شناسه خبر : 2026

مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خوزستان:

بیمه محصول برنج در خوزستان منع قانونی ندارد

بیمه محصول برنج در خوزستان منع قانونی ندارد

محمد آلاله گفت: شالی کاران خوزستانی با وجود منع کشت برنج در این استان از سوی وزارت جهادکشاورزی، می توانند محصول خود را در برابر حوادث قهری و آفات بیمه کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد آلاله با بیان اینکه بیمه محصول برنج در خوزستان منع قانونی ندارد و صندوق بیمه کشاورزی خوزستان موظف است نسبت به درخواست بیمه محصول از سوی شالی کاران اقدام لازم را انجام دهد افزود: با توجه به اینکه دولت سهم 50درصدی حق بیمه را برای محصولات کشاورزی پرداخت می کند در بیمه برنج (غیر از استان های گیلان و مازندران) این سهم به صفر می رسد و کشاورز باید حق بیمه را به صورت کامل به صندوق بیمه کشاورزی پرداخت کند.

وی با اشاره به خشکسالی در سال زراعی 97-96 و کمبود آب در همه حوضه های آبی خوزستان گفت: وزارت کشاورزی پیشتر کشت برنج در کشور را غیر از استان های گیلان و مازندران به دلیل خشکسالی و کاهش شدید منابع آب ممنوع اعلام کرد ولی برخی کشاورزان در خوزستان، اقدام به کشت برنج در حوضه های ممنوعه کردند.

مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خوزستان افزود: اطلاعات دقیقی از میزان کشت سال زراعی جاری برنج در خوزستان نیست و بیشتر آمارها به صورت تخمینی است.

مناطق دزفول ، شوشتر ، شوش ، باغملک ، هویزه ، دشت آزادگان و اهواز از مناطق مهم زیرکشت برنج در سال زراعی جاری هستند.

در سال زراعی 96-95 حدود 80هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیرکشت برنج قرار گرفت ولی امسال احتمال داده می شود حدود 20 تا 25هزار هکتار زیرکشت برنج رفته باشد.

سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان،اردیبهشت امسال از شالی کاران خوزستان خواستند

به جای برنج ، از کشت جایگزین که به آب کمتری نیاز دارند استفاده کنند.

کشت برنج در خوزستان از اوایل تیر شروع و در اواخر آبان برداشت می شود.

در سال زراعی جاری ، محدودیت کشت در بسیاری از محصولات تابستانه نظیر ذرت دانه ای و علوفه ای و برنج به دلیل کمبود آب اعمال شد.

بر اساس آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی، خوزستان 1.2 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که از این سطح زیرکشت سالانه 15.8میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که از این حیث مقام نخست را در کشور دارد.

حدود نیمی از محصولات کشاورزی خوزستان با 7.5میلیون تن را نیشکر تشکیل می دهد. 

 

ارسال نظر