شناسه خبر : 19331

۴۰ درصد روند شناسایی بیماران مبتلا به ایدز افزایش یافت

۴۰ درصد روند شناسایی بیماران مبتلا به ایدز افزایش یافت

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند افزایش شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در کشور به ۴۰ درصد افزایش یافته و این یک دستاورد ارزشمند است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، کمال حیدری روز سه شنبه در همایش مجازی روز جهانی ایدز ( ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر) افزود: در حال حاضر با افزایش شناسایی بیماران مبتلا به ایدز، سیر صعودی افراد تحت پوشش درمان نشان دهنده تلاش هایی بوده که در سال های گذشته انجام شده است.

وی اظهار داشت:با ایجاد کمپین شناسایی این بیماران در یکماه اخیر ۶۰ هزار نفر  آزمایش انجام دادند و این حرکت خوبی در بحث شناسایی مبتلایان به ایدز بوده، تمرکز بر پیشگیری از ایدز و تشخیص موارد آن از اهداف مهمی است که باید انجام شود.

حیدری تصریح کرد: باید بر اساس اهداف تعیین شده در برنامه استراتژی ایدز،  ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی شوند، ۹۰ درصد موارد شناسایی شده تحت درمان مستمر قرار گیرند و ۹۰ درصد موارد تحت درمان بار ویروسی به مقادیر غیرقابل انتقال، کاهش یابد.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت:  باید با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها امکانات تشخیص و درمانی اچ آی وی  را افزایش و نظام مراقبت اپیدمیولوژیک را ارتقا دهیم.

به گفته حیدری،  حدود ۵۴ هزار فرد مبتلا به اچ ای وی در کشور وجود دارد و تعداد افراد شناسایی شده حدود ۴۰ درصد این موارد هستند،  از این تعداد ۲۲ هزار نفر شناسایی شدند و افراد تحت مراقبت ۱۵ هزار و ۷۹۹ نفر بودند، افراد تحت درمان هم تقریبا در همین حد است.

وی افزود: این نشان دهنده آن  است که افراد تحت پوشش هستند و پاسخی که به درمان داده شده به شکل مناسب بوده و حدود ۱۴ هزار نفر پاسخ مناسبی را دریافت کردند.

حیدری خاطرنشان کرد: وقتی به گذشته نگاه  کنیم با توجه به اثر تجمعی، حدود ۲۱ درصد افزایش جمعیت افراد درگیر این بیماری را داریم و این نشان دهنده اهمیت بحث شناسایی و مراقبت و پیشگیری است و شناسایی مبتلایان به این بیماری پیچیده‌تر از سایر بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه کاهش میزان بروز و مرگ بیماران مبتلا به ایدز در سالهای اخیر حکایت از انجام تلاشهای همکاران در مدیریت این بیماری دارد، ادامه داد: به تفکیک مناطق ۵ گانه جهان در منطقه امرو و مدیترانه شرقی ۴۲۰ هزار مبتلا به این ویروس داریم و در این تعداد ما در تشخیص ۴۴ درصد افزایش و در بحث فوت ۵۰ درصد افزایش را می‌بینیم. منطقه ما نسبت به سایر مناطق وضعیت بهتری دارد اما بازهم جای کار بیشتری وجود دارد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان با (HIV) زندگی می کنند. دو سوم افراد مبتلا به اچ آی وی داروهای ضد ویروس دریافت می کنند که این بیماری و عفونت‌های ناشی از آن را کنترل می کند. ولی یک سوم از این امکانات محروم هستند.  

از میان نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر که سال گذشته بر اثر ایدز جان خود را از دست دادند، آفریقای جنوبی بیشترین قربانی را داده و در اروپای شرقی و آسیای میانه در سال های اخیر تعداد مبتلایان به شدت افزایش یافته است.  

روز جهانی ایدز روز دهم آذر ماه (اول دسامبر) از سال ۱۹۸۸ برای افزایش آگاهی آموزش و مبارزه با تبعیض ها نام گذاری شده  و هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

ارسال نظر