شناسه خبر : 20528

۵۱۰ میلیارد تومان بدهی به بازنشستگان فرهنگی میراث دولت دوازدهم

۵۱۰ میلیارد تومان بدهی به بازنشستگان فرهنگی میراث دولت دوازدهم

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس، با اعلام اینکه دولت دوازدهم ۵۱۰ میلیارد تومان را در چهار سال گذشته به بازنشستگان فرهنگی پرداخت نکرده و این مبلغ به عنوان بدهی دولت قبلی باقی مانده است، تهاتر را به عنوان راهکاری برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، اندیشه بهبود معیشت و رفاه فرهنگیان از سال ۱۳۷۳ به عنوان یکی از موضوعات و دغدغه‌های جدی مطرح و در نهایت قرار شد با ارائه طرح افزایش قدرت مالی دوران بازنشستگی، در راستای تحقق این هدف مهم تلاش شود. این طرح در سال ۱۳۷۴ با تصویب مجلس شورای اسلامی منجر به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان شد که در اجرای تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

بر اساس تبصره ۶۳ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش موظف شد نسبت به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کند تا با کسر پنج درصد از حقوق ماهیانه فرهنگیان بخشی از منابع این صندوق تامین شود.

همچنین دولت موظف است هر سال معادل مبلغ دریافت شده از فرهنگیان را که به همین منظور در بودجه سالانه جمع‌آوری می‌شود، به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کند. سهم‌الشرکه فرهنگیان عبارت است از جمع پرداختی عضو و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، پرداختی دولت به علاوه سود حاصل از آن در هنگام بازنشستگی و ازکارافتادگی یا بازخریدی که به آنان و در صورت فوت باید به وراث آنها اعطا شود.

اما این روند هنگامی دچار مشکل می‌شود که دولت یا صندوق ذخیره فرهنگیان در وظایف خود کوتاهی کنند که در این راستا تاخیر در پرداخت سهم دولت یکی از این مسائل است که فرهنگیان را هنگام بازنشستگی با مشکل رو به رو می کند.

موسی بیات مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس روز چهارشنبه درباره ارزیابی عملکرد حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان عضو صندوق ذخیره و کمک دولت معادل واریزی فرهنگیان عضو صندوق اظهار داشت: دولت بر اساس ماده ۸۰ قانون صندوق ذخیره فرهنگیان و تبصره ۶۳ ماده قانون برنامه دوم توسعه در سال ۱۳۷۴ موکلف به تاسیس این صندوق شد و در همان زمان منبع مالی برای آن در نظر گرفتند.

وی افزود: بر این اساس پنج درصد از حقوق و مزایای فرهنگیان کسر و به حساب صندوق واریز شود و مابه‌ازای همین را هم دولت موکلف بوده است به عنوان سهم دولت به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کند و این حکم همچنین در قانون برنامه دوم، چهارم و ششم نیز وجود داشته است.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: تکلیف دولت در پرداخت مابه‌ازای سهم فرهنگیان به صندوق ذخیره، در ماده ۸۵ قانون برنامه و بودجه هم آمده است. همچنین واریزی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان همیشه باید یک ردیفی مابه‌ازا در قانون بودجه کشور داشته باشد.

بیات عنوان کرد: بنابراین مرکز پژوهش‌های مجلس در وهله اول محاسبه میزان تکلیف دولت در پرداخت صندوق ذخیره در قانون بودجه را بررسی کرده است. در قانون بودجه آنچه دولت پیشنهاد می دهد و به تصویب می رسد، فقط معادل ۱۴ درصد واریزی فرهنگیان بوده است که این میزان باید معادل ۱۰۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین عملکرد دولت در واریز سهم تعیین شده به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان را بررسی کرده است، گفت: دولت در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ یعنی چهار سال قانون برنامه ششم، ۱۸ درصد از سهم تعیین شده واریزی خود را به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کرده است.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس درباره مابه‌تفاوت بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: واریزی اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان معادل ۲ هزار میلیارد تومان بوده که در واقع از این مبلغ ۳۶۱ میلیارد تومان را دولت به حساب صندوق واریز کرده است.

بیات افزود: مانده بدیهی دولت در این چهار سال هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان است که در واقع بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان تا پایان سال ۹۹ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تاخیر در پرداخت دولت به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان باعث شده است که فرصت سرمایه گذاری و فواید و سود حاصل از این سرمایه گذاری کاهش یابد. اگر هر سال در زمان مناسب این هزینه به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت شود، صندوق می تواند سودآوری خود را افزایش دهد.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس افزود: همچنین از سوی دیگر بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان باعث شده است که بازنشستگان نتوانند حق و حقوق خود را به طور کامل دریافت کنند.

بیات خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۲۶۰ هزار فرهنگی بازنشسته شدند و دولت بخشی از سهم خود را به افراد پرداخت نکرده است که مطالبات معوق آنها برابر ۵۱۰ میلیارد تومان می شود.

وی ادامه داد: دولت مکلف بوده است که حقوق و مزایای این‌ افراد بازنشسته، سهم واریزی دولت و سود حاصل از سرمایه گذاری‌های صندوق ذخیره فرهنگیان را به بازنشستگان بدهد اما این بازنشستگان فقط سهم خود و سود سرمایه گذاری را گرفتند و سهم دولت را در چهار سال گذشته هنوز دریافت نکرده اند.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: به دلیل بدیهی دولت در چهار سال گذشته به صندوق ذخیره فرهنگیان، افرادی هم که امسال بازنشسته شوند، تا زمانی که این میزان بدهی به صفر نرسد، بخشی از مطالبات خود را دریافت نمی کنند.

بیات اظهار داشت: بررسی‌های مرکز پژوهش مجلس نشان داده که این ضرورت وجود دارد که دولت حتی اگر همه بدهی خود را نتواند به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت کند اما سهم بازنشستگان را باید در اولویت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تهاتر راهکار دیگری است که برای حل این مساله می توان بکار گرفت، دولت یک سری مطالبات از صندوق ذخیره فرهنگیان و یک سری مطالبات هم صندوق از دولت دارد که می توانند این‌ها را تهاتر کنند.​

ارسال نظر