شناسه خبر : 18988

۱۰ درصد بافنده‌ها بیمه هستند

۱۰ درصد بافنده‌ها بیمه هستند

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: در سه سال گذشته حتی نام یک بافنده در فهرست بیمه قرار نگرفته و افراد بیمه شده موجود هم بنا به سخت‌گیری‌ها از فهرست بیمه خارج شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، روزگاری در هر خانه داری به پا بود و زنان و مردانی گره بر تار آن می‌زدند و بافت فرش ممر درآمدشان در کنار دیگر کارها بود. هنر دستشان شهره خاص و عام شده بود و از آن سوی مرزها نیز خریدار داشت.

اما حالا چراغ کمتر کارگاهی روشن و دارها سال‌هاست که رنگ فرشی را به خود ندیده و بسیاری هم در گوشه و کنار خاک می‌خورند. حالا بافندگان فرش دستباف استان چندان نیستند، فرزندان میل به ادامه راه بافندگی ندارند و همان چند نفری هم که گره بر تار می‌زنند، به جبر روزگار است.

تا چندی پیش برای نشستن پشت دار قالی‌بافی کورسوی امیدی داشتند اما حالا به نظر خودشان تنها نقطه امیدشان کور شده چراکه چند سالی است دولت با عمل نکردن به تعهدات خود برای پرداخت سهم حق بیمه، امید این قشر زحمت‌کش را به ناامیدی بدل کرده و تداوم این بدعهدی سبب شده تا همان اندک افراد بیمه شده که براساس گفته‌ها کمتر از ۱۰ درصد جمعیت بافندگان هستند از فهرست بیمه و برخورداری از مزایای آن خارج شوند.

حالا با گذشت ۱۱ سال از تصویب قانون و هفت سال از زمان اجرای آن از بین ۵۰ هزار بافنده فرش استان، کمتر از ۱۰ درصد آن ها از مزایای بیمه بافندگی بهره‌مند هستند.

بافندگان

شرایط بیمه

قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار سال ۸۸ به تصویب مجلس رسید تا در زمینه اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پشتوانه‌ای برای قالی‌بافان و هنرمندان باشد. براساس این قانون، سهم حق بیمه پرداختی توسط گروه هدف یعنی قالی‌بافان ۷ درصد و سهم دولت نیز ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار مشخص شد. ملاک زیر پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت آموزی رسمی از طرف مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال به کار تعیین شد.

۵۰ هزار بافنده

با اجرایی شدن قانون بیمه بافندگان فرش از سال ۹۲، ۵۰ هزار بافنده استان به این امید که می‌توانند با بیمه، تضمینی برای آینده داشته باشند در صف انتظار بیمه قرار گرفتند اما آنطور که«محمد حسن کامیابی‌مسک» رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در سه سال گذشته با پرداخت نشدن سهم حق بیمه توسط دولت، حتی یک بافنده هم نتوانسته در فهرست بیمه‌شدگان قرار گیرد و با این بد عهدی تنها نقطه امید بافندگان فرش، کور شد.

به گفته وی محروم شدن از بیمه در حالی است که روز به روز بر جمعیت بافندگان فرش افزوده می‌شود و بافندگان فرش به دلیل سختی کار، پس از چند سال قالی‌بافی آن قدر فرتوت و بی‌رمق می‌شوند که توان کار در حرفه دیگری ندارند.

بافندگان

بیمه ۱۰ درصد بافنده‌ها

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به افزایش جمعیت بافندگان فرش، بیمه را یکی از برنامه‌هایی دانست که مرکز ملی فرش باید پیگیری کند.

وی گفت: سال ۸۸ با سفر رئیس‌جمهور وقت به استان، بیمه برای بافندگان برقرار شد و حدود ۱۰ درصد جمعیت بافنده با قوانین مشخص شده زیر پوشش بیمه قرار گرفتند اما در سال‌های گذشته دولت با پرداخت نکردن سهم حق بیمه خود، تمام نقشه‌های بافندگان برای بیمه را نقش بر آب کرد و تداوم این روند سبب شد در سه سال گذشته حتی نام یک بافنده در فهرست بیمه قرار نگیرد و افراد بیمه شده موجود هم بنا به سخت‌گیری‌ها از فهرست بیمه خارج شدند.

کامیابی‌مسک با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد بافنده های فرش دستباف استان زیر پوشش بیمه قرار دارند، از مسئولان و متولیان خواست تا برای برقراری حق بیمه بافندگان فرش از سوی دولت پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

ارسال نظر