شناسه خبر : 2380

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

تمام آموزش دهندگان بیمه شده اند/ سه هزار و ۵۰۰ زندانی با سواد شدند

تمام آموزش دهندگان بیمه شده اند/ سه هزار و 500 زندانی با سواد شدند

علی باقرزاده با بیان اینکه آموزش زندانیان را در دستور کار قرار دادند، اظهار کرد: در این طرح فضای آموزشی از طریق زندان تأمین شده اما دوره‌ها از طریق سازمان برگزار می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش اظهار کرد: در مجموع ۷۰۱ هزار و ۶۸۹ نفر در فعالیت‌های سوادآموزی ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۸۱ هزار نفر در دوره های آموزشی مصوب و 320 هزار نفر نیز در فعالیت‌های فوق برنامه حضور دارند.

وی ادامه داد: ۸۷ درصد جامعه هدف زنان و دختران و ۴۵ درصد جمعیت جامعه هدف روستایی و عشایری هستند همچنین اتباع خارجی هم مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه اتباع خارجی که بیش از ۹۵ درصد آنان اتباع افغانستانی هستند تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته اند، گفت: هزینه آموزشی ۱۸ هزار و ۴۴۰ نفر از اتباع توسط دولت ایران و 2 هزار و 400 نفر توسط کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت شده است و هزینه چهار هزار و 500 نفر توسط موسسه ان آر سی با حمایت کشور نروژ پرداخت شد.

باقرزاده با اشاره به اینکه به دنبال جلب مشارکت‌ها هستیم تا با کمک مؤسسات دیگر 3 هزار و 200 سواد آموز دیگر را هم تحت پوشش بگیریم.

سه هزار و 500 زندانی با سواد شدند

وی با بیان اینکه نهادهای حمایتی برای سواد آموزان گروه سنی کمتر از 20 سال اولویت قائل شدند،‌ گفت: البته سواد آموزی زنان عشایر و روستاییان هم با مشارکت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دستور کار قرار دارد و 3 هزار و 400 روستایی تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی قرار گرفتند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه آموزش زندانیان را در دستور کار قرار دادند، اظهار کرد: در این طرح فضای آموزشی از طریق زندان تأمین شده اما دوره‌ها از طریق سازمان برگزار می‌شود و تاکنون 3 هزار و 500 زندانی تحت آموزش قرار گرفته‌اند همچنین 20 هزار نفر از زندانیان با برنامه‌های مکمل و فوق برنامه آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی از آموزش سربازان خبر داد و گفت: این طرح در 4 پادگان نظامی سال گذشته اجرا شد علاوه بر آن طرح خواندن با خانواده را در دستور کار قرار دادیم که جزو طرح‌های برتر سوادآموزی محسوب می‌شود.

اجرای طرح کلید بهشت برای 55 هزار سواد آموز

باقرزاده اظهار کرد: طرح کلید بهشت توسط سازمان سواد آموزی و ستاد اقامه نماز برای سواد آموزان در نظر گرفته شده است و در این زمینه 55 هزار سواد آموز و 15 هزار مربی تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره وضعیت بیمه آموزش دهندگان طی سال‌های 91 تاکنون تمامی آموزش دهندگان که از طریق مؤسسات غیر دولتی با سازمان نهضت همکاری داشتند تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی درباره پاداش با سوادی وضعیت پرداخت مبالغ در نظر گرفته شده،‌ گفت: این مصوبه در سال 93 به تصویب دولت رسید و اکنون قریب به 80 درصد مطالبات پرداخت شده است همچنین بودجه‌ای برای استان‌ها به این منظور در نظر گرفته‌ایم البته با توجه به محدودیت‌های موجود اولویت با پرداخت مطالبات آموزش دهندگان است و پس از آن پاداش قبول شدگان پرداخت خواهد شد.

باقرزاده درباره فعالیت‌های پژوهشی سازمان اظهار کرد: سال گذشته 77 عنوان پژوهش در سطح استانی و 4 پژوهش در سطح ملی انجام شده است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین از آموزش مجازی آموزش دهندگان در سال گذشته یاد کرد و گفت: بیش از 1 و نیم میلیون نفر ساعت آموزش را برای آموزش دهندگان در نظر گرفتیم و این طرح استمرار خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های ICDL برای سواد آموزان در نظر گرفته شده است،‌ گفت: علاوه بر این طرح آموزش از طریق تلفن همراه در استان خوزستان اجرایی شده است و تدوین چارچوب آموزش نظام بزرگ سالار را در دستور کار داریم.

باقرزاده با بیان اینکه درصد پوشش تحصیلی در 12 استان بیش از 97 درصد شده است، گفت: بر این اساس شاهد کاهش 250 هزار نفری جمعیت بی‌سواد بودیم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: 13 میلیون جمعیت 20 تا 49 ساله در کشور دارای تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه اول هستند که برای ایفای نقش اجتماعی باید آموزش‌های بزرگ سالان را ببینند.

وی درباره لایحه اجباری شدن آموزش گفت: این لایحه را سازمان نهضت سواد آموزی تهیه کرده است که در قالب مصوب دولت باید درباره آن تصمیم گیری شود چرا که رایگان کردن آموزش به تنهایی برای انسداد مبادی بی‌سوادی رایگان بودن آموزش کافی نیست و باید آموزش‌ها اجباری شوند البته این موضوع در برنامه‌های توسعه قبلی وجود داشت که مجددا آن را داشته باشیم.

باقرزاده درباره استخدام آموزش دهندگان نهضت و تصویب قانونی در این مورد، گفت: این لایحه به شورای نگهبان رفته و بعد از ابلاغ لازم الاجرا می‌شود که بر این اساس آموزش دهندگان نهضت که بیش از 2 نفر سوادآموز تحت پوشش داشتند در آزمون آموزش و پرورش شرکت کرده و پس از آن به خدمت گرفته می‌شوند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: با به خدمت گرفتن آموزش دهندگان، 70 تا 80 هزار آموزش دهنده دیگر برای تعلیم دادن سواد آموزان آماده به کار داریم.

وی درباره نرخ پوشش سواد آموزان عشایر گفت: طبق مصوبه دولت سازمان امور عشایر موظف بوده فهرست افراد محروم از سواد را ارائه دهد اما به طور حدودی در زمینه سواد آموزی شکاف 7 درصدی بین جمعیت زنان و مردان و 12 درصدی بین جمعیت شهری و روستایی وجود دارد.

 

ارسال نظر