اختصاصی چابک آنلاین؛

استعلام کدپستی مانعی تازه برای افزایش صدور بیمه نامه های آتش سوزی

استعلام کدپستی مانعی تازه برای افزایش صدور بیمه نامه های آتش سوزی

لزوم استعلام کدپستی برای صدور بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، مساله‌ای مهم که در حال حاضر برفروش بیمه‌نامه های این بخش درکشور تاثیر گذار بوده و بیمه‌گران انتظار دارند تا شرکت ملی پست در این زمینه همراهی بیشتری از خود نشان دهد.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، بیمه‌های آتش‌سوزی جایگاه ششم را دربین۱۶ رشته صنعت بیمه به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین براساس آمارهای رسمی سرانه حق‌بیمه آتش‌سوزی درکشور برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور حدود ۴۵۴ هزار ریال به ازای هرنفر است که از نظر آمار و ارقام جایگاه چندان مناسبی نیست.

گزارش سالنامه آماری سال گذشته صنعت بیمه هم که پس ازگذشت 10 ماه از سال 1400 منتشر شده خود گواه وضعیت نه چندان مطلوب فروش بیمه آتش‌سوزی در کشور است.

درحقیقت نه تنها تعداد بیمه‌نامه های آتش سوزی صادره از سوی صنعت بیمه در سال 99 رشد قابل توجهی نداشته  بلکه حدود 5 هزار فقره هم درتعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده این بخش نسبت به سال 97   ریزش داشته است.

به نظرمی‌رسد که پرتفوی صنعت بیمه در بخش بیمه‌های آتش سوزی محدود به همین ارقام نباشد و در سال 1400 هم از شرایط حاکم بر بازار تاثیر بپذیرد.

فعالان صنعت بیمه معتقدندکه ریزش پرتفوی صنعت بیمه در بخش بیمه نامه آتش سوزی از آن جایی آغاز شد که از ابتدای بهمن سال 99 شرکت‌های بیمه‌گر مکلف به اخذ استعلام کدپستی انبار از سرویس استعلام کدپستی انبار و مراکز نگهداری کالا و استعلام موجودی انبار شدند.

چراکه این امر  موجب افت  پرتفوی بیمه‌های خرد در رشته‌های آتش سوزی صنعتی و غیرصنعتی شد.

ازنگاه برخی از  مدیران آتش سوزی شرکت‌های بیمه،صدور آنلاین کد پستی توسط شرکت ملی پست و وب‌سرویس استعلام نشانی مبتنی بر کد پستی برای آنها چالش‌هایی ایجاد کرده است.

غلامحسین آقاخانی، معاون فنی شرکت بیمه البرزبه چابک‌آنلاین گفته که برای دریافت کدپستی در بیمه‌های آتش سوزی با اداره پست چالش‌هایی وجود دارد زیرا یک سهمیه‌ای تعیین شده و زیرساخت های شرکت پست هم آنقدر فراهم نیست.

مهدی وهابی، مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه نوین هم درگفت‌و‌گو با چابک‌آنلاین اذعان داشت که وجودکنترل‌هایی مانند سامانه جامع انبارها باعث شده تا در بخش بیمه‌های آتش سوزی غیرصنعتی شاهد ریزش باشیم.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود.

زیرا مدتی است که شرکت‌های بیمه در بخش بیمه‌های مسکونی هم برای صدور بیمه نامه های آتش سوزی باید استعلام کدپستی را بگیرند.

درهمین پیوند، مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه معلم به  چابک‌آنلاین گفت: از سال گذشته شرکت‌های بیمه مکلف به اخذ استعلام کدپستی انبار از سرویس استعلام کدپستی انبار شدند، در ابتدا این مساله با مشکلاتی همراه بود اما به هرحال حکم قانون بود و واحد ناظر این مساله را تکلیف کرده بود.

"سیدمحمدرضا محمودی حسین"،افزود:به همین روی،شرکت‌های بیمه شروع به اخذ استعلام کدپستی انبار از سرویس استعلام کدپستی انبار کردند که در همین نقطه در جذب پرتفوی یکسری از انبارها ریزش به وجود آمد اما به هرحال به دلیل ملی بودن کار و پسندیده بودن اصل آن، شرکت‌های بیمه باوجود مشکلات با این سیستم همگام شدند.

وی، بیان کرد: کم کم از شرکت‌های بیمه خواسته شد تا در بخش غیرصنعتی هم استعلام کدپستی انجام شود و اخیرا در بخش بیمه‌های مسکونی هم گفته شده که استعلام کدپستی بایدگرفته شود.

مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه معلم، اذعان داشت که شرکت‌های بیمه پس از مدتی که از شروع استعلام کدپستی برای صدور بیمه نامه‌های آتش سوزی گذشت با خطاهایی در سیستم روبرو شدند و اداره پست اعلام کرد که با این تعداد رکورد، نمی‌تواند کدپستی را اعلام کند وبرای این مساله محدودیت قائل شد.

محمودی‌حسین، ادامه داد: اداره پست اعلام کرد که به جای روزانه صدهزار کدپستی می‌تواند تنها 10هزار کدپستی را به شرکت‌های بیمه اختصاص دهد، اما این میزان، پاسخگوی شرکت‌های بیمه نیست و با تقسیم آن بین شرکت‌های بیمه ، روزانه تعداد ناچیزی کدپستی به هر شرکت بیمه می‌رسد.

وی،گفت: در ابتدای اعمال رقم 10 هزار کدپستی در روز، ساعت 10 صبح رکوردها تمام می‌شد و کم کم این رکورد به 8 صبح رسید و فعالان صنعت بیمه که دیدند با این شرایط نمی‌توانند بیمه‌نامه صادر کنند اقدام به ثبت بیمه‌نامه در ساعت 12 شب و آغاز روز جدید کردند.!

گفته می شود که بیمه مرکزی به دلیل کاهش سهمیه صنعت بیمه از سوی شرکت پست، مجبور به تقسیم این سهمیه با درنظر گرفتن سهم هر شرکت بیمه از بازار شده است.

گفته می شود که  اداره پست، مشکلات زیرساختی از سوی این سازمان را مانعی برای اعلام تعداد بیشتر کد پستی در روز به شرکت‌های بیمه بیان کرده اما پس از اعلام گلایه بیشتر از سوی شرکت‌های بیمه، اداره پست ، شرایط را تغییر داده است.

هرچند که بیمه گران در حال عمل به تکالیف قانونی خود هستند و باید از تدابیر و خدمات مورد نیاز برای عمل به تکلیف قانونی خود استفاده کنند.

ازسوی دیگر شرکت پست، اعلام کرده که برای ارائه سرویس استعلام کدپستی، هر شرکت بیمه باید به صورت انفرادی با شرکت پست قرارداد ببندد اما بیمه مرکزی به ماجرا ورود کرده و قرار شدکه شرایط تغییر کند.

گفته می‌شود که پس از این امر، کمی رکوردها افزایش یافته اما همچنان چالش‌های صنعت بیمه با اداره پست برطرف نشده است.

دست اندرکاران امر معتقدندکه به دلیل عدم ارائه سرویس مناسب ازسمت اداره پست با ریزش در بخش صدور بیمه‌های آتش سوزی روبرو شده‌اند چراکه بیمه‌گذاران نمی‌توانند بیش از این برای استعلام کدپستی صبرکنند.

تردیدی نیست که به دلیل تعداد بالای بلایای طبیعی و رتبه بالای کشور در بروز حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله، سیاست های دولت درراستای افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های آتش سوزی است.

تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان والزام سازمان های دولتی بربیمه کردن اموال دولتی به ارزش واقعی هم گواهی بر سیاست مهم دولت در افزایش ضریب نفوذ بیمه، به خصوص  در بخش آتش سوزی است.

باید دید که شرکت ملی پست برای  حل این مشکل مهم شرکت های بیمه ای  چه تسهیلاتی  را در نظر خواهد گرفت؟

تاخیر در توجه به این امر مهم ، به افت بیشتر صدور بیمه نامه های آتش سوزی منجر خواهد شد.

ارسال نظر