شناسه خبر : 19531

منابع مناسبی برای پوشش بیمه ای بیماران صعب‌العلاج و مزمن وجود ندارد

منابع مناسبی برای پوشش بیمه ای بیماران صعب‌العلاج و مزمن  وجود ندارد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه منابعی که در حوزه سلامت وجود دارد پراکنده است، گفت: درخواست ما تجمیع منابع در حوزه بیمه‌ها براساس قانون است، همان‌طور که بیمه سلامت راه‌اندازی شد تا بیمه‌های درمانی ادغام شوند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محمد مهدی ناصحی در نشست با خبرنگاران در اصفهان که امروز (چهارشنبه_۱۷ آذرماه) برگزار شد، به عمده‌ترین چالش‌های بیمه سلامت ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بیمه در کشور عدم تخصیص منابع کافی برای پوشش مناسب افراد تحت پوشش است. بیمه سلامت ایران نیز از نظر وسعت و جمعیت تحت پوشش یکی از بزرگ‌ترین بیمه‌های کشور است که از عشایر تا کارمندان دولت را تحت پوشش دارد و هرسال منابعی دریافت می‌کند و به‌صورت مستقیم و نشان دار در اختیار مؤسسات قرار می‌دهد تا خدمات مورد نیاز را به بیمه شدگان ارائه کنند، اما ممکن است بخشی از این منابع کافی نباشد و بسته‌های خدماتی قوی نباشد. 

وی با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت منابع، مردم با دفترچه بیمه سلامت نمی‌توانند در بخش خصوصی خدمت بگیرند، گفت: اگر منابع کافی باشد می‌توانیم دسترسی افراد به بخش خصوصی را با نظام ارجاع فراهم کنیم و دیگر نگران سوءاستفاده‌های احتمالی نخواهیم بود. بنابراین اولین چالش بیمه سلامت، کافی نبودن منابع برای ارائه خدمات مناسب به بیمه شدگان است.

معاون وزیر بهداشت چالش دوم بیمه سلامت را بالا نبودن آگاهی و سواد سلامت در کشور دانست و افزود: اصل پیشگیری و مراقبت را مهم‌تر از حوزه درمان می‌دانیم، به طوری که اگر مراقبت‌ها را بیشتر کنیم قطعاً عوارض درمان کم خواهد شد که این کار را در نظام ارجاع اجرا می‌کنیم و به ویژه در مورد دو بیماری دیابت و فشار خون که چالش برانگیز و پرهزینه است در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی چالش جدی دیگر را عدم استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور عنوان کرد و گفت: منابع سلامت بی حساب هزینه می‌شود، درحالی که اگر هزینه‌ها ساماندهی شود مطمئناً اثربخشی بیشتری در کشور خواهد داشت.

ناصحی ادامه داد: چالش دیگر این است که منابع مناسبی برای تحت پوشش قرار دادن بیماران صعب‌العلاج و مزمن نداریم و بسیاری از این افراد در مراجعه به مراکز، پرداخت بیش از حدی انجام می‌دهند که امیدواریم با پوشش تکمیلی مناسب این افراد را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه منابعی که در حوزه سلامت وجود دارد پراکنده است، تأکید کرد: درخواست ما تجمیع منابع در حوزه بیمه‌ها طبق قانون است. بیمه سلامت راه‌اندازی شد تا بیمه‌های درمانی ادغام شوند که نشد، درحالی که اگر همه بیمه‌ها تجمیع شوند منابع مسیر صحیحی مصرف می‌شوند و کمترین هدر رفت منابع را خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در مورد بیمه بیماران خاص گفت: متولی بیماران خاص بیمه سلامت است و هزینه خدماتی که در تامین اجتماعی به بیماران خاص ارائه می‌شود، توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود. سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که برای بیماران کلیوی، دیالیز و ام اس و هموفیلی هزینه کردیم و سال قبل اتیسم را هم در این گروه بردیم تا هزینه‌های آن را پرداخت کنیم. هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج را درحدی که منابع وجود دارد به‌صورت مابه التفاوت پرداخت می‌کنیم و امسال هم پیشنهاد تخصیص منابع را به سازمان مدیریت برای تقویت بسته‌های خدمت‌رسانی به این دسته از بیماران داده‌ایم.

وی با اعلام اینکه سالانه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مازاد بر پولی که به بیماران سرطانی پرداخت می‌کنیم نیاز داریم تا فرانشیز حذف و خدمت کامل به این دسته از بیماران ارائه شود، گفت: امیدواریم مبالغی جذب و مابه التفاوت‌ها را پرداخت کنیم یا پوشش را بیشتر کنیم؛ به‌ویژه در بخش خصوصی، چون در بخش دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران بستری و ۷۰ درصد هزینه‌های بیماران سرپایی را پرداخت می‌کنیم و مردم مشکلی ندارند، اما در بخش خصوصی دچار مشکل می‌شوند.

ناصحی در مورد پوشش دارویی بیماران اس ام ای نیز گفت: این بیماری یک بیماری عصبی عضلانی است که به‌صورت ژنتیکی ایجاد می‌شود و مبتلایان از ابتدای بیماری نیاز به مراقبت جدی دارند و مشکلات اساسی پیدا می‌کنند که معمولاً به همین علت نیز فوت می‌کنند. اکنون خدمات توانبخشی و داروهای رایج این بیماران را پوشش می‌دهیم اما داروهایی که هنوز مورد تأیید قرار نگرفته و در مرحله تحقیقاتی قرار دارند، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

وی به هزینه بالای داروهای اس ام ای اشاره و تصریح کرد: هر شربت حدود ۱۱ هزار دلار است که برای مصرف یک ماه است، در عین حال که با وجود تبلیغاتی که توسط برخی شرکت‌ها انجام می‌شود، اثربخشی چندانی هم ندارد. با توجه به مطالبه بیماران، کمیته‌ای به دستور رئیس جمهور تشکیل شده تا راجع به این موضوع بحث شود و راه برای دریافت داروهای این بیماران هموار شود، اگرچه منابع سلامت نباید در جهتی برود که بی اثر باشد. حتی یک روز بیشتر طول عمر بیماران برای ما مهم است، اما منابعی که وزارت بهداشت دارد کافی و پاسخگوی نیاز این بیماران نیست.

معاون وزیر بهداشت همچنین از پزشک خانواده به‌عنوان یک نظام مترقی در نظام سلامت یاد کرد و گفت: کارهای مطالعاتی این طرح انجام شده و امیدواریم وزارت بهداشت بتواند آن را در کشور اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک شامل همه خدمات پزشکی و دارویی است، تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های نسخه الکترونیک شفافیت است و شاید بخشی از مقاومت‌ها برای اجرای آن به همین دلیل است. اول دی‌ماه پایان مهلت قانونی برای پذیرش اسناد دستی است و مؤسسات و بیمه‌ها اجازه پرداخت برای نسخه و اسناد غیرالکترونیک را ندارند.

ناصحی از فراهم بودن زیرساخت‌ها در کشور برای اجرای نسخه الکترونیک خبر داد و گفت: در استان‌های محروم پوشش صد در صدی داریم، اما مشکل کلانشهرها است که در این زمینه هم قدم‌های خوبی برداشته شده و پیش بینی می‌کنیم در این دو هفته باقی مانده رشد خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: امیدواریم همه در اجرای نسخه الکترونیک مشارکت داشته باشند تا این طرح بزرگ ملی با همکاری جامعه پزشکی و مردم به بهترین نحو در کشور اجرا شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین از آمادگی برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در کشور خبر داد و گفت: شناسایی افراد فاقد بیمه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و بسیج و کمیته زیر نظر وزارت کشور انجام خواهد شد. در این طرح حدود ۲ هزار منطقه آسیب‌پذیر در کشور مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که در استان اصفهان نیز ۸۲ محله آسیب‌پذیر در این طرح قرار دارد و امیدواریم هرچه زودتر افراد فاقد بیمه شناسایی و بیمه رایگان شوند.

ارسال نظر