مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خبر داد:

پیگیری بیمه جانباختگان آتش سوزی جنگل های مریوان

پیگیری بیمه جانباختگان آتش سوزی جنگل های مریوان

سعدی نقشبندی گفت: پرداخت خسارت (دیه) از طریق بیمه حوادث بی نام برای چهار جانباخته آتش سوزی جنگل های مریوان در حال پیگیری است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سعدی نقشبندی گفت: روند انجام کارهای قانونی برای این منظور هم اکنون از طریق مجاری قانونی در دست اقدام است و مراحل پرداخت آن پیگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه مراتع و جنگل های استان کردستان همه ساله برای جبران خسارت های احتمالی بیمه بی‌نام می شود، افزود: تمام مراحل پیگیری پرداخت دیه کامل به افراد متوفی در حادثه آتش سوزی مریوان با هماهنگی دستگاه های مرتبط و قضایی انجام می شود.
بخشی از جنگل های روستاهای سلسی و پیله در شهرستان مریوان روز جمعه دچار آتش سوزی شد و صبح شنبه مجددا شعله ور شد که در نتیجه آن 2 نفر از فعالان زیست محیطی و 2 نفر از پیمانکاران اطفای حریق منابع طبیعی در محاصره دود و آتش افتاده و جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز زخمی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین از پیگیری استخدام یک نفر از اعضای خانواده 2 نفر از پیمانکاران اطفای حریق این اداره کل که در این حادثه جان خود را از دست دادند خبر داد و تاکید کرد: موافقت اولیه با این درخواست صورت گرفته و این اقدام به عنوان مطالبه این خانواده ها پیگیری می شود.
نقشبندی با اشاره به از جان گذشتگی کارکنان منابع طبیعی و فعالان زیست محیطی و مردم منطقه در کمک شبانه روزی به اطفای حریق جنگل ها یادآور شد: اکنون نیز تیم هایی از منابع طبیعی در حال فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: جای تاسف دارد بعضی بدون حضور در مناطق و محل وقوع آتش سوزی، اقدام به اظهار نظرهایی می کنند در حالیکه عملا در اطفای حریق نقشی نداشته اند. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: استاندار کردستان به منظور توسعه تجهیزات اطفای حریق در این شهرستان قول مساعد برای تامین یک میلیارد ریال اعتبار داده اند.
عملیات اطفای حریق جنگل های مریوان با سه بالگرد همزمان با نیروهای منابع طبیعی و آبخزداری کردستان و نیروهای داوطلب مردم محلی و بسیج مردمی ادامه دارد و این بالگردها شامل 2 فروند بالگردها متعلق به هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و یک فروند نیز از منابع طبیعی کشور است.
بخشی از جنگل های بلوط در اطراف روستاهای سلسی و پیله شهرستان مریوان طعمه حریق شده و در برخی مناطق هنوز این آتش خاموش نشده است.
روز شنبه عملیات اطفای حریق با کمک 2 بالگرد از هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی، یک بالگرد اورژانس 115، 12 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس حامل تجهیزات مورد نیاز انجام شد.
نیروهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در پنج روز گذشته بیش از 12 بار اقدام به خاموش کردن آتش جنگل های روستاهای سلسی و پیله شهرستان مرزی مریوان کرده اند.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
روستای های سلسی و پیله در 20 کیلومتری شمال مریوان و در مسیر جاده مریوان - سقز قرار دارند.
شهرستان مرزی مریوان در 130 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

 

ارسال نظر