شناسه خبر : 18967

اختصاصی چابک آنلاین؛

اقتصاد کشورهای همسایه بازاری بکر برای حضور شرکتهای بیمه‌ای ایرانی

اقتصاد کشورهای همسایه بازاری بکر برای حضور شرکتهای بیمه‌ای ایرانی

حضور کم رمق شرکت‌های بیمه ای در کشورهای همسایه با وجود پتانسیل بسیار بالا برای فعالیت بیمه ای ؛ آیا صنعت بیمه تنها به بازارهای داخلی اکتفا کرده است؟

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، ایران با هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق دارای مرز مشترک زمینی است.

در عین حال، با هشت کشور روسیه، قزاقستان، کویت، عربستان، قطر، بحرین، عمارات متحده عربی و عمان مرز مشترک دریایی دارد.

همسایگی ایران با این 15 کشور ، ظرفیت بسیار بالایی را برای انجام مبادلات اقتصادی فراهم کرده است.

طبق آمار رسمی میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور در 9 ماهه سال گذشته نزدیک به 55 میلیون تن و به ارزش 16 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

میزان واردات کالاهای غیرنفتی هم در همین مدت حدود 14/4 میلیون تن و به ارزش 14 میلیارد دلار بوده است.

کالاهای صادراتی  که در گمرکات، بنادر کشورها و یا حتی در جاده ها  حمل می شوند در معرض ریسک قراردارند و به همین دلیل، خرید پوشش‌های بیمه‌ای معتبر درمسیر ها، در حل اینگونه معضلات برای فعالان این  بخش نقش اساسی را ایفا می‌کند.  

درعین حال یکی از چالش‌هایی که همواره از سمت بیمه‌گذاران و فعالان اقتصادی به خصوص در بخش صادرات کالا و خدمات مطرح می‌شود عدم حضور پرقدرت شرکت‌های بیمه ایرانی درکشورهای همسایه است.

میرفتحعلی سید زنوزی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران در گفت‌وگو با چابک آنلاین با اشاره به تردد بالای کامیون‌های ایرانی در بسیاری از کشورهای همسایه از نبود نمایندگی شرکت‌های بیمه ایرانی در این کشورها گلایه کرد و اذعان داشت که انجمن متبوع وی به صنعت بیمه پیشنهاد داده  که دراین کشورها شعبه‌ای دایر کنند اما صنعت بیمه علاقه‌ای به انجام اینکار از خود نشان نداده است.

درحال حاضر تعداد بسیار محدودی از شرکت‌های بیمه ایرانی در کشورهای همسایه  فعالیت می‌کنند.

تردیدی نیست که حضور شرکت های بیمه ای  ایران در کشورهای همسایه علاوه بر ارزآوری و تسهیل در روابط اقتصادی میان ایران و سایر کشورها، امکان صدور انواع بیمه نامه، ارزیابی و پرداخت مستقیم خسارت و ارائه طرح‌های بیمه‌ای منطبق با شرایط کشور های  مقصد را نیز فراهم می‌کند.

مهرماه سالجاری هم  رئیس بیمه مرکزی عراق، ضمن بازدید از مجتمع تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی شرکت بیمه ایران،اظهارکرد که از حضور و فعالیت شرکت‌های بیمه ایرانی در عراق استقبال می کند چراکه صنعت بیمه عراق به همکاری‌های گسترده منطقه‌ای نیاز ویژه‌ای دارد و تعامل با صنعت بیمه ایران از مهمترین هدفگذاری‌های نهادناظر بیمه‌ای عراق است.

بااین وجود به ‌نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه ایرانی جدیت چندانی برای حضور در کشورهای همسایه از خود نشان نداده اند و یا دست کم به بازارهای داخلی فقط اکتفا کرده‌اند.

یک عضوهیات مدیره شرکت بیمه ملت در گفت‌وگو با چابک آنلاین یکی از علت‌های حضور کم رمق شرکت های بیمه ای ایران  در کشورهای همسایه را بازار بیمه‌ای داخل کشور عنوان کرد و توضیح داد:بیمه‌گران داخلی به دلایل گوناگون همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی و توانایی مالی مردم نتوانسته‌اند بازار داخلی را از بیمه سیراب کنند و هنوز بازار داخلی برای بیمه‌گران مستعد و جذاب است بنابراین هنوز علاقه  چندانی  ندارند که به کشورهای همسایه هم فکر کنند.

"بهروز اسدنژاد"،ادامه داد: به طور معمول در اقتصاد ، هنگامی به صادرات و جذب بازارهای جدید فکر می‌شود که بازار های داخلی اشباع شده باشد و زمانی که هنوز بازار داخلی اشباع نشده و بیمه‌گذار داخلی تشنه محصولات جدید و متناسب است بیمه‌گر احساس نیاز نمی‌کند که به خارج از مرزها فکر چندانی کند.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ملت،اذعان داشت که درحال حاضر برای تاسیس شعب و نمایندگی‌های بیمه‌ ایرانی  که در کشورهای همسایه حضور دارند از ظرفیت حقیقی افراد فعال استفاده شده  و نه از ظرفیت خود شرکت بیمه ای.

اسدنژاد افزود: شرکت های بیمه ای  زمانی به سمت صادرات یعنی تاسیس شعبه در کشورهای همسایه بیشتر تمایل پیدا می کنند که زیرساخت‌های آی‌تی محکمی هم وجود داشته باشدو تفاوتی نکند که شعبه در داخل است یا خارج ،یعنی بتوان شعب خارج از کشور را همانند شعب داخلی اداره کرد.

وی،افزود: سرمایه‌گذاران در صنایع دیگر بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در صنعت بیمه شرکت‌های آی‌تی رغبت چندانی  به سرمایه‌گذاری و نوشتن کُربیمه‌ای ندارند زیرا معتقدند که این صنعت بازدهی زیادی ندارد.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ملت، تاکید کرد که درعین حال نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن صنعت بیمه انداخت و برای داشتن صنعت بیمه‌ای قوی درست همانند دنیا باید بازارسرمایه وبانک هم بیشتر با صنعت بیمه همراه باشند.

شکی نیست که حضور پررنگ صنعت بیمه در کشورهای همسایه زمینه توسعه فعالیت‌های تجاری با حداقل ریسک و صادرات امن را برای تجار و فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز در جریان سفر خود به ایلام تاکید کرد که با فراهم شدن برخی مقدمات و تکمیل زیرساخت‌ها امکان تا 2.5 برابر شدن صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه هم وجود دارد.

باید دید که شرکت های بیمه ای  برای  رونق اقتصادی و توسعه این صنعت ، چه زمانی بر افزایش شعب خود در  کشورهای همسایه تمرکز بیشتری خواهند داشت؟

ارسال نظر