شناسه خبر : 19294

ارائه خدمات سرپایی مراکز درمانی تامین اجتماعی به بیش از ۵۴ میلیون نفر

ارائه خدمات سرپایی مراکز درمانی تامین اجتماعی به بیش از ۵۴ میلیون نفر

۵۴ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۸۵ مراجعه به منظور دریافت خدمات سرپایی به مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در ۶ ماه اول سال جاری صورت گرفته، که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۲۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سازمان تامین اجتماعی، بر اساس بررسی های دفتر فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات این سازمان، ۱۳۸۵ مرکز درمانی ملکی به مراجعین خدمت ارائه کرده اند که ۷۵ مرکز آن بستری و ۳۱۰ مرکز آن سرپایی بوده است.

همچنین، از تعداد کل مراجعات سرپایی ۹۸.۵ درصد مشمول بیمه تامین اجتماعی، ۰.۱ درصد بیمه سلامت و ۱.۴ درصد مشمول سایر بیمه ها و بیماران آزاد بوده اند.

بر اساس این آمار، نسبت ویزیت سرپایی پزشکان متخصص به تعداد بیمار بستری مربوط به 6 ماه اول سال ۱۴۰۰، برابر با ۲۰ بوده و نشان می دهد به ازای ۲۰ بیمار ویزیت شده توسط پزشکان متخصص، یک بیمار در مرکز درمانی بستری و تحت درمان قرار می گیرد.

تعداد تخت فعال مراکز بستری اعم از بیمارستان و مراکز جراحی محدود از ۹۱۱۱ تخت در شش ماه اول سال ۹۹، به ۸۹۹۵ تخت فعال در 6 ماه اول سال ۱۴۰۰ رسیده است که ۱.۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

با توجه به جمعیت ۴۳ میلیون و ۸۶۲ هزار ۴۰۲ نفری بیمه شدگان تحت پوشش درمان سازمان تامین اجتماعی، ۰.۲ تخت فعال بستری به ازای هر ۱۰۰۰ بیمه شده تا پایان خرداد امسال اختصاص یافته است.

درصد اشغال تخت بیمارستان های ملکی نیز در 6 ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز نسبت به مدت زمان مشابه در 6 ماه اول سال ۱۳۹۹، با افزایش ۱۸.۸ درصدی از ۵۰.۱ درصد به ۶۸.۹ درصد رسیده است.

این آمار نشان می دهد، تعداد کل موارد اعمال جراحی بستری در مراکز درمانی ملکی در 6 ماه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه در 6 ماه اول سال ۱۳۹۹، افزایش ۷.۴درصد را نشان داده که این افزایش بیشتر مربوط به موارد اعمال جراحی بزرگ بوده است.

در بخش بستری مراکز ملکی نیز، تعداد ۳۷۳ هزار و ۴۹۱ بیمار بستری و تحت درمان قرار گرفته اند که نسبت به 6 ماهه اول سال ۱۳۹۹ افزایشی در حدود ۲۳.۴ درصد را نشان می دهد.

همچنین مجموع زایمان ها در 6 ماهه اول سال ۱۴۰۰، برابر با ۵۲ هزار و ۶۷۱ مورد بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در 6 ماه اول سال ۱۳۹۹ کاهش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

درصد زایمان سزارین در ۶ ماه اول امسال به ۴۳.۶ رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه در 6 اه اول سال ۱۳۹۹، کاهشی در حدود ۰.۲ درصد را نشان می دهد.

 سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی از جمله درمان قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند. با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

ارسال نظر