شناسه خبر : 19360

۹۵ درصد پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری، بیمه مسئولیت دارند

۹۵ درصد پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری، بیمه مسئولیت دارند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: حدود ۹۵ درصد پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری، بیمه مسئولیت دارند، اما همه پرستاران شاغل باید برای جلوگیری از خسارت های سنگین در هنگام بروز قصور شغلی از این بیمه نامه برخوردار باشند زیرا نداشتن آن آسیب های سنگینی به آنان وارد می کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، حسین مومنی افزود: کارکنان هر شغلی با توجه به شرایط و امکانات و خطراتی که در محیط کار وجود دارد باید بیمه شوند. یکی از شغل‌های سخت و پر خطر پرستاری است که لازم است همه افراد شاغل در این حرفه بیمه مسئولیت داشته باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بیمه مسئولیت پرستاران و کادر درمان یکی از انواع بیمه‌ نامه‌های مسئولیت مدنی است که برای جبران خساراتی که بر اثر قصور یا غفلت کادر درمان به بیمار وارد می‌شود، از آن استفاده می شود.

وی ادامه داد: یکی از پوشش‌های قابل توجه این بیمه نامه، پوشش تعیین وکیل حقوقی در دعاوی قضاییِ مربوطه است؛ به شرط آن که در بیمه نامه ذکر شده باشد.

مومنی گفت: نکته‌ای که باید پرستاران در نظر داشته باشند این است که گاهی اعمالی وجود دارد که خارج از وظیفه سازمانی پرستاران است، اما در برخی موارد بیمه مسئولیت پرستاران می‌تواند آن اعمال را نیز پوشش دهد. مرجع تشخیص وظایف پرستار در نهایت سازمان نظام پرستاری است.

بیمه مسئولیت پوشش دهنده خسارت قصور یا خطای پرستاری است

عضو شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: بیمه مسئولیت پرستاران به صورت سالانه صادر شده و با احتساب یک سال اول بیمه نامه جمعا تا چهار سال عوارض ناشی از قصور یا خسارت ناشی از خطای پرستار را پوشش می دهد.

مومنی گفت: پرستاران باید در هنگام خرید بیمه مسئولیت؛ پوشش بیمه را متناسب با قوانین جاری کشور انتخاب کنند. انتخاب تعداد دیه برحسب حجم کار پرستاران و بنا بر تشخیص آنها باید صورت گیرد، لازم است بیمه به گونه‌ای انتخاب شود که پرستاران دچار عدم پاسخگویی شرکت‌های بیمه در ارتباط با سقف بیمه نشوند.

وی افزود: بیمه مسئولیت برای پرستاران جزو ضرورت‌های مهم است زیرا در مواقعی که اتفاقی برای پرستاران رخ دهد با داشتن بیمه مسئولیت می توانند از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند. حق بیمه پرداختی بابت بیمه نامه با در نظر گرفتن نوع شغل و ضریب میزان آسیب وارده به بیمار محاسبه می شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: یکی از مشکلاتی که در گروه پرستاری با آن مواجه هستیم این است که برخی پرستاران بیمه مسئولیت ندارند و از فواید این بیمه نامه مطلع نیستند. متاسفانه برخی پرستاران هم هستند که به تاریخ اعتبار بیمه خود دقت کافی ندارند، برای مثال بعد از مدتها متوجه می شوند که مدت اعتبار بیمه مسئولیتشان تمام شده و از این مساله آگاه نبوده‌اند.

وی ادامه داد: مزیت داشتن بیمه مسئولیت این است که قصوری اتفاق می‌افتد و به اخذ خسارت یا دیه منجر می شود؛ بیمه مبلغ خسارت یا دیه را به طرف مقابل پرداخت می کند و بدین گونه پرستار از نظر مالی فشار کمتری را متحمل می شود.

ضرورت بیمه مسئولیت برای پرستاران هوم کر

مومنی با اشاره به اشتغال برخی پرستاران در مراکز مشاوره وارائه مراقبت پرستاری درمنزل بیان کرد: پرستارانی که در مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری مشغول خدمات دهی به بیماران هستند؛ حتما تحت پوشش بیمه مسئولیت این مراکز قرار بگیرند تا اگر اتفاقی در روند ارائه خدمت افتاد بتوانند یک چتر حمایتی برای خود داشته باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: ضروری است مسئولان مراکز هوم کر علاوه بر بیمه مسئولیت حرفه‌ای‌؛ بیمه مسئول فنی راهم بگیرند. زیرا بعضی در برخی آرای هیئت های انتظامی یا مراجع رسیدگی به شکایات مسئولان فنی رانیز به پرداخت خسارات یا دیه محکوم می کنند و در صورت داشتن بیمه مسئولیت، بیمه گر از مسئول فنی برای پرداخت خسارت حمایت می‌کند. 

پرستاران حتما با دستور پزشک اقدام کنند

وی افزود: پرستارانی که در مراکز هوم کر فعالیت دارند و خارج از شرح وظایف خود و بدون دستور و مشورت با پزشک مستقیما به تجویز دارو و درمان اقدام می کنند اگر اتفاقی برای بیمار رخ دهد، عملکرد پرستارغیر قانونی بوده و شرکت‌های بیمه از آنها حمایت نمی کند.

مومنی ادامه داد: به عنوان مثال پرستاران گاهی بربالین بیماری حضور یافته و با گرفتن شرح حال از بیمار و بدون اینکه به پزشک اطلاع دهند برای بیمار دارو تجویز می کنند؛ این موضوع دخالت در امر طبابت است. پرستاران باید در نظر داشته باشند که مسئول ارزیابی و مراقبت از مددجو هستند؛ اما در خصوص طبابت اجرا کننده دستور داده شده از طرف پزشک هستند.

دقت پرستاران در گزارش نویسی و نگهداری از مهر نظام پرستاری

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: از جمله مباحثی که پرستاران باید دقت کنند، بحث گزارش نویسی است. باید در گزارش نویسی واقعیت‌ها را به طور کامل بیان کنند و در گزارش خود خطاها را نوشته و اصل صداقت را رعایت کنند.

مومنی ادامه داد: از دیگر کارهایی که پرستاران باید انجام دهند؛ نگهداری از مهر خودشان است. برای مثال پرونده‌هایی بوده است که گزارش پرستاری دست خط و امضا پرستارمسئول بوده؛ اما از مهردیگری استفاده شده است و این موضوع برای پرستارصاحب مهر مشکل ساز شده است، بنابراین پرستاران حتما در نگهداری و مراقبت از مهر خود دقت کافی داشته باشند.

پرستاران نسبت به شرح وظایف خود آگاه باشند

مومنی بیان کرد: ضروری است پرستاران شرح وظایف خود را مطالعه کنند و وظایف خود را طبق شرح وظایفی که برای آنان مقرر شده است انجام دهند. هنگامی که پرستاران از وظایف خود آگاه باشند، می توانند به بیماران و مددجویان خدمات مطلوبی ارائه دهند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: پرستاران دقت کنند درصورت مشورت با پزشک از تلفن شخصی استفاده نکنند و با تلفن بیمارستان تماس برقرار شود. زمانی که دستوری به صورت تلفنی به پرستار داده می شود؛ در صورت امکان تلفن روی آیفون گذاشته شده که همکاران دیگر از دستور پزشک مطلع شوند و دستور پزشک را پس از ثبت در پرونده بیمار تایید کنند.

مومنی درباره خطاهای دارویی گفت: پرستاران خطاهایی دارویی را جدی بگیرند و دقت لازم در این خصوص داشته باشند؛ در مواردی هست که دارو از نظر پوکه، رنگ، نوشته و... شبیه به داروهای خاص و خطرناک هستند؛ مثل ویتامین  C با آتراکوریوم که با یکدیگر تشابه دارند.

وی اضافه کرد: پرستاران در هنگام تزریق دارو دقت زیادی داشته باشند؛ از نظر حقوقی توصیه می شود حداقل سه بار تا زمانی که دارو را تزریق می کنند، آن را بررسی کنند.

حضور نمایندگان نظام پرستاری در هیئت های انتظامی و پزشکی قانونی

مومنی گفت: نظام پرستاری بر اساس تکلیف ذاتی خود می تواند در بحث حقوقی پرستاران ورود پیدا کند و نمایندگانی را در هیئت‌های بدوی انتظامی، تجدید نظر و هیئت عالی انتظامی نظام پزشکی دارد که با ورود در پرونده‌ها نظر کارشناسی و رای خود را اعلام می کند.

وی ادامه داد: نماینده‌هایی از هیئت مدیره های نظام پرستاری نیز در پزشکی قانونی شهرستان ها و استان ها هستند که بر مباحث حقوقی و بالینی تسلط کافی دارند و در پرونده‌های ارجاعی از محاکم قضایی‌، نظر کارشناسی دقیقی را ارائه می دهند.

مومنی گفت: همچنین شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به جرائم امور پزشکی در مراکز استان ها وجود دارد. اولین شعبه این شورا در سال ۱۳۸۴ در دادگستری مشهد تاسیس شد و در حال فعالیت در زمینه پرونده‌های پزشکی است؛ در دیگر استان‌ها از جمله تهران نیز این شورا وجود دارد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: هیئت‌های انتظامی مثل دو لبه شمشیر هستند؛ از یک طرف حقوق مردم و از طرف دیگر حقوق همکاران  کادر درمان را باید در نظر داشته باشند. در این مراکز نمی شود احساسی برخورد کرد بلکه بر اساس قوانین و مستندات باید قضاوت کنند.

 مومنی تاکید کرد : برای اینکه مدارک و مستندات جامع و کاملی داشته باشیم؛ پرستاران باید گزارش نویسی خوب، دقیق و صادقانه داشته باشند.

ارسال نظر