شناسه خبر : 20096

انتشار اسرار بیماران توسط پزشکان تخلف است

انتشار اسرار بیماران توسط پزشکان تخلف است

مدیرکل حقوقی سازمان بیمه سلامت با تأکید بر اینکه هیچ پزشکی حق انتشار اسرار محرمانه بیماران را ندارد، گفت:ما برای جلب اعتماد مردم میزان دسترسی اطلاعات بیماران توسط پزشکان را محدود کرده‌ایم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، عبدالرحیم ترابی، مدیرکل حقوقی سازمان بیمه سلامت در شبکه خبر با اشاره به ضرورت حفظ اطلاعات بیماران توسط پزشکان، اظهار داشت: هر پزشکی بخواهد از سامانه بیمه سلامت استفاده کند باید از نام کاربری و رمز عبور استفاده کند که این بنا به درخواست مراجعه‌کننده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تمام ارائه‌دهندگان خدمات سلامت به بیماران برای ارائه خدمات خود موظف به چک کردن اطلاعات فرد هستند و پزشک بر اساس درخواست بیمار می‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.

مدیرکل حقوقی سازمان بیمه سلامت با اشاره به انتشار اطلاعات یک فرد توسط یک پزشک،تأکید کرد: بر اساس مقررات امکان استفاده از این اطلاعات برای درمان صورت می‌گیرد و پزشک حق نداشته است این اطلاعات را منتشر کند.

ترابی با اشاره به قوانین پیش‌بینی شده برای مقابله با سوء استفاده‌کنندگان از اطلاعات بیماران، خاطرنشان کرد: این کار برخلاف قانون مجازات اسلامی صورت گرفته؛ به طوری که این پزشک اطلاعات و اسراری که از یک بیمار مطلع بوده در غیر موارد قانونی انتشار داده و این سوء استفاده از بیمار  بوده است؛ در نتیجه ما به طور جد مقید هستیم با افرادی که این کار را انجام می‌دهند طبق قانون برخورد کنیم.

وی ابراز داشت: از قبل از رایج شدن سامانه الکترونیکی نیز در قانون مجازات اسلامی در ماده 648 به طور خاص آمده است که اطبا، ماماها، جراحان و داروفروشان و افرادی که طبق حرفه خود به عنوان محرم اسرار بیماران تلقی می‌شوند هرگاه این اسرار را افشا کنند به سه ماه تا یکسال حبس و همچنین مبلغ یک و نیم میلیون ریال تا 6 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

مدیرکل حقوقی سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: همچنین اگر اسرار بیماران بدون رضایت فردی منتشر شود و در دسترس قرار داده شود به حبس از 91 روز تا دو سال و مبلغ 5 میلیون تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود. 

ترابی تأکید کرد: در این خصوص ما با دو روش موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ یکی اینکه این پزشک ادعا کرده سامانه‌ها مشکل دارد، اما اصلا این طور نیست؛ در نتیجه این نشر اکاذیب بوده و باعث مخدوش شدن اعتماد بیماران می‌شود و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. 

وی متذکر شد: ما دو کار را برای جلب اعتماد مردم در دستور کار خود قرار داده‌ایم؛ اول اینکه میزان دسترسی اطلاعات بیماران توسط پزشکان را به حداقل محدود کرده‌ایم و دوم اینکه ما روش دو مرحله‌ای را پیگیری می‌کنیم به شکلی که پزشک در صورتی بتواند به اطلاعات بیمار دسترسی پیدا کند که رمز کاربری مورد نظر را داشته باشد که این نیز از بیمار دریافت می‌شود. 

ارسال نظر