شناسه خبر : 19945

۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان در کل مناطق ۲۲ گانه نیاز به رفع خطر فوری دارد

۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان در کل مناطق ۲۲ گانه نیاز به رفع خطر فوری دارد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: یکی از وظایفی که سازمان آتش نشانی دارد، کمک به ایمن سازی و ایمن‌تر کردن ساختمان‌ها در شهر است و اقدام به شناسایی ساختمان‌ها می‌کنیم.

به گزارش چابک آنلاین، مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره وجود حدود ۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان پرخطر از نظر آتش سوزی در پایتخت اظهار کرد: یکی از وظایفی که سازمان آتش نشانی دارد، کمک به ایمن سازی شهر و ایمن‌تر کردن ساختمان‌ها در تهران است که اقدام به شناسایی ساختمان‌ها می‌کنیم. ۳۳ هزار بازدید از ساختمان‌ها انجام شده که ۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان در کل مناطق ۲۲ گانه نیاز به رفع خطر فوری دارد. در مناطق مرکزی شهر که فعالیت‌های  اقتصادی و اداری انجام می‌شود تعداد این ساختمان‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: ساختمان‌های نا ایمن شناسایی و براساس فاکتور‌هایی که از قبل تعریف شده است، بررسی می‌شوند. ضوابط و مقررات ایمنی ساختمان در زمان احداث مشخص است و اگر تایید شود، پایان کار صادر می‌شود. سیستم‌های نگهداری و حفاظت از ساختمان‌ها بعد از ساخت نیز فعال باشند و اگر از کار بیفتند شرایط سخت می‌شود و قوانین برای تعیین تکلیف این موضوع کامل نیستند و حتی تکلیف دستگاه‌ها هم مشخص نیست. بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که به استناد آن اقدام به بازررسی ساختمان‌ها انجام می‌شود، قانون مختصری است که در دهه ۳۰ تصویب شده و نمی‌توان پاسخگوی شرایط شهری مثل تهران باشد. ما نیازمند این هستیم که مجلس قانون جامع تری تصویب کند و بر این راستا عمل کنیم.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داوری گفت: در سال ۹۳ دولت مصوبه ای دارد که وزارت کشور مکلف به تدوین قانون جامع یکپارچه ایمنی و آتش نشانی است و ما از سال ۹۵ در کارگروه مربوطه نقش داشتیم و این قانون رفت و برگشت‌هایی داشته و به مراحل نهایی رسیده که امیدواریم این بار در مجلس تصویب شود و اصلاح ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نیز می‌تواند کمک کننده باشد. از بازار گل محلاتی حدود ۱۲ بار با بازه زمانی زیر یک سال بازدید شده بود و ایمنی‌ها مرتبا به همه مراجع ابلاغ شده بود، ولی متاسفانه الزامات قانونی وجود ندارد و برخی دستگاه‌ها کوتاهی کردند. مشکل مالکیت هم این بازار داشت که کار را سخت می‌کرد. در یکی دو ماه گذشته قوه قضاییه هم برای تعیین تکلیف وارد شد که متاسفانه این حادثه رخ داد. این بازار جزء همان ۱۲۹ ساختمان ناایمنی است که قبلا اعلام شده بود.

وی بیان کرد: توصیه‌ای که دارم به شهروندان این است که ایمنی را به عنوان هزینه نبینند و ممکن است آسیب‌هایی را بزند که جبران آن‌ها بسیار سخت باشد. طرحی به نام پلاک ایمن اجرا می‌شود که مردم می‌توانند در طریق سامانه تهران من به آن وارد شوند و آگاهی‌های خود را افزایش دهند.

ارسال نظر