شناسه خبر : 2475

ایده‌ای خوب برای کلاهبرداری از بیمه‌ها؛

تصادفات ساختگی جور کنید پول خوب بگیرید

تصادفات ساختگی جور کنید پول خوب بگیرید

تصادفات ساختگی از جمله کلماتی است که این روزها زیاد تکرار می‌شود و موجب ترس برای شرکت‌های بیمه‌ای شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، اشخاصی هستند که با به کارگیری بی خانمان‌ها و اقشار ضعیف جامعه آنها را در ازای مبالغی ناچیز طعمه سوء استفاده های کلان خود و صحنه سازی برای تصادف می کنند و تا زمانی که استخوان سالمی در بدن آنها باشد از آنها بهره می برند و در نهایت این افراد را با تنی علیل در جامعه رها می کنند.

درآمدی که با خودزنی و معامله با جان انسانها حاصل می شود، به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از سال 94 به بعد با افزایش مبلغ دیه به تجارت تبدیل شده و شکل مافیایی پیدا کرده طوری که سالانه حدود 150 میلیارد تومان از اعتبارات شرکت های بیمه ای این استان را چپاول می کند.

حکایتی که فقر مادی نیز به آن دامن زده و کار را به جایی رسانده که پدری معتاد برای تامین معاش خانواده، شبانه در اتوبان تن خود را زیر چرخ های خودرویی گران قیمت انداخته و یا دندان های فرزند خود را برای گرفتن دیه با چکش خرد می کند.

کار تا جایی پیش رفته که به گفته مسئولان، افرادی که در این زمینه به تنهایی و بر اثر سختی شرایط اقتصادی تن به انجام آن می دهند دیگر مشکل اصلی بحساب نمی آیند بلکه اکنون باندهایی که این امور را کارگردانی می کنند موجب دردسر هستند.

این باندها گاهی تا 100 نفر زیرمجموعه دارند و از افراد بی خانمان و قشر ضعیف در این گروه ها تا عضوهای تحصیل کرده با مدارج عالی یافت می شود وسالانه ده ها میلیارد تومان جیب بیمه هایی را که اغلب نیز دولتی هستند خالی می کنند.

در بسیاری از تصادف های ساختگی که بصورت باندی صحنه سازی می شود راننده، مصدوم و خودرو همگی در یک تیم هستند و بر اساس یک نقشه از پیش تعیین شده صحنه ای را می سازند.

شگرد این باندها اغلب این است که با سوء استفاده از افراد بی خانمان، معتادان و قشرهای ضعیف جامعه،تصادفی صوری انجام می دهند و بعد از گذراندن روند قانونی، دیه را دریافت و درصد بسیار ناچیزی از مبلغ اصلی را به قربانی می دهند و بخش اعظم آن را خود برمی دارند.

یکی از شهروندان شیرازی در این باره می گوید: همیشه در حین رانندگی و بویژه شب ها از این موضوع که ممکن است فردی خود را برای گرفتن دیه مقابل خودرو پرت کند واهمه و از این مساله بیم دارم.

محمدرضا کشاورز اضافه کرد: یک بار نیز این موضوع به سرم آمد بدین شکل که حدود دو سال پیش هنگام توقف پشت چراغ قرمز و در حالی که سرعت کمی داشتم فردی معتاد خود را مقابل خودرو من پرت کرد و در حالی که مشخص بود این کار عمدی است و آن فرد نیز صدمه ای ندیده بود اما تا مبلغی پول دریافت نکرد رضایت نداد.

وی ادامه داد: شهروندانی که با این وضعیت مواجه می شوند از ترس دچار شدن به دردسرهای بزرگتر بعدی تن به درخواست های مالی غیرقانونی طرف مقابل می دهند در صورتی که باید راهکاری عملی برای این موضوع در نظر گرفته شود که مردم با چنین اخاذی های برنامه ریزی شده ای مواجه نشوند و یا اگر هم شدند قانونی از آنها حمایت کند.

سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس ضمن بیان اینکه برای تشخیص تصادفات ساختگی هزینه های زیادی به این سازمان تحمیل شده،گفت: در پی بروز این معضل از سالیان گذشته تاکنون لطمات سنگین مالی و جانی به منابع استان فارس و کشور وارد شده است.

سعید غلامزاده یکی از علت های افزایش تصادفات ساختگی را افزایش نرخ دیه دانست و افزود: دیه یک فرد در ماه های عادی 231 میلیون تومان و در ماه های حرام 308 میلیون تومان است که بر همین اساس دیه سایر اعضای بدن نیز بطور جداگانه محاسبه می شود.

وی با اشاره به پرونده های تصادفات ساختگی کشف شده در استان فارس بیان کرد: بطور میانگین در این نوع پرونده ها به هر فرد در ازای صدمات حدود 50 الی 60 میلیون تومان باید پرداخت شود که در نهایت بودجه سنگینی در استان و کشور سالانه در این زمینه هدر می رود.

وی اضافه کرد: برای حل این مشکل لازم است چندین دستگاه متولی نظیر پزشکی قانونی، دستگاه های قضایی و اطلاعاتی و همچنین نیروی انتظامی با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند، هرچند که معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز تلاش هایی را در سال های اخیر در این زمینه انجام داده است.

غلامزاده با بیان این مطلب که گاه دیده شده که افرادی از استان های دیگر به فارس آمده اند و اقدام به انجام تصادف ساختگی کرده اند، گفت: برای بهبود وضعیت در حوزه تشخیص تصادف واقعی و ساختگی،پزشکی قانونی می تواند محکم تر اقدام و موارد را جدی تر به محاکم قضایی اعلام کند و محاکم قضایی نیز این موضوع را بررسی و برخورد قاطع کنند و همچنین نیروی انتظامی باید در این خصوص همکاری و تعامل بیشتری داشته باشد.

وی بیان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و دستگاه های اطلاعاتی نیز باید در شناسایی باندهای تصادفات ساختگی با تلاشی مضاعف و قاطع، اقدامات اصولی در این زمینه انجام دهند.

مدیرکل پزشکی قانونی فارس در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه بررسی تصادفات مشکوک و کشف جعلی بودن آن،گفت: این موضوع بستگی به نظر کارشناس پزشکی قانونی دارد و کارشناسان با تجربه این سازمان به راحتی می توانند این موارد را تشخیص دهند و شناسایی کنند، گرچه شاید برای افراد غیر متخصص دشوار و غیرممکن باشد البته در برخی موارد نیز نیاز به همکاری و بررسی میدانی توسط نیروی انتظامی هست.

وی هدف اصلی در این زمینه را شناسایی باندهای موجود در استان فارس دانست که بصورت منسجم،تیمی و با برنامه ریزی اقدام به انجام این کار می کنند.

غلامزاده در پاسخ به این سوال که آیا هزینه ای از طرف شرکت های بیمه بابت شناسایی جعلی بودن یک تصادف به پزشکی قانونی و یا کارشناس رابط این سازمان پرداخت می شود؟،گفت: در حال حاضر هیچ مبلغی به عنوان حق شناسایی به پزشکی قانونی و کارشناسان این سازمان پرداخت نمی شود که پرسنل پزشک قانونی نسبت به انجام با دقت تر این پروسه دلگرم شوند و قطعا اگر این امر مهم انجام شود تاثیر گذار خواهد بود و منجر به شناسایی حداکثری تصادفات ساختگی شده و ظرف یک الی دو سال این موضوع بطور کامل جمع می شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون درزمینه کشف مواد مخدر اینگونه طرح تشویقی تعریف و جا افتاده و بهتر است که در حوزه کشف تصادفات ساختگی نیز اجرا شود، بیان کرد: در زمان حاضر شناسایی تصادفات ساختگی، برای پرسنل پزشکی قانونی دردسرساز است و مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند.

مدیرکل پزشکی قانونی فارس اظهار داشت: شناسایی پرونده های تصادف ساختگی منافع بسیار زیادی برای شرکت های بیمه دارد بگونه ای که در سال 96 براساس پرونده هایی که پزشکی قانونی استان فارس کشف کرد و به بیمه اعلام شد بیش از 500 میلیارد ریال منافع به بیمه ها رسید.

وی با اشاره به اینکه سالانه در استان فارس حدود 100 تا 150 میلیارد تومان از این مسیر به شرکت های بیمه ای زیان وارد می شود، گفت: براساس بررسی هایی که انجام شده حدود 30 درصد خسارت هایی که بیمه ها در استان پرداخت می کنند متعلق به تصادفات ساختگی است.

غلامزاده افزود: اولین منبع تشخیص واقعی و یا ساختگی بودن تصادفات، پزشکی قانونی است و ممکن است دیه یک فرد زنده که دچار صدمه شده با احتساب تعدد دیات تا 800 میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند که این امر باعث شده عده ای طمع کنند و دست به اقدامات خلاف قانونی بزنند.

وی اضافه کرد: تعداد تصادفات صحنه سازی و جعلی که در سال گذشته (96)در استان فارس توسط پزشکی قانونی شناسایی شد 314 نفر بوده که از این تعداد 244 نفر مرد و 70 نفر زن بوده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس اظهار داشت: براساس آمار در چهار ماه نخست 97 در فارس 83 نفر که به واسطه تصادف ساختگی مصدوم شده اند شناسایی شدند که 66 نفر از این تعداد مرد و 17 زن بوده اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته در مجموع 132 نفر شامل 106 مرد و 26 زن بوده است.

وی گفت: براساس پیش بینی ها آمار واقعی که در این رابطه وجود دارد حدود هشت برابر ارقام شناسایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: مقابله با تصادفات ساختگی از دو سال قبل بر حسب اعلام پزشکی قانونی فارس در دستور کار معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قرار گرفت.

احمد رحمانیان افزود: پزشکی قانونی استان فارس دو سال پیش به دادگستری اعلام کرد که بعضی افراد با تصادفات ساختگی به دنبال دریافت پول از شرکت های بیمه هستند که با بررسی این موضوع صحت آن تائید شد.

وی ادامه داد: به دنبال پیشگیری از بروز این معضل،کارگروهی متشکل از دبیر کارگروه شرکت های بیمه ای،پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تشکیل شد و در حقیقت این کارگروه سیاست گذاری را در این باره تدوین کرده و عملیات اجرایی را نیز کارگروهی دیگر متشکل از شرکت های بیمه ای استان انجام می دهد.

رحمانیان اضافه کرد: در پی ایجاد این دو کارگروه در دو سال گذشته ،موارد مشکوک به تصادفات ساختگی به کارگروه شرکت های بیمه ای ارجاع می شود و بعد از بررسی دقیق و اعلام نظر پزشکی قانونی، نظر نهایی به مرجع قضایی اعلام می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اضافه کرد: به لحاظ فنی نیز فرم های متحد الشکلی برای بررسی مراحل این پرونده ها تهیه و همچنین مقرر شده بود که یک کیف تخصصی حاوی دوربین فیلم برداری،عکاسی و تجهیزات نمونه برداری خریداری و به ماموران داده شود که تهیه این کیف به دلیل هزینه داشتن محقق نشد که اگر این کار انجام می شد می توانست کمک شایانی به این موضوع کند.

وی عنوان کرد: براساس اعلام بیمه ها سالانه در فارس بیش از 100 میلیارد تومان از محل بیمه ها به افرادی که تصادف های ساختگی را صحنه سازی می کنند پرداخت می شود.

رحمانیان با اشاره به اینکه با تشکیل کارگروه ویژه بررسی تصادفات تاکنون چهار باند در سال های 96 و 95 که بصورت حرفه ای و سازمان یافته در استان فارس و استان های مجاور فعالیت می کردند شناسایی و منهدم شدند ،گفت: فعالیت این کارگروه از نیمه سال 95 کلید خورده است.

حمیدرضا جمالی نژاد مدیر شرکت بیمه ایران در استان فارس اعلام کرد: به تازگی باندی متشکل از 89 نفر متهم در شهرستان جهرم شناسایی شد که حدود 10 میلیارد تومان در این شهرستان به بیمه ایران خسارت زده اند که اکنون پرونده آن در دادگستری این شهرستان در جریان است.

حمیدرضا جمالی نژاد افزود: در بخش خفر از توابع شهرستان جهرم نیز یک باند امسال شناسایی شده که حدود شش میلیارد تومان از همه شرکت های بیمه ای پول دریافت کرده است.

وی ادامه داد: ازابتدای سال جاری تاکنون پرونده های بیمه ایران در استان فارس در زمینه تصادفات ساختگی با ارزش حدود 12 میلیارد تومان شناسایی و کشف شده است.

مدیر شرکت بیمه ایران در استان فارس با بیان اینکه بیش از 30 درصد پرونده های بیمه ای در استان فارس تقلب و صحنه سازی است،گفت: اغلب این تصادفات به صورت باندی اجرا می شود به گونه ای که یک نفر در راس است و از افراد کم درآمد و ضعیف وکالت نامه تام گرفته و در پی صحنه سازی که انجام می دهد مبالغ هنگفتی از بیمه دریافت می کند و تنها حدود یک پنجم خسارت را به زیان دیده می دهد.

مدیر شرکت بیمه ایران در فارس با بیان اینکه تا زمانی که قوانین ناقص در این زمینه وجود دارد این باندها نیز فعالیت می کنند، افزود: قوانین باید فنی و با سیستم نیز همخوانی داشته باشد.

وی ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک و در پی آن کاهش بوروکراسی اداری را از جمله راهکارهای موجود برای جلوگیری از اینگونه تخلفات دانست و بیان کرد: دولت الکترونیک می تواند این مشکل را حل و برطرف کند،ما اکنون هیچ ارتباطی با پزشکی قانونی نداریم و این سازمان تنها دستور مقام قضایی را می شناسد.

جمالی نژاد اظهار داشت: تنها راهکاری که در یکی دو سال اخیر توانستیم انجام دهیم این است که شرکت های بیمه اکنون مبالغ خسارت ها را به حساب دادگستری واریز می کنند و اگر جعلی در مدارک وجود داشته باشد افراد نمی توانند مبلغ را دریافت کنند و این پول تا زمان تعیین تکلیف در حساب دادگستری می ماند.

وی یکی دیگر را راهکارهای بهبود این شرایط را استقرار نماینده های شرکت های بیمه در شوراهای حل اختلاف دانست و گفت: در حال حاضر این کار در شوراهای حل اختلاف شیراز و داراب انجام شده است.

سرهنگ مصطفی عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس دراین باره گفت: معضلی به نام تصادفات صوری در استان وجود دارد و ماموران ما نیز با این موارد روبه رو می شوند.

سرهنگ مصطفی عباسی افزود: ماموران پلیس اگر با تصادفی ساختگی مواجه شوند سریعا پرونده را به دادگاه ارجاع می دهند.

وی ادامه داد: کارشناسان خبره راهنمایی و رانندگی موارد را بررسی می کنند و اگر با موردی که در آن صحنه سازی رخ داده باشد بر بخورند به دادگاه اعلام می شود.

عباسی عنوان کرد: هرگاه شهروندان با اینگونه مشکلات برخورد و یا احساس کردند که مورد کلاهبرداری و صحنه سازی در تصادفی قرار گرفته اند می توانند با شماره تلفن 110 تماس بگیرند و مورد را گزارش کنند تا کارشناسان برای بررسی موضوع وارد عمل شوند.

ارسال نظر