شناسه خبر : 19813

آیین‌نامه اجرایی «نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک» ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی «نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک» ابلاغ شد

معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه‌ اجرایی نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک و همچنین آیین‌نامه اجرایی اعطای تخفیف بیمه به رانندگان دارای گواهینامه دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم‌خطر را ابلاغ کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت،  هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰، به استناد بند (س) ماده (۱۴) قانون مدیریت بحران کشور و به منظور نظارت جامع بر همه فرآیند حمل و نقل مواد خطرناک، رعایت ایمنی و مدیریت ریسک این مواد، آیین‌نامه اجرایی «نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک» را به تصویب رساند.

هدف اصلی از تدوین این آیین‌نامه نگهداری، حمل، مصرف و ایمنی مواد خطرناک، ایجاد سامانه مدیریت مواد خطرناک برای مدیریت بهینه در چرخه عمر این مواد و کنترل محدودیت‌ها و هماهنگی هدفمند در این زمینه از طریق ایجاد کمیته ناظر در این حوزه با بهره­‌گیری از متخصصین این حوزه در کشور و نمایندگان دستگاه‌های ذی­ربط است.

ارایه برنامه‌ای منسجم درخصوص آموزش به متصدیان، دست اندرکاران، شاغلین و مصرف کنندگان مختلف در تمامی مراحل تولید، بسته‌­بندی، حمل و نقل، انبارش و مصرف مواد خطرناک، تدوین مفاد قانونی معتبر در زمینه مصرف ویژه مواد خطرناک در حوزه­‌های خاص از جمله هسته‌ای، بیولوژیک، شیمیایی، منفجره و غیره، تبیین ساز وکارهای نظارتی و عملیاتی درخصوص صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دستگاه‌ها در این زمینه و مدیریت پسماند و بازیافت مواد خطرناک، از دیگر اهداف تدوین آیین‌نامه مذکور بوده است.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اعطای تخفیف بیمه به رانندگان دارای گواهینامه دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر

همچنین با امضای معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه اجرایی مربوط به اعطای تخفیف بیمه به رانندگان دارای گواهینامه دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰،  با هدف بهبود کیفیت عملکرد رانندگان و در راستای تکلیف مقرر در تبصره (۵) ماده (۱۸) قانون بیمه اجباری خسارت وارد به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، آیین‌نامه اجرایی تبصره مذکور درخصوص اعطای تخفیف بیمه به رانندگان دارای گواهینامه دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر را به تصویب رساند.

به موجب آیین‌نامه فوق، محتوای دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم‌خطر متناسب با نوع گواهینامه براساس دستورالعمل مشترک پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و پس از تائید وزیر کشور توسط پلیس راهور ابلاغ می‌شود.

دارندگان انواع گواهینامه رانندگی می‌توانند در دوره‌های آموزش رانندگی ایمن و کم خطر که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می شود، شرکت کرده و گواهینامه آموزش رانندگی ایمن و کم خطر دریافت کنند.

همچنین شرکت‌های بیمه مکلفند برای وسایل نقلیه متعلق به دارندگان گواهینامه آموزش رانندگی ایمن و کم خطر به میزان مقرر در آیین‌نامه، تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن، در حق بیمه متعلقه بیمه‌های موضوع قانون برای وی تخفیف اعمال کنند.

رانندگانی که تخلف حادثه‌ساز آنها منجر به وقوع حادثه رانندگی و ایجاد خسارت بدنی شود، از تاریخ وقوع حادثه مذکور تا ۲ سال امکان دریافت گواهینامه آموزش رانندگی ایمن و کم خطر را نخواهند داشت.

ارسال نظر