شناسه خبر : 19785

اطلاعات حدود ۱۰۰ هزار کارمند در سامانه پاکنا ثبت نشد

اطلاعات حدود ۱۰۰ هزار کارمند در سامانه پاکنا ثبت نشد

طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی تاکنون اطلاعات حدود ۱۰۰ هزار کارمند در سامانه پاکنا ثبت نشده است.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،‌ علی‌اله قنبری- رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی‌انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور- درباره ساماندهی نیروی انسانی با اشاره به وضعیت کارکنان دولت گفت که تعداد کارکنانی که اطلاعاتشان در سامانه پاکنا ثبت شده، دو میلیون و ۹۵ هزار و ۹۳۱ نفر است و بر این اساس اطلاعات حدود  ۱۰۰ هزار نفر ثبت نشده است.

وی از دستگاه‌های اجرایی خواست که  اطلاعات کارکنان رسمی‌، رسمی‌آزمایشی، پیمانی، کارگری، کارمعین و بازنشستگان خود را در سامانه پاکنا ثبت کنند.

لازم به یادآوری است که سامانه پاکنا همان پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری است که دستگاه‌های اجرایی باید کلیه اطلاعات فردی، استخدامی، حکم کارگزینی و قرارداد کارمندان را در آن ثبت کنند.

دستگاه‌ها نیروی مازاد دارند

اما در ادامه،‌ این مقام مسئول در سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه به طور سنتی وقتی عبارت ساماندهی نیروی انسانی را می‌شنویم، دو موضوع تعدیل یا تبدیل وضعیت نیروی‌انسانی به ذهن می‌رسد گفت: امروز بحث ما تعدیل و تبدیل وضعیت نیست؛ بلکه موضوع سومی مطرح است که کمتر به آن توجه شده و آن استفاده کارآمدتر از نیروی‌ انسانی موجود در دستگاه‌های اجرایی است. این مورد از دو موضوع تعدیل و تبدیل وضعیت برای مدیریت منابع‌انسانی مهم‌تر است.

 قنبری با بیان اینکه عوامل مختلفی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با منابع انسانی دخیل هستند، ادامه داد: ما در مدیریت منابع انسانی با انسان که پیچیده‌ترین بخش در سازمان‌ها هستند، طرف هستیم و این بزرگترین چالش است؛ ما در تصمیم‌گیری‌ها با احساسات و قوانین مواجه هستیم که باید هر دو را مدیریت کنیم و گاهی یکی را بر دیگری ترجیح دهیم و این کار سختی است و هر کدام پیامد خاص خود را دارد؛ ما نمی‌توانیم به انسان‌ها نگاه ابزاری داشته باشیم.

 وی با اشاره به اهمیت ترکیب کمی و کیفی نیروی‌ انسانی و وجود نیروی انسانی کیفی، متخصص و کارآمد ادامه داد: دستگاه‌ها نیروی انسانی مازاد دارند اما نیروی انسانی کیفی به اندازه کافی ندارند و در برابر تبدیل وضعیت‌ها مقاومت می‌کنند؛ این نیروی انسانی که قرار است تبدیل وضعیت شود تا امروز در دستگاه مشغول به کار بوده است، چرا نمی‌تواند در همان پست یا پستی دیگر تبدیل وضعیت شود، اگر ناکارآمد است قبل از تبدیل وضعیت هم نباید مشغول به کار شود.

نمی توان گفت فرایند بکارگیری نیروهای رسمی هم کارآمدی لازم را دارد

طبق اعلام سازمان اداری و استخدامی، قنبری نظام اداری را در به‌کارگیری نیروی انسانی دچار نوعی رهاشدگی دانست و گفت: به نظر می‌رسد در دستگاه‌های اجرایی از نظر کیفیت نیروهایی که می‌توانستیم در قالب‌های مختلف، به‌خصوص در قالب شرکتی به کار بگیریم، به شکلی دچار رهاشدگی است، هرچند نمی‌توان گفت فرآیندهای به‌ کارگیری رسمی هم کارآمدی لازم را دارد، همه این‌ موارد ساماندهی را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس امور آمار، برنامه‌ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، یکی از بزرگترین چالش‌های دستگاه‌های اجرایی را انباشتگی نیروی مازاد ناکارآمد دانست و بیان کرد: وقتی دستگاه‌ها همزمان هم نیروی مازاد و هم کمبود نیرو دارند، دچار نوعی انباشتگی می‌شوند و حل این معضل پیچیده نیازمند سازوکارهایی غیر از سازوکارهای معمول است که در اینجا نقش مدیریت منابع انسانی مهم‎تر می‌شود.

نیروها را به راحتی از مناطق محروم منتقل نکنید

وی با بیان اینکه گاهی نه کمبود کیفی نیروی انسانی داریم و نه کمبود کمّی، ولی در توزیع این نیروها درست عمل نکرده‌ایم یادآور شد: پیامدهای این توزیع نامناسب هم در کارکردها و وظایف و هم در تقسیمات جغرافیایی مشخص می‌شود. مثلا یک استان با ازدیاد نیروی انسانی و استانی دیگر با کمبود نیروی انسانی مواجه است. برخی استان‌های کم‌برخوردار نیز به محل تزریق نیروی انسانی تبدیل می‌شوند؛ به طور مثال نیرویی در یک دستگاه اجرایی استانی کم‌برخوردار جذب می‌شود و از زمان جذب به فکر بازگشت به مرکز است. البته امیدواریم با امتیاز بومی‌گزینی این مشکل را به مرور رفع کنیم، از دستگاه‌های اجرایی هم می‌خواهیم نیروها را به‌راحتی از مناطق محروم به مناطق دیگرمنتقل نکنند.

  • مجتبی

    سلام ببخشید اگر بخواهیم استعلام بگیریم ثبت کردن در پاکنا چه شماره باید بگیریم

ارسال نظر