شناسه خبر : 19798

طرح پوشش فراگیر بیمه خانواده ایرانی اقدامی ارزشمند است

طرح پوشش فراگیر بیمه خانواده ایرانی اقدامی ارزشمند است

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در دیدار با مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان، بر ضرورت گسترش پوشش بیمه ای در استان هرمزگان تاکید کرد.

به گزارش چابک آنلاین، حسین رئیسی صبح امروز (اول دی ماه) در نشست با مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان، ضمن ابراز قدردانی از تلاش ها و پیگیری های مجموعه اداره کل تامین اجتماعی استان هرمزگان، اظهار کرد: تامین اجتماعی یکی از ضروریات زندگی امروزی است که  در همه ساختارهای حکومتی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده و موجب امنیت خاطر مردم است.

وی افزود: خدمت گیرندگان سازمان تامین اجتماعی قشر زحمت کش و مولد جامعه هستند و تامین امنیت خاطر و پشتیبانی بیمه ای از این گروه  از جمله کارکردهای سازمان تامین اجتماعی است.

به نقل از ایسنا، رئیسی تصریح کرد: علی رغم وجود سازمان‌ها و موسسات بیمه‌ای مختلف در کشور ولی بازهم شاهد آن هستیم که عده‌ی قابل توجهی از افراد جامعه تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و ضروری است در خصوص این افراد تدبیری اندیشیده شود.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اقدام سازمان تامین اجتماعی در اجرای طرح پوشش فراگیر بیمه خانواده ایرانی را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: امیدواریم با آغاز این طرح سازمان تامین اجتماعی بیش از پیش به اهداف و رسالت خود دست یابد.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان  در این نشست به تشریح عملکرد مجموعه تامین اجتماعی استان طی یکسال اخیر پرداخت و اظهار کرد: این سازمان بزرگ بیمه گر اجتماعی با ۳۵ واحد اجرایی و ۴۳۰ نفر پرسنل، در حال خدمات رسانی به اقشار مختلف مردم استان هرمزگان با ارائه ۱۸ نوع خدمت متنوع بیمه ای است.

عباس اکبری افزود: این واحدها در قالب ۱۷ شعبه اصلی ۱۳ شعبه اقماری و ۵ کارگزاری رسمی در حال ارائه خدمت به بیمه شدگان، مستمری بگیران، کارفرمایان در سطح استان هستندو به زودی دو کارگزاری رسمی دیگر نیز در استان راه اندازی و به جمع واحدهای ارائه دهنده خدمت افزوده خواهند شد.

وی به ارائه تازه ترین آمار مربوط به بیمه شدگان و مستمری بگیران پرداخت و خاطرنشان کرد: ۸۸۷ هزار و ۳۷۰ نفر بیمه شده اصلی و تبعی در استان وجود دارد که ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

اکبری تعداد بیمه شدگان اصلی را حدود  ۳۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۸۴ درصد از این جمعیت معادل ۲۷۶ هزار نفر شاغلین مرد و ۱۶ درصد(حدود ۵۴ هزار نفر) شاغلین زن است.

به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان، تاکنون ۶۷ هزار و ۶۱۸ نفر مستمری بگیر اصلی و تبعی از خدمات این سازمان بیمه گر بهره مند شده اند که ۵۷ هزار و ۲۴ نفر مستمری بگیر اصلی هستند.

اکبری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۹۸۳ هزار و ۹۰۰ نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند که ۵۵درصد از جمعیت کل استان را در بر می گیرد.

وی تعداد کارگاه های فعال تحت پوشش تامین اجتماعی را حدود ۳۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: ۷۲ درصد از این تعداد، کارگاه های دارای یک تا ۵ نفر بیمه شده را تشکیل می دهند و ۳ درصد( معادل ۹۷۲ واحد) شامل کارگاه های بزرگ با بیش از ۵۰ نفر بیمه شده هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان از جمله مهم ترین شاخص های سنجش تعادل بین منابع و مصارف سازمان های بیمه گر را "نسبت بیمه شدگان اصلی به مستمری بگیران" دانست و عنوان کرد: روند این نسبت در سازمان تامین اجتماعی طی سال های اخیر رو به کاهش است. این نسبت در حال حاضر در استان هرمزگان برابر ۸.۳ است، به عبارت دیگر، ۸ نفر بیمه شده پشتیبان یک پرونده مستمری هستند.

وی افزود: طی ۷ ماهه اول سالجاری یک هزار  و ۳۶۳  میلیارد تومان بابت تعهدات بلند مدت (مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان) پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به واسطه افزایش سالانه و متناسب سازی بیش از ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. به عبارتی بجز هزینه های بخش درمان  طی ۷ ماهه اول سالجاری بطور متوسط ماهانه  ۲۰۰میلیارد تومان و روزانه ۶ میلیارد تومان تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت به جمعیت تحت پوشش سازمان در استان پرداخت شده است. همچنین در حال حاضر دو هزار و ۶۶۵ نفر بعنوان مقرری بگیران بیکاری تحت پوشش بوده و ماهانه مقرری بیکاری دریافت می‌کنند.

 اکبری اقدام‌های شاخص اداره کل تامین اجتماعی استان طی یکسال اخیر را شامل اجرای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران طی دو مرحله، حذف فرآیند درج و تمدید تاریخ اعتبار دفترچه‌های درمان با بهره‌گیری از بستر اینترنتی، توقف صدور دفترچه، توسعه ظرفیت‌های خدمات غیرحضوری سازمان همزمان با شیوع ویروس کرونا نام برد.

وی مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل در سال ۱۴۰۰ را تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی همزمان با توسعه ظرفیت های خدمات غیرحضوری در جهت افزایش سرعت پاسخگویی و ارتقاء رضایتمندی شرکای اجتماعی اعلام کرد.

ارسال نظر