شناسه خبر : 19302

‌قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی چه می‌گوید؟

‌قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی چه می‌گوید؟

اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی با وجود وعده‌های بسیار هنوز به صحن خانه ملت نرسیده است و کارگران ساختمانی همچنان در صف انتظار ایستاده اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زندگی کارگران در دهه‌ی گذشته به دلیل اوج گرفتن مشکلات معیشتی، فقدان امنیت شغلی و عدم دست یافتن به حق و حقوقشان با مشکلات مختلفی رو به رو بوده است در بین قشر زحمتکش جامعه، اما کارگران ساختمانی روز‌های پر دغدغه‌ای را پشت سر می‌گذارند بیکاری و کم کاری سوغات روز‌های سرد فصل زمستان برای آن هاست چرا که ساختمان سازی از رونق می‌افتد و کارگران ساختمانی را به خانه می‌فرستد این گونه می‌شود که برخی از آن‌ها از روی ناچاری و مشکلات مالی به سراغ شغل‌های دیگری می‌روند تا بتوانند روز‌های زندگی خود را بگذارند.

هزاران نفر از کارگران ساختمانی بیمه ندارند و آتیه، روز‌های بازنشستگی و فراغت از کار آن‌ها در خطر است وقتی هم که شغل خود را از دست می‌دهند و به بیکاری دچار می‌شوند و کار‌های ساخت و ساز از رونق می‌افتد بیمه بیکاری برای تامین معاش آن‌ها وجود ندارد تا دستشان را بگیرد البته برخی از کارگران ساختمانی بیمه اختیاری دارند و حق بیمه را خودشان می‌پردازند.

بر اساس آمار در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور فعالیت می‌کنند که ۸۰۰ هزار کارگر از این تعداد زیر پوشش بیمه هستند و قرار است که با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و تغییر سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه و جبران کسری منابع ۴۰۰ هزار کارگر دیگر که فعلا در صف انتظار بیمه شدن هستند به خواسته‌ی خود دست پیدا کنند.اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی از آذر ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار دارد و حالا با وجود گذشت یک سال در آذر ماه ۱۴۰۰ با وجود تلاش‌های کمیسیون اجتماعی مجلس و اعمال اصلاحیات لازم و رفع ایرادات هنوز به صحن خانه ملت راه نیافته است.

بیمه کارگر

کسری منابع در بیمه کارگران ساختمانی

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره‌ی بیمه کارگران ساختمانی گفت: ضریب‌هایی که در گذشته وجود داشت دقیق محاسبه نشده بود و بر اساس محاسبه‌هایی که انجام داده بودیم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از زمان اجرا تا به حال کسری منابع بوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: اصلاح ماده ۵ قانون قانون در مجلس صورت گرفت و کمیسیون آن را تایید کرد و به زودی راهی صحن خواهد شد و دیگر سقفی به نام بیمه کارگران ساختمانی در استان‌ها نخواهیم داشت با این ضرایب و تغییرات همه‌ی کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

موسوی ادامه داد: اگر شرایط موجود در وضعیت بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شود به سمتی می‌رویم که در مناطق کم برخوردار و محروم که درآمد پایینی دارند حق بیمه پایین‌تر بیاید و در مناطق برخوردار هم با توجه به ضرایب ساختمان‌هایی که وجود دارذد بیش‌تر خواهد بود جبران کسری منابع را از این راه انجام دهیم.

‌قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی چه می‌گوید؟

‌ماده ۱ - کارگران شاغل در کار‌های ساختمانی اعم از ایجاد ساختمان یا توسعه ساختمان و یا تجدید بنا و تخریب مربوط به آن به ترتیب مندرج در‌این قانون نزد سازمان بیمه‌های اجتماعی در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه خواهند شد. 

‌تبصره ۱ - کارگران شاغل در کار‌های ساختمانی مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت، شهرداری ها، و مؤسسات عام‌المنفعه و بانک‌ها اعم از این که‌ انجام کار به پیمانکار واگذار یا رأسا توسط مؤسسات مذکور تصدی شود و همچنین کارگران ساختمانی کارخانجات که مقررات قانون بیمه‌های اجتماعی‌ درباره آن‌ها اجرا شده یا می‌شود مشمول مقررات این قانون نخواهند بود.

‌تبصره ۲ - منظور از حادثه ناشی از کار در این ماده حادثه‌ای است که حین انجام کار و به سبب آن در محدوده کارگاه ساختمانی برای کارگر اتفاق‌می‌افتد.

‌ماده ۲ - کارفرمایانی که کارگران مشمول این قانون را به کار می‌گمارند یا نمایندگان آنان موظفند در صورت وقوع حادثه ناشی از کار فوراً کارگر حادثه‌دیده را به نزدیکترین واحد درمانی سازمان بیمه‌های اجتماعی اعزام نمایند و در صورت عدم دسترسی به واحد درمانی سازمان بیمه‌های اجتماعی‌کارفرما یا نماینده او مکلف است کارگر حادثه دیده را به نزدیک ترین واحد درمانی اعزام دارد و مراتب را ضمن تنظیم برگ گزارش حادثه حداکثر ظرف‌ سه روز به اطلاع سازمان بیمه‌های اجتماعی برساند و سازمان هزینه‌های مزبور را پرداخت خواهد کرد.

‌ماده ۳ - کارگران مشمول این قانون در صورتی که بر اثر حادثه ناشی از کار آسیب ببینند طبق مقررات مواد ۴۵ - ۴۶ - ۴۷ - ۶۰ - ۶۱ - ۶۲ قانون‌ بیمه‌های اجتماعی از کمک‌های مندرج در قانون مذکور برخوردار خواهند شد. در صورت فوت بیمه شده بر اثر حادثه ناشی از کار با بازماندگان وی طبق‌مقررات مواد ۶۸ و ۶۹ قانون بیمه‌های اجتماعی رفتار خواهد شد.

‌ماده ۴ - دستمزد مبنای محاسبه کمک‌های نقدی مذکور در ماده ۳ به ترتیب مقرر در ماده  ‌۲۷ قانون بیمه‌های اجتماعی بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و‌ تصویب شورای عالی سازمان تعیین خواهد شد.

صدور پروانه ساختمان چه شرایطی دارد؟

‌ماده ۵ - متقاضیان پروانه ساختمان اعم از ایجاد و یا تجدید بنا مکلفند برای هر متر مربع حسب مورد نسبت به سطح کل زیربنا در جمع طبقات و‌ جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه‌یافته مبلغ سی ریال به عنوان حق بیمه به حساب سازمان بیمه‌های اجتماعی در یکی از شعب بانک رفاه‌کارگران یا بانک‌های دولتی دیگر که از طرف سازمان بیمه‌های اجتماعی تعیین می‌شود واریز و رسید مبلغ مذکور را اخذ نمایند. این حق بیمه در مورد‌ خانه‌هایی که سطح زیربنای آن ۱۵۰ متر مربع یا کم تر باشد برای هر مترمربع ۵ ریال خواهد بود.

‌سازمان بیمه‌های اجتماعی موظف است حساب درآمد و هزینه‌های موضوع این قانون را جداگانه نگه داری کند.

‌تبصره ۱ - صدور پروانه ساختمان از طرف شهرداری‌ها موکول به ارائه و تسلیم رسید وجوه موضوع این ماده خواهد بود.

‌تبصره ۲ - در مورد آن دسته از کار‌های ساختمانی مشمول این قانون که انجام آن‌ها از طریق انعقاد پیمان به پیمانکار واگذار می‌شود حق بیمه کارگران‌ پیمانکار طبق مقررات عمومی ماده ۲۹ قانون بیمه‌های اجتماعی وصول خواهد شد.

‌مبالغی که در موقع صدور پروانه طبق مقررات این ماده به حساب سازمان بیمه‌های اجتماعی واریز شده است در محاسبه حق بیمه کارگران پیمانکار‌محسوب خواهد گردید.

‌ماده ۶ - در صورت عدم پرداخت حق بیمه مقرر در این قانون طبق مواد ۳۵ و ۸۷ قانون بیمه‌های اجتماعی رفتار خواهد شد.

ارسال نظر