شناسه خبر : 20494

۴۳ هزار زن سرپرست خانوار شهری تحت پوشش بیمه ای سازمان قرار دارند

۴۳ هزار زن سرپرست خانوار شهری تحت پوشش بیمه ای سازمان قرار دارند

رئیس سازمان بهزیستی، گفت: ۸۰ هزار خانوار پشت نوبت دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر در سازمان بهزیستی قرار دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، علی محمد قادری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 5 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص زنان سرپرست خانوار، گفت: سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی و شجره طیبه آن است که توسط شهید فیاض بخش پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع مطرح شده سازمان بهزیستی براساس قانون تامین نیازهای زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار حمایت های اجتماعی و مداخلات به هنگام و در دسترس را به عنوان مددکاری اجتماعی ارائه کرده است تا ضمن توانمندسازی آن ها، اهدافی مانند ارتقاء، سلامت و توسعه اجتماعی را محقق کند.

قادری ادامه داد: در حال حاضر 247 هزار خانوار زن سرپرست و نیازمند وجود دارد که با احتساب بعد خانوار معادل 581 هزار نفر می باشد در سراسر کشور جمعیتی معادل 8 درصد از جمعیت خانوارهای زن سرپرست است. این تعداد 29.5 درصد به دلیل فوت سرپرست، 26.4 درصد به دلیل طلاق و 26.7 درصد به دلیل از کارافتادگی سرپرست و 15.4 درصد به دلیل اعتیاد زندانی بودند و سایر موارد تحت پوشش سازمان بهزیستی و 2 درصد نیز دختران مجرد خود سرپرست هستند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: علیرغم اقدامات توانمندسازی و خروج سالیانه تعدادی از زنان سرپرست خانوار به دلیل افزایش روز افزون این آمار در حال حاضر 80 هزار خانوار پشت نوبت دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر در سازمان بهزیستی قرار دارند همچنین تعداد بیش از 43 هزار زن سرپرست خانوار شهری تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی این نهاد قرار دارند که به دلیل مشکلات حمایتی و کمبود اعتبار در این حوزه نیز پشت نوبتی وجود دارد.

قادری تصریح کرد: برنامه هایی که سازمان بهزیستی با رویکرد توانمندسازی دارد در گروه سنی 18 تا 50 سال شامل توسعه و حمایت از گروه همیار زنان سرپرست خانوار به عنوان یک پلتفرم، تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و تشکیل گروه های خودیار زنان و همچنین مددکاری جامعه ای با رویکرد کاهش فقر قابلیتی است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در خصوص بیمه ها در پویش ها  و حوزه هایی که اقشار روستایی، عشایری و حتی شهری وجود دارد پیگیری هایی را انجام داده است و در دستورکار قرار داده است.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: اقداماتی از جمله آماده سازی شغلی زنان، پرداخت سرمایه کار و همچنین مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد با اولویت زنان فاقد همسر در دستورکار است.

قادری تصریح کرد: سازمان بهزیستی چالش هایی برای تاب آوری بیشتر در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار مدنظر دارد شامل کمبود شدید اعتبارات در خصوص طرح ها و برنامه های خاص توانمندسازی، نیاز به 5 هزار و 900 میلیارد اعتبار مصوب، می شود. متاسفانه تبصره 14 و اعتبار تخصیص یافته تاکنون 212 میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه سطح پایین دانش یکی دیگر از چالش ها است و براساس آمار 85 درصد از این جامعه بی سواد و زیر دیپلم هستند که نشان از کمبود مهارت و توانایی زنان سرپرست خانوار برای ارتقاء شغل دارد، افزود: افزایش بی رویه خانواده های نیازمند با سرپرست خانوار زن به دلیل تصادفات جاده ای و حوادث حین کار یکی دیگر از معضلات پیش رو است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط مستقیم بین توانمندسازی و داشتن شغل مناسب با بسیاری از متغیرهای روانشناختی از قبیل سلامت روان، عزت نفس، احساس رضایت از خود و خودپنداری مثبت و سایر مولفه ها از چالش های اساسی هستند، عنوان کرد: پایین بودن بضاعت زنان سرپرست خانوار جهت تامین سهم آورده اولیه در تهیه مسکن اجتماعی یکی از موضوعات مهم در این حوزه می باشد.

قادری عنوان کرد: سازمان بهزیستی با بیش از 53 فعالیت تخصصی، حمایتی و اجتماعی گستره ای از فعالیت های متنوع، متکثر و متعدد را دارد که متاسفانه با این میزان فعالیت نمی تواند ماموریت های بنیادی خود را پیگیری کند. این سازمان در جایی مسئولیت پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و معتادین متجاهر را دارد و در جایی دیگر صیانت از کودکان کار به این سازمان سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که تحت یک حادثه و تصادف فرزندی یتیم، فردی ضایعه نخاعی و بسترگرا می شود بعد از دوره درمان تا پایان عمر خود در سازمان بهزیستی باید خدمات دریافت کند، ادامه داد: معلولیت، سالمندی و خودسرپرستی زنان ما دور از انتظار نیست و حوادث خبر نمی کنند و شاید جای ما با آن ها عوض شود لذا نیاز به یک پوست اندازی در ماموریت سازمان بهزیستی بسیار مشهود است.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: آسیب های متنوعی که شاهد آن هستیم و اورژانس اجتماعی که بدون ساختار است، فرزندان معتاد زیر 18 سال، زندگی نباتی افراد دارای معلولیت ساکن در سازمان نشان می دهد که این سازمان محروم نیازمند حمایت و یاری نمایندگان است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی باید یک سازمان غیر دولتی و سازمانی شبیه به هلال احمر باشد تا بتواند با حمایت شرکای اجتماعی خود به ماموریت ذاتی و اساسی خود رسیدگی کند، تصریح کرد: این سازمان یک سازمان تمام عیار اجتماعی 24 ساعته است که سر ریز آسیب ها از جمله آسیب های اجتماعی به آن روانه می شود.

ارسال نظر