شناسه خبر : 2581

مدیرعامل بیمه سلامت ایران:

تلاش برای بازگشت پوشش بیمه‌ای برخی اقلام دارویی بیماران خاص

تلاش برای بازگشت پوشش بیمه‌ای برخی اقلام دارویی بیماران خاص

طاهر موهبتی با تأکید بر اینکه تغییری در پوشش بیمه‌ای ایجاد نشده است، گفت: تنها هفت داروی دو بیماری خاص ام. اس و تالاسمی به دلیل قانون مصوب مجلس از لیست بیمه خارج شد که با تدبیر وزارت بهداشت به سرعت جبران خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، طاهر موهبتی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در بیمارستان قائم(عج) مشهد برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت، اظهار کرد: در بخش داروخانه‌ها با توجه به فرصت سه ماهه ارسال اوراق از سوی داروخانه‌ها و بررسی آنها از سوی بیمه سلامت تقریباً به‌روز هستیم. از طرفی موسسات طرف قرارداد ما در زمینه معوقات سال ۱۳۹۶ به طور میانگین در کشور تنها یک ماه از بیمه سلامت طلب دارند و در مطالبات سال ۱۳۹۷ نیز در حال حاضر مطالبات خرداد ماه پرداخت شده است و به روز هستیم. این وضعیت نسبت به سال گذشته که معوقات داروخانه‌ها ۱۱ ماه بود، اتفاق بسیار مبارکی است.

وی ادامه داد: در بخش دانشگاهی هفته گذشته ۳۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه توزیع شد و البته این اسناد در حوزه جاری و  هزینه‌ای توصیه نمی‌شود، اما انتخاب بین خوب و خوب‌تر یا بد و بدتر بود. این در حالی بود که معوقات بخش دانشگاهی از بیمه سلامت هنگامی که این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفت ۱۴ ماه بود که پس از توزیع این اوراق در حال حاضر ۳ ماه بدهی داریم و در سال ۱۳۹۷ به روز هستیم.  از این مبلغ هم میزان ۲۵۳ میلیارد تومان به خراسان بزرگ و ۱۷۸ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه سیاست ما در سال ۱۳۹۷ منظم‌کردن پرداختی‌ها است، گفت:  یکی از درخواست‌های همیشگی ارائه‌دهندگان خدمت از ما منظم شدن پرداخت بود و بر این اساس از ابتدای سال پرداخت‌های منظمی صورت گرفته است. به‌طوریکه ۷۰ درصد مطالبات را بدون دریافت سند پرداخت می‌کنیم و باقی‌مانده را بر اساس سند پرداخت می‌کنیم که سندهای فروردین و اردیبهشت ماه بررسی شده و مبالغ نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده است.

موهبتی همچنین اظهار کرد: با این وجود مواردی همچون حوزه بستری بخش خصوصی حدود هفت ماه از بیمه سلامت طلب دارند که به دنبال آن هستیم تا طلب آنان پرداخت شود. با این حال مطالبات بخش خصوصی در سال ۱۳۹۷ نیز به صورت منظم پرداخت شده است. به هر حال وضعیت پرداختی‌ها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، اما اگر بپرسیم آیا این وضعیت قابل قبول است یا خیر؟، حتماً قابل قبول نیست و باید به وضعیتی بهتر از وضعیت کنونی برسیم و به تکلیف قانونی خود عمل کنیم.

وی با اشاره به لزوم ادامه این شرایط در آینده، تصریح کرد: بر این اساس اقدامات خوبی که در بخش مدیریت مصارف همچون حذف هم‌پوشانی‌ها، الکترونیک کردن و... انجام شده است می‌توان مدیریت هزینه کرد. به‌ طوریکه از این طریق حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ صرفه‌جویی منابع داشتیم، اما این موضوع تنها هزینه‌ها را کاهش داده است و پولی دست ما را نگرفته است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به جمعیت بیمه‌شدگان، تصریح کرد: جمعیت بیمه‌شدگان رایگان حدود ۳۴ میلیون نفر  است که از این تعداد حدود ۲۲ میلیون نفر دارای بیمه روستایی و حدود ۱۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت رایگان هستند که در دولت یازدهم آغاز شد. مجموع این افراد ۸۵ درصد جمعیت بیمه‌شدگان هستند. همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز حدود ۶ میلیون نفر بیمه‌شده دارد. بر این اساس حدود ۴۰ میلیون بیمه‌شده رایگان در کشور داریم.

موهبتی در پاسخ به پرسشی در خصوص حذف داروها از لیست بیمه، گفت: در تأمین داروهای کلیدی هیچ‌گونه مشکلی نداریم، با این وجود برخی از پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که در سیستم دارویی کشور نیست. با این اقدام بیمار را حس می‌کند که سلامت آن تنها در گروی مصرف همین داروست که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. بر اساس قانون، تجویز داروهای خارج از لیست نظام دارویی تخلف است و سازمان نظام پزشکی با آن برخورد می‌کند، اما این اقدام در کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به آخرین وضعیت دارویی کشور، عنوان کرد: با وجود این که کمبودهایی وجود دارد، اما اگر مشکل نقدینگی را حل کنیم، می‌توان بر مشکلات غلبه کرد. شاید گفته شود داروخانه‌ها طلب ندارند، اما در گذشته داروخانه‌ها با چک یکساله خرید می‌کردند در حالی که هم‌اکنون تنها باید به صورت  نقد خریداری کرد.

وی با تأکید بر اینکه تغییری در پوشش بیمه‌ای داروها ایجاد نشده است، گفت: تنها هفت داروی دو بیماری خاص ام. اس و تالاسمی به دلیل قانون مصوب مجلس از لیست بیمه خارج شد که با تدبیر وزارت بهداشت به سرعت جبران خواهد شد. ما معتقدیم به ویژه در خصوص بیماران خاص نباید خدمات کاهش پیدا کند و خدشه‌ای به خدمات وارد شود. بنابراین جلساتی در این خصوص برگزار شده است و همه پای کار آمده‌اند تا به گونه‌ای تدبیر کنند که ما مشکلی در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشیم. با این وجود احساس امنیت از خود امنیت مهم‌تر است و نباید در آن شک کرد.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص فرآیندهای حذف بیمه‌شدگان بیمه رایگان، اظهار کرد: ما هیچ‌کسی را از شمول بیمه سلامت حذف نمی‌کنیم و هرکسی نیز به زمان تمدید دفترچه بیمه‌اش رسید، دفترچه او را تمدید می‌کنیم؛ اما برای بیمه‌شدگان جدیدی که بخواهند تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند و تعدادشان بسیار اندک است، ارزیابی وسع انجام می‌شود.  البته از هنگامی که مجلس شورای اسلامی پذیرش بیمه رایگان در مراکز خصوصی را ممنوع کرد، افرادی که می‌خواهند از خدمات بخش خصوصی نیز استفاده کنند با تعویض دفترچه به بیمه ایرانیان می‌آیند. از این جهت تعداد افراد بیمه شده اندکی کاهش پیدا کرده است که خودشان درخواست داده‌اند و به بیمه ایرانیان مهاجرت کرده‌اند.

موهبتی در پاسخ به پرسشی در خصوص پوشش بیمه‌ای داروها پس از افزایش قیمت داروها، تصریح کرد: همه افزایش قیمت ها توسط بیمه پوشش داده شد، به جز ۷ مورد داروی بیماران ام. اس و تالاسمی، بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه باید بیمه آن‌ها حذف می‌شد که با این وجود ما حذف نکردیم و تنها گفتیم افزایش قیمت را پوشش ندهید که پس از افزایش قیمت وزیر بهداشت دستور بازنگری دادند و  این موضوع نیز در حال حل شدن است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص آخرین وضعیت حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه، گفت: دفترچه کاغذی در ۶۰۵ بیمارستان دولتی حذف شده است. با این وجود اقدام اصلی این است که بررسی اسناد الکترونیکی شود که هم‌اکنون در اصفهان به صورت آزمایشی در حال انجام است و امیدواریم تا سه ماه دیگر در کشور عملیاتی شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران اضافه کرد: با این وجود به منظور تشویق بیمارستان برای رفتن به سمت الکترونیکی شدن به بیمارستان‌ها اعلام شده که هر بیمارستانی که اسناد الکترونیکی دهد ۹۰ درصد پرداختی در همان لحظه پرداخت می‌شود. همچنین به بیمارستان‌ها اعلام خواهد شد که از سال ۱۳۹۸ خرید خدمت تنها به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین وضعیت ادغام بیمه‌ها، بیان کرد: در ماده ۳۸ برنامه پنج توسعه موضوع ادغام بیمه‌ها آمد که بخش درمان در ما ادغام شده و تبدیل به سازمان بیمه سلامت شود. در حالی است که ادغام صورت نگرفت و فقط نام سازمان تغییر پیدا کرد. این کار حتماً خوب است، اما تا زمانی که بخشی‌نگری کنیم این کار در محیط قابل اجرا نیست و عزم جدی برای اجرا می‌خواهد.

 

ارسال نظر