز مدیریت شبکه‌ وزارت بهداشت، در باره سامانه "سیب" توضیحاتی ارائه داد و گفت: سامانه یکپارچه بهداشت یا "سیب" کل خدمات حوزه بهداشت را نمایش می‌دهد. این سیستم به گونه‌ای است که هر کس با دسترسی شخصی خود اعم از وزیر، معاونت بهداشت و مدیران ارشد می‌توانند از خدمات واحدهای گوناگون مطلع شوند و برتمامی خدمات و فعالیت‌های زیر مجموعه‌های خود کنترل لازم را دارند.

وی ادامه داد: روزانه حدود ۱۳۰هزار نفر در این سیستم ثبت می‌شوند و از خدمات ما در سراسر کشور بهره‌مند می‌شوند. در طول تقریبا یک سال، بیش از یک میلیارد خدمت به مردم عرضه شده است. این خدمات به طور روزانه، هفتگی و ماهانه در این سیستم قابل رویت است. این سیستم فارسی زبان است، اما ورژن انگلیسی این سامانه نیز برای انگلیسی زبان‌ها در دسترس است.

شریعتی درباره تاثیر سامانه سیب در ارزیابی خدمات به بیماران، گفت: هر فرد ایرانی زمانی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کند، مشخصات خدماتی که به او ارائه می‌شود، در سامانه سیب ثبت می‌شود و بعد از آن پیامک ارزیابی خدمت برای وی ارسال می‌شود.  هدف از این کار ارزیابی خدمت ارئه شده به وی است. در این راستا میزان رضایتمندی فرد را می‌سنجیم و در صورت نارضایتی فرد از نوع خدمت، با او تماس گرفته می‌شود و علت نارضایتی او را جویا می‌شویم و درصدد رفع مشکل بر می‌آییم. به عنوان مثال در تاریخ یکم فروردین ماه سال ۹۷، حدود ۲۹میلیون نفر را ارزیابی کردیم و حدود ۹۶ درصد از این جمعیت از خدماتی که دریافت کردند راضی و حدود ۳.۴ دهم درصد ناراضی بودند. تمامی علل نارضایتی این تعداد بررسی شده است و در جهت افزایش میزان رضایتمندی تلاش می‌شود.

شریعتی درباره نظام پرداخت در این سیستم گفت: نظام پرداخت این طرح بسته به میزان عملکرد و کیفیت خدمات خدمت دهنده، طراحی شده است. سقف نظام پرداخت بسته است و خدمت دهنده بنا بر میزان عملکردش پول دریافت می‌کند. اگر ارائه دهنده خدمت،  اطلاعات غلط را وارد کند، برای بار اول ۱۵ درصد از میزان پرداختی وی کسر می‌شود و اگر برای بار دوم این موضوع تکرار شود ۳۰ درصد از میزان دریافتی کسر و اگر بار سوم این اتفاق افتد، علاوه بر پرداخت جریمه، اخراج می‌شود.  ما در این سیستم برای دستیابی به شاخص‌های متفاوت، سیستم پاداش و جریمه را در پرداختی‌های خود داریم. پرداخت ما به صورت ماهیانه تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه مجموع ۱۱۰ هزار نفر ارائه دهنده خدمت شامل پزشک، بهورز، مراقبین سلامت و...  در خانه‌های بهداشت فعالند، افزود: حدود ۹۹ هزار نفر طی چند روز اخیر ارائه دهنده خدمت بودند، که ما با وارد کردن کد ملی آن‌ها از محل خدمت، نوع خدمت و تعداد خدماتی که انجام می‌دهند، مطلع هستیم. همچنین اطلاعات کافی درباره کیفیت عملکرد و میزان رضایتمندی بیماران از آن از خدمتی که دریافت کرده‌اند، را داریم. بر اساس همین اطلاعات، میزان پرداختی ارایه دهندگان خدمت مشخص می‌شود.

در حاشیه این نشست دکتر سلیم احمد المنظری -  مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز درباره سامانه سیب و طرح تحول نظام سلامت ایران گفت: ایران از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته است و در حوزه سلامت و بهداشت توانسته بسیار خوب از فناوری و آی‌تی بهره‌مند شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پایان با اشاره به سفر مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به ایران گفت: هدف از این گونه سفرها بحث تحریم‌ها نیست. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه بهداشت و درمان عملکرد بسیار درخشانی داشته است و هدف اصلی این سفرها انتقال تجربیات و پیشرفت در ارائه خدمات بهداشت و درمان ایرانیان است.

 

ارسال نظر