شناسه خبر : 19985

اختصاصی چابک آنلاین؛

عملیات اتکایی در ایران به‌صورت غیر متمرکز و دستی انجام می‌شود/تاسیس شرکت‌های بیمه اتکایی جدید باعث پایداری صنعت بیمه خواهد شد

عملیات اتکایی در ایران به‌صورت غیر متمرکز و دستی انجام می‌شود/تاسیس شرکت‌های بیمه اتکایی جدید باعث پایداری صنعت بیمه خواهد شد

نماینده هیات موسس شرکت بیمه اتکایی تهران،معتقد است که درحال حاضر برای قراردادهای اتکایی کشور از روش‌های سنتی اتکایی استفاده می‌شود درحالیکه شیوه کار سنتی اتکایی در دنیا از بین رفته و بازارهای دنیا درحال حرکت به سمت استفاده از پلتفرم های معاملاتی و اتکایی هستند.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، "محسن قره‌خانی"، در گفت‌وگو با چابک آنلاین، گفت: در صنعت بیمه ایران  از ابزارها برای تحلیل داده و ارزیابی ریسک داده‌های خسارت استفاده نمی‌کنند و همین مساله در بیمه‌های اتکایی هم مشاهده می شود درحالیکه در دنیا از  ابزارهاو نرم‌افزارهای بسیار توسعه یافته‌ای استفاده می‌شود.

وی،اذعان داشت که به‌طور معمول در دنیا شرکت‌های بیمه اتکایی در استفاده از ابزارهای تحلیل داده و ارزیابی ریسک داده‌های خسارت پیشتاز هستند وبا توسعه ابزارهای مدل سازی خسارت آنها را دراختیار مشتریان قرار می‌دهند.

نماینده هیات موسس بیمه اتکایی تهران، بیان کرد: در دنیا شرکت‌های بسیاری وجود دارد که کار توسعه نرم افزارهای بیمه‌ای را انجام می‌دهند اما در ایران چنین شرکت‌هایی وجود ندارند.

قره‌خانی، توضیح داد: البته چنین تقاضاهایی هم در کشور وجود نداشته و شرکت‌های IT هم به دنبال این نیستند که از چه ابزارهایی استفاده می‌شود تا آنها را یادبگیرند و صنعت بیمه در  ایران  هنوز به شکل سنتی فعالیت می‌کند.

وی،گفت: برای قراردادهای اتکایی از روش‌های سنتی اتکایی استفاده می‌شود در حالیکه با توجه به دسترسی به داده‌ها و ظرفیت بالقوه‌ای که وجود داردشرکت‌ها می‌توانند ابزارهای اتکایی کارآمدتری را معرفی کنند و یا اینکه شرکت‌های اتکایی راه حل‌های کاملا سفارشی شده براساس نیاز خاص مشتریان را طراحی کنند.

نماینده هیات موسس بیمه اتکایی تهران، تاکیدکرد:درحال حاضر در قراردادهای اتکایی روش‌های متداول سالها قبل  استفاده می‌شود درحالیکه اکنون تحولات عجیبی در اتکایی رخ داده و بحث‌های جدیدی در اتکایی مطرح می شود که  قیمت تمام شده آن بسیار ارزان‌تر بوده و پاسخگوی نیازهای خاص یک شرکت بیمه است.

قره‌خانی، اذعان داشت که قدمت مشتریان و تعهدات بیمه‌ای آنها متفاوت است و نمی‌توان یک قرارداد را برای همه شرکت‌های بیمه استفاده کرد اما درحال حاضر تقریبا قراردادهای بیشتر شرکت‌ها  نه تنها شبیه هم است بلکه بسیاری از شرکت‌ها از یک تیپ قرارداد استفاده می‌کنند ولی نیازها و تحمل ریسک آنها متفاوت است.

شرکت‌های بیمه اتکایی جدید با خود نوآوری به ارمغان می‌آورند

وی، درخصوص افزایش شرکت‌های بیمه اتکایی تخصصی، گفت: با یک محاسبه سرانگشتی یعنی مقایسه ریسک‌های بزرگ کشور با مقایسه سرمایه‌ها در صنعت بیمه مشخص می‌شود که چه شکاف بزرگ ظرفیتی وجود دارد بنابراین هرچقدر شرکت بیمه اتکایی تاسیس شود باعث پایداری صنعت بیمه خواهد شد.

نماینده هیات موسس بیمه اتکایی تهران، ادامه داد: درعین حال شرکت‌های بزرگ اتکایی می‌توانند ظرفیت‌های زیادی  را فراهم کنند و اقتصاد کشور نیاز به یک شرکت بزرگ اتکایی هم دارد که می‌تواند بسیار به صنعت بیمه کمک کند.

قره‌خانی، تاکید کرد: اگر با همین روش و قراردادهای فعلی اتکایی پیش برویم هیچ وقت نوآوری اتفاق نمی‌افتد اما شرکت‌های کوچک اتکایی برای اینکه بتوانند کار کنند مجبورند نوآوری داشته باشند و یک حرف جدیدی بزنند.

شیوه دستی فعالیت اتکایی دردنیا از بین رفته است

نماینده هیات موسس بیمه اتکایی تهران، فلسفه شکل‌گیری شرکت متبوع خود را تمرکز برروی چند زمینه مهم اعلام کرد و گفت: یکی از نوآوری‌هایی که برروی آن کار می‌شود و به بازار معرفی خواهد شد روش‌های نوین اتکایی است یعنی قراردادهای بروزتر و جدیدتر اتکایی که در دنیا سال‌ها است استفاده می‌شود به بازار معرفی خواهد شد.

قره‌خانی، ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در بخش اتکایی کشور به‌دنبال آن هستیم استفاده از فناوری اطلاعات است چراکه در دنیا شیوه دستی  اتکایی از بین رفته و بازارهای دنیا به سمتی حرکت می‌کنند که پلتفرم معاملاتی داشته باشند، البته این کاری نیست که یک شرکت به تنهایی انجام دهد و شرکت‌های بیمه و شرکت‌های اتکایی باید با یکدیگر این کار را انجام دهند.

وی، توضیح داد: حتی بازارهایی مانند لویدز و سوئیس ری هم به این سمت می‌روند که شرکت‌ها به‌جای  اینکه برای واگذاری یک بیمه‌نامه به 20 شرکت بیمه بروند، ریسک خود را در یک پلتفرم قرار دهند.

نماینده هیات موسس بیمه اتکایی تهران، اذعان داشت که استفاده از پلتفرم مذکور به سرعت در واگذاری ریسک شرکت‌های بیمه کمک می‌کند درحالیکه در حال حاضر  شرکت‌های بیمه به دلیل طولانی بودن روند واگذاری ریسک خود، زمان را از دست می‌دهند و در فاصله صدور تا شروع بیمه‌نامه و واگذاری اتکایی ممکن است خسارت رخ دهد.

به اعتقاد قره‌خانی، سرعت عمل واگذاری و نهایی شدن میزان ریسک بیمه‌گران اتکایی برای شرکت‌های بیمه به لحاظ سهولت در استفاده، امنیت و سرعت بسیار مهم است اما متاسفانه در ایران هنوز عملیات اتکایی به‌صورت غیر متمرکز و دستی انجام می‌شود که این موضوع  سرعت را کاهش داده و خطرات خود را در تعهدات بیمه‌ای داشته و هزینه‌های اداری زیادی را هم برروی دوش شرکت‌ها می‌گذارد.

وی، بیان کرد: در دنیا پکیج‌هایی که بسیاری از آنها رایگان است وجود دارد و فقط کافی است که بخواهیم از آنها استفاده کنیم  درحالیکه مدل سازی ریسک کار شرکت‌های اتکایی است که در کشور انجام نمی‌شود و مدل نرخ‌دهی شرکت‌های بیمه اتکایی هم همانند شرکت‌های بیمه است یعنی براساس ارزیابی ریسک، اکچوئری و دیتا مدلینگ نیست.

نماینده هیات موسس بیمه اتکایی تهران، گفت: رقابت در همه دنیا وجود دارد اما تعهدات بیمه‌ای باید مبنا داشته باشد یعنی براساس مدلسازی خسارت باشد که این مدلسازی خسارت روش‌های مختلفی دارد که در ایران استفاده نمی‌شود.

قره‌خانی، اذعان داشت که شرکت بیمه اتکایی تهران علاقه‌مند است که به بازار سرمایه متصل شود زیرا که باتوجه به اینکه هرچقدر شرکت اتکایی تخصصی و شرکت بیمه تاسیس شود، باز نمی‌توان ظرفیت بیمه کشور را تامین کرد بنابراین ناچار به اتصال به بازار سرمایه هستیم.

قره‌خانی، راهبری اتکایی را کمترین کار یک شرکت بیمه اتکایی برشمرد و افزود: درحال حاضر تقریبا راهبراتکایی صنعت بیمه، بیمه مرکزی است ،بنابراین شرکت‌های بیمه اتکایی باید هرکدام در یک یا چند رشته متخصص شوند و به بیمه مرکزی کمک کنند و با تاسیس شرکت های بیمه اتکایی جدید اتفاقات خوبی درزمینه راهبری بیمه‌های اتکایی خواهد افتاد.

ارسال نظر