شناسه خبر : 19426

وزیر اقتصاد در بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه خواستار شد:

تدوین ساز و کاری برای شناسایی و ارزشگذاری مدیران تحول گرا در صنعت بیمه کشور شد.

تدوین ساز و کاری برای شناسایی و ارزشگذاری مدیران تحول گرا در صنعت بیمه کشور شد.

وزیر اقتصاد خواستار تدوین ساز و کاری توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی برای شناسایی و ارزشگذاری مدیران تحول گرا در صنعت بیمه شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از اداره روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی دکتر سید احسان خاندوزی طی سخنانی در بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه "نقش صنعت بیمه در رونق اقتصادی با محوریت تحول دیجیتال"  که در انشگاه الزهرا برگزار شد، با قدردانی از تلاش های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی برای ارتقای این صنعت در کشور، "بازار های مالی" را یکی از ارکان مهم صنعت بیمه در جهان عنوان کرد و گفت: یکی از نقش آفرینی های مهم صنعت بیمه به عنوان رکن بازار های مالی، کمک به پیشرفت اقتصادی، فراتر از صنعت بیمه، در حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد ملی است که البته، ما متأسفانه تا کنون، از این نقش بیمه و چگونگی تعامل آن با اقتصاد ملی غافل بوده یا بهره کمی برده ایم .

وی افزود: به همین جهت است که درخواست اول من از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و دست اندرکاران این صنعت این است که در کنار تلاش برای تحقق سند راهبردی توسعه بیمه، حتما به فکر تحول بیمه بر مبنای "بیمه گری هوشمند" باشند.

خاندوزی بیمه گری هوشمند را فراتر تحول دیجیتال بیمه عنوان کرد و گفت: سند تحول دیجیتال، عمدتا ناظر ابعاد سخت افزاری و بهبود های فنآورانه و دسترسی ها مثل برخط شدن تشکیل پرونده، صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت و ... است اما، این، "بیمه گری هوشمند" چه در عرصه تشکیل پرونده، تعیین ضرایب و پرداخت و چه عرصه استفاده از این منابع در سطح اقتصاد ملی نیست.

وزیر اقتصاد بیمه گری ریسک را بعنوان یکی از ارکان بیمه گری هوشمند عنوان کرد که به معنای واقعی کلمه در کشور وجود ندارد، گرچه تحولات مثبتی در این ارتباط اتفاق افتاده است. 

وی افزود: آنها که در بطن صنعت بیمه فعالیت می کنند، می دانند که ما فاصله بسیار زیادی با بیمه گری مبتنی بر ریسک داریم و در بیشتر موارد، بیمه نامه ها کاملا همسان و علی الرأس مورد شناسایی و محاسبه قرار می گیرد. 

خاندوزی با یادآوری اینکه در مرحله پرداخت هم وضع به همین منوال است، ادامه داد: اتصال سامانه های بیمه به سامانه هایی که امکان پرداخت دقیق بیمه ها در کوتاه ترین زمان، با کمترین انحراف، و به ویژه کمترین میزان فساد را فراهم می آورند،  باید به سرعت در ماه های آینده و سال پیش رو در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: ارگان ها و سازمان هایی همچون ناجا، پزشکی قانونی، راه و شهر سازی، اورژانس و ... را از جمله بخش هایی بیان کرد که اتصال سامانه آنها به صنعت بیمه، می تواند جلوی طولانی شدن بسیاری فرآیند ها را بگیرد و مانع بسیاری از انحرافات شود.

دکتر خاندوزی با تأکید بر اینکه بیمه گری هوشمند، نیازمند پذیرش تحول در ساختارها است، تحول در قواعد و مقررات بخش بیمه را یکی از موارد مهم در این زمینه خواند و اظهار داشت: ما در وزارت اقتصاد با تکیه بر همکاری خوب کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آمادگی هر نوع همیاری در خصوص نوسازی قوانین و قواعد این عرصه را داریم.

وزیر اقتصاد با خالی ارزیابی نمودن جای صنعت بیمه در عرصه تأمین مالی اقتصاد کشور در کنار نظام بانکی و بازار سرمایه، تصریح کرد: بسیاری از منابع این صنعت می تواند با وسع و مختصاتی که باید برای این صنعت طراحی شود، به شکل کاملا مدیریت شده، در خدمت اهداف توسعه ملی قرار بگیرد. 

وی گفت: نکته بعد، استفاده کردن از ظرفیت های جدیدی است که در عرصه تحولات فقهی و اسلامی وجود دارد، زیرا بهر حال بخشی از مخاطبین صنعت بیمه، بویژه در میان هموطنان اهل سنت، مایل هستند که از ابزار هایی مثل بیمه تکافل استفاده کنند که ما باید صادقانه اذعان کنیم، در این زمینه از برخی کشور های اسلامی دارای چنین تجاربی، عقب تر هستیم.

خاندوزی در ادامه سخنان خود، دو موضوع بلایای طبیعی و تحولات اقلیمی را بعنوان موضوعاتی که دیگر قابلیت نادیده گرفته شدن ندارند را مورد اشاره قرار داد و گفت: اخیرا دیدم، یکی از مدیران صنعت بیمه، نامه ای را صادر کرده بودند مبنی بر اینکه ساختمان ها را در مقابل فرونشست زمین بیمه نکنند و یا دستکم ملاحظاتی را اعمال کنند. 

وی افزود: درست است که شاید به لحاظ محاسبات بیمه ای، این اقدام به نفع بیمه باشد اما در مقابل مسئولیت ملی و اجتماعی بزگی که صنعت بیمه دارد، می شود همه آن محاسبات را به ترتیبی انجام داد که در کنار قابل توجیه نمودن این سرفصل جدید در صنعت بیمه، همزمان، کمک کار مردم در مقابل بلایای طبیعی نیز باشیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: مطلع هستید که ابلاغ قانون تأسیس صندوق بیمه حوادث همگانی که در یکسال اخیر رخ داد، خود از گام های کمک کننده در این خصوص است.

خاندوزی تدوین دستورالعمل ها و ابزار هایی توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی که مدیران تحول گرا در صنعت بیمه را قدر دانسته و بر صدر نشانده و قادر به سنجش تفاوت و تمایز اینگونه مدیران از سایرین باشد، را از جمله دیگر ملزومات صنعت بیمه کشور خواند.

ارسال نظر