شناسه خبر : 19866

خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌ گیرد

خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌ گیرد

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با بیان اینکه اوتیسم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان بیماری صعب‌العلاج مصوب شد، تصریح کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ اوتیسم باید مناسب و نشان‌دار باشد.

به گزارش چابک آنلاین، سعیده صالح غفاری، افزود: در اختصاص بودجه سال آینده به اوتیسم ابهاماتی وجود دارد. اوتیسم به همراه بیماری «ای بی» در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم به عنوان بیماری صعب‌العلاج مصوب شد و اکنون نیز براساس این مصوبه خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌ گیرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس نیز اعتبارات اوتیسم برای ارائه خدمات توانبخشی و درمانی به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد اما آنچه که امسال مورد کم‌توجهی قرار گرفته، عدم تخصیص بودجه مناسب و نشان‌دار شده برای طیف اختلال اوتیسم است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: اعتبار مختص اوتیسم برای ارائه خدمات توانبخشی و درمانی به‌ویژه برای هزینه های دارویی و دندانپزشکی که وزارت بهداشت از آن مطلع باشد، وجود ندارد. بنابراین به شدت خواهان برگزاری جلسات مداوم در هفته پیش رو با کمیسیون های اجتماعی و بهداشت مجلس هستیم تا درباره بودجه‌ای برای افراد دارای اختلال اوتیسم مذاکراتی داشته باشیم.

غفاری با بیان اینکه آمار افراد دارای اختلال اوتیسم را توانسته‌ایم آماده کنیم، افزود: آماده هستیم این آمار و میزان متوسط هزینه‌های درمانی را برای بودجه سال آینده ارائه دهیم تا این بودجه از محل مناسب تامین شود.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که بودجه اوتیسم به کدام سازمان و وزارتخانه تعلق می‌گیرد. آیا این بودجه به سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت یا سازمان بیمه اعطا می‌شود. این مساله باید روشن شود. ما برای اینکه اعتبار اوتیسم به درستی هزینه شود که خانواده نفع لازم را ببرد پیشنهادات لازم را آماده کردیم.

غفلت از بزرگسالان در بودجه اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: نکته بعدی این است که طی دو سال گذشته، اولویت اختصاص اعتبار اوتیسم برای کودکان زیر ۶ سال بوده است درصورتیکه اکنون بزرگسالان مشکلات عدیده ای دارند و هیچ اختصاص اعتباری برای بزرگسالان دیده نشده که باید برای آن یا از طریق وزارت رفاه یا سازمان های حمایتی تدبیری اندیشیده شود.

غفاری تصریح کرد: طی این دو سال اعلام شد که بودجه‌هایی حدود ۱۶ میلیارد تومان به اوتیسم اختصاص داده شده اما نحوه هزینه‌کرد این اعتبار از طریق سازمان های غیردولتی و خانواده ها مشخص نیست و گزارشی در این زمینه داده نشده است. این مساله را به نمایندگان مجلس هم انعکاس دادیم و از وزارت بهداشت خواسته شده گزارشی در این باره تهیه کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار اوتیسم طی دو سال اخیر به وزارت بهداشت و از طریق قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به بهزیستی داده شده بود اما خانواده‌ها اکنون معترض هستند که عملا اتفاقی نیفتاده است.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

به نقل از ایرنا، به گفته کارشناسان،  ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند.

ارسال نظر