اختصاصی چابک آنلاین؛

‌ بیمه مسئولیت مدنی مراکز اقامتی و پذیرایی هتل ها فعال نیست

‌ بیمه مسئولیت مدنی مراکز اقامتی و پذیرایی هتل ها  فعال نیست

مدیرعامل شرکت رفاه وگردشگری تأمین، معتقد است که وزارت اقتصاد و وزارت گردشگری که بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را پوشش می‌دهند باید طرح جامع بیمه گردشگری و صنایع دستی را تدوین کنند تا کسانی که متصدی ارائه خدمات در این بخش هستند بتوانند با یک ضوابط سهل و آسان زیر پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گیرند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، علی رحیم پور" درگفت وگو با چابک‌آنلاین، گفت: فعالیت درحوزه گردشگری به دلیل حساسیت و پیچیدگی‌های خاصی که دارد نیازضروری به توجه شرکت‌های بیمه‌ای دارد و صنعت بیمه می‌تواند با توجه به گستردگی این حوزه درسطح دنیا وهمچنین فراگیری آن درحوزه‌های اقامت، پذیرایی، حمل و نقل(دریایی-زمینی وهوایی) و تورگردانی به این بخش توجه بیشتری کند.

وی، با اشاره به توجه کشورهای پیشرفته صنعت  گردشگری دنیا به صنعت بیمه، افزود: شرکت‌های بیمه‌ای همیشه یاری‌گر این بخش بودند تا درمواقع مختلف، ریسک سرمایه‌گذاری واقتصادی این شرکت‌ها به حداقل کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت رفاه وگردشگری تأمین، تصریح کرد: درزمینه ورود گردشگران خارجی به ایران و خروج گردشگران ایرانی به  حوزه  گردشگری دنیا، نیاز به بیمه گردشگری در ایران داریم تا متصدیان و ذینفعان این حوزه از برکات صنعت بیمه برخوردارشوند.

رحیم پور، با بیان اینکه با توجه به اهمیت صنعت بیمه درحوزه گردشگری، این حوزه نمی‌تواند بدون برخورداری از خدمات بیمه‌ای توسعه پیدا کند، گفت: در چندین سال گذشته صنعت بیمه نتوانست وارد صنعت گردشگری شود، که ضروری است که تمامی گردشگرانی که به ایران وارد می‌شوند از بدو ورود بیمه شوند وهمچنین کل گردشگرانی که ازایران به خارج سفر می‌کنند هم نیاز به بیمه نامه دارند.

وی، اذعان داشت: قبل ازشیوع بیماری کرونا سالیانه حدود 10میلیون نفر شهروند ایرانی به خارج از کشورسفرکرده و حدود 7 میلیون گردشگر خارجی  هم به ایران می آمدند و جمعیتی بالغ بر30میلیون نفرشهروند ایرانی درداخل کشور سفرمی کردند که اگر بتوان شرایطی فراهم شود که این امربرای گردشگران از نظراقتصادی سهل وآسان باشد بازار خوبی برای حوزه گردشگری ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت رفاه وگردشگری تأمین، گفت: رشته‌ای دربیمه به نام بیمه مسئولیت مدنی کارفرما یا مراکزاقامتی و پذیرایی وجود دارد که متاسفانه این بیمه نامه در کشورچندان فعال نیست.

وی، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در ایران، افزود: بیشتر مشاغل درحوزه گردشگری، حمل و نقل و صنایع دستی، با مشکل کسب و کار مواجه شدند و بسیاری از آژانس‌های مسافرتی ورشکست شده وازچرخه این صنعت خارج شدند.

وی، اظهارکرد: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از راهنمایان گردشگری در ایران بیکارشدند و بیشتر هتل‌ها درآستانه ورشکستگی قرارگرفتندزیرا دراین مواقع بیمه نبودند و بسیاری از بخش‌های گردشگری به دلیل نیازبه نیروی متخصص و آموزش دیده برای آنها سرمایه‌گذاری کردند زیرا مهم‌ترین سرمایه بخش گردشگری نیروی انسانی آموزش دیده است اما نتواستند نیروهای خود را دراین دوسال حفظ کنند.

مدیرعامل شرکت رفاه وگردشگری تأمین، گفت: تمامی این مشکلات باعث شد که فعالیت بالغ بر 6 هزارآژانس مسافرتی در کشور در دوره کرونا به کمتر از 500 عدد برسد و بالغ بر6 هزار راهنمای ایرانگردی و جهانگردی بیکارشدند اما اگر صنعت بیمه ورود کرده و ریسک آنها را خریداری می‌کرد، دراین مواقع به کمک این بخش می‌آمد.

رحیم پور، عنوان کرد: صنعت بیمه درده کشوربرتردنیا درحوزه گردشگری همانند آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و چین در دوران کرونا به کمک این بخش آمدند وهمگی کمک کردند که این بخش را حفظ کنند.

وی، تاکید کرد که، یکی از مهم‌ترین ضروریات برای توسعه این صنعت فعال شدن شرکت‌های بیمه‌ای در بخش گردشگری است به ویژه درحوزه بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان که دراین زمینه مشکلات اساسی وجود دارد زیرا وقتی که توریست خارجی وارد کشورمی‌شود ازخدمات بیمه‌ای کشورخود برخورداراست اما اگر درهتل یا خیابان آسیب ببیند تحت پوشش بیمه نیست.

مدیرعامل شرکت رفاه وگردشگری تأمین، اظهارکرد: حدود 6 میلیون نفر از تولیدات  صنایع دستی و هنرهای ملی ارتزاق می‌کنند که بخشی متوجه توریست‌های خارجی بود که خرید می‌کردند و بخشی هم توسط شهروندان ایرانی خریداری می‌شد اما دراین دوسال توریستی به کشور نیامده و شهروندان ایرانی هم به دلیل محدودیت‌ها به سفر نرفته‌اند که این امر منجر به ورشکستگی  برخی از تولیدکنندگان صنایع دستی شده است.

رحیم پور، ، افزود: اگرمشاغل تولیدکنندگان وعرضه کنندگان این خدمات، بیمه بودنددر این شرایط صنعت بیمه  به کمک آنها می آمد و این مشاغل ازچرخه صنعت خارج نمی‌شدند.

وی، بیان کرد: بیمه آتش سوزی برای هتلداران الزامی است و مجموعه هتل‌های شرکت متبوع وی که تابع هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی است و شامل 90 هتل می‌شود همه دارای بیمه نامه‌های حوادث و آتش سوزی هستند اما بیمه نامه مسئولیت مدنی ندارند.

مدیرعامل شرکت رفاه وگردشگری تأمین، تصریح کرد: بیمه نامه آتش سوزی هتل‌ها به قیمت واقعی نیست و اگرقرارباشد بیمه آتش سوزی خیلی دقیق انجام شود باید کارشناس  متخصص در حوزه گردشگری، ملک و تاسیسات آن را ارزیابی کرده و ارزش آن را محاسبه کند اما این اتفاق نمی افتد زیرا هزینه تمام شده هتل ها بسیار بالا است.

رحیم پور، ادامه داد: قیمت زمین و مصالح به شدت افزایش یافته و به عنوان مثال برای پوشش بیمه‌ای هتل همای تهران، ارزش کل مجموعه یعنی بنا و تاسیسات حدود 500 میلیارد تومان است و مبلغ بیمه این مجموعه بسیار بالا خواهد بود بنابراین هتل‌ها براساس صرفه و صلاح خود اقدام می‌کنند.

وی، بابیان اینکه شرکت‌های بیمه‌ای باید به هتل ها پکیج بیمه‌ای عرضه کنند، گفت: در این پکیج از بیمه تکمیل درمان پرسنل تا بیمه آتش سوزی، حوادث ومسئولیت مدنی باید عرضه شود زیرا تحت پوشش قراردادن نیروی انسانی بسیار مهم است و می‌تواند ابزاری برای تشویق هم باشد که به توسعه این بخش کمک کند.

ارسال نظر