شناسه خبر : 19929

اختصاصی چابک آنلاین؛

۱۰ شرکت بیمه‌ای APIهای خود را در اختیار سوئیچ بیمه مرکزی قرار دادند

10 شرکت بیمه‌ای APIهای خود را در اختیار سوئیچ بیمه مرکزی قرار دادند

مدیرشبکه و زیرساخت بیمه مرکزی، اظهارداشت که درحال حاضر از سوئیچ بیمه بهره برداری می‌شود که حدود ۱۰ شرکت بیمه‌ای APIهای خود را در سوئیچ قرار داده‌اند و بیمه مرکزی درانتظار سایر شرکت بیمه است تا این تعامل را داشته باشند و APIهای خود را به سوئیچ متصل کنند.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، به گزارش چابک آنلاین،"بتول احمدی"در برنامه زنده اینستاگرامی بیمه مرکزی با موضوع بررسی تجارب برتر و دستاوردهای بیمه مرکزی در راستای اجرای تکالیف توسعه دولت الکترونیک، گفت: توسعه دولت الکترونیک در بیمه مرکزی قدمت 27 ساله دارد و برنامه جدیدی نیست.

وی، افزود: بیمه مرکزی بعنوان یک نهاد ناظربرصنعت بیمه‌های بازرگانی، با چشم انداز دستیابی به نظام کارآمد نظارتی مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و پیشرفت، سعی کرده  تا اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه را در دستور کار خود قرار دهد و به همین منظور از سال 1374 پروژه‌ای با نام سابیما را در دستور کارقرار داد ولی به دلیل عدم آمادگی زیرساخت های کشور و صنعت بیمه تا سال 1390 اجرایی نشد و از آن سال مجدد در دست اجرا قرار گرفت.

مدیرشبکه و زیرساخت بیمه مرکزی، ازجمله سیاست‌های بیمه مرکزی در خصوص توسعه دولت الکترونیک، گفت: 

 توسعه زیر ساخت‌های مرکز داده، توسعه شبکه ارتباطی بین بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه و ذی‌نفعان حقوقی، توسعه سامانه‌های یکپارچه مدیریتی عملیاتی و نظارتی، فرایندهای سازمان برای واحدهای داخلی و ذینفعان خارجی و تعامل مکانیزه باسایر سازمان‌های مرتبط با صنعت بیمه از جمله ماموریت‌های مهم مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی در راستای دولت الکترونیک است.

وی،تصریح کرد: بیمه مرکزی برای نظارت مطلوب بر میلیون ها قرارداد بیمه‌ای یک سامانه نرم افزاری ویژه‌ای موسوم به سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) را طراحی و پیاده سازی کرده که این سامانه یکی از 23 پروژه اولویت دار توسعه دولت الکترونیک به‌شمار می‌آید.

مدیرشبکه و زیرساخت بیمه مرکزی،اضافه کرد: در سامانه سنهاب اطلاعات عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه از قبیل صدور بیمه‌نامه، الحاقیه، تشکیل پرونده و پرداخت خسارت دریافت می‌شود و به صورت سیستمی با آیین نامه‌ها و مقررات بیمه‌ای تطابق داده می‌شود در صورتی که انطباق داشته باشند به عملیات مورد نظر آنها کد یکتا تخصیص داده شده و شرکت بیمه مجاز است که قرارداد بیمه را نهایی کند.

احمدی، ادامه داد: از نتایج بارزی که می‌توان در توسعه دولت الکترونیک که زمینه ساز این تحولات در بیمه مرکزی است نام برد،بازنگری فرآیندها و الکترونیکی کردن حدود 60 خدمت مانند اعمال نظارت پیشگیرانه ازطریق طراحی و پیاده سازی زیرسامانه‌های یکپارچه، صدور کد یکتا به بیمه نامه‌های شخص ثالث و حوادث راننده، فراهم کردن زیرساخت تبادل اطلاعات با سازمان‌های دیگر و حذف صدور بیمه نامه فیزیکی است.

وی، بهبود نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه را از جمله دستاوردهای توسعه دولت الکترونیک دانست که منجر به کاهش تخلف و تقلب و افزایش 50 درصدی رضایت بیمه گذاران شده است.

مدیرشبکه و زیرساخت بیمه مرکزی،اظهارداشت: ارائه خدمات وب سرویسی به بیش از 10 سازمان حاکمیتی و غیر حاکمیتی در راستای توسعه دولت الکترونیک انجام شده  و بیمه مرکزی مانند سایر دستگاه‌های اجرایی یکسری تکالیف قانونی دارد و ملزم به انجام آنها است، به همین منظور برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال 97 تفاهم نامه‌ای بین معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و بیمه مرکزی امضا شد که در همین راستا نیاز بود زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی، بااشاره به تدوین آیین نامه کارگزاران برخط از سوی واحد طرح و برنامه بیمه مرکزی گفت: لازم بود درمرکز فاوای بیمه مرکزی طراحی سوئیچ بیمه‌ای انجام شود که با راه اندازی این سوئیچ برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌اپ‌ها، به منظور ایجاد پایگاه دانش برای تصمیم گیری مبتنی براطلاعات و هدایت داده محور صنعت بیمه در نظر گرفته شود.

مدیرشبکه و زیرساخت بیمه مرکزی،اظهارداشت: سازمان فناوری اطلاعات با توجه به قوانین در هر فصل تمامی موارد و خدمات الکترونیکی بیمه مرکزی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که یکی از این موارد شاخص‌ ارزیابی امنیت اطلاعات است.

احمدی، افزود:به همین منظور تاکنون بیمه مرکزی هشت دوره از طرف سازمان فناوری اطلاعات مورد پایش قرار گرفته که موفق به کسب تمامی امتیازها شده است و امنیت دیجیتالی کاملا در آن وجود داشته است.

وی، تاکید کرد بیمه مرکزی یک نهادناظر است و برای طراحی کُراینشورنس برای کل شرکت‌های بیمه وظیفه‌ای ندارد اما شرکت‌های بیمه می‌توانند کُراینشورنس خود را داشته باشند و بیمه مرکزی بعنوان نهاد ناظر می‌تواند به صورت دوره‌ای پایش انجام دهد تا مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

مدیرشبکه و زیرساخت بیمه مرکزی اظهارداشت که بیمه مرکزی تدوین آیین‌نامه فناوری اطلاعات را در دستور کارخود قرارداده  که براساس آن شرکت‌های بیمه علاوه برسامانه‌های نرم‌افزاری خود سایر زیر ساخت‌ها را هم بتوانند با آن وفق دهند.

احمدی،گفت: همانطور که بیمه مرکزی رصد می‌شود سعی شده که شرکت‌های بیمه را هم از منظر وضعیت فناوری اطلاعات رصد کند و در حال حاضر 4 دوره وضعیت شرکت‌های بیمه به صورت دوره‌ای رصد شده و نتایج آن به صورت رتبه بندی شرکت‌ها اعلام شده است.

ارسال نظر