شناسه خبر : 18633

بیمه پلنگ‌ در بوشهر حذف شد!

بیمه پلنگ‌ در بوشهر حذف شد!

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه بیمه نامه پلنگ، تعارض بین این حیوان ارزشمند و دامداران را به حداقل می‌رساند، گفت: متأسفانه شرایط طوری پیش نرفت که این بیمه به صورت مستمر اجرا شود و اکنون یکی از مشکلات جدی در خصوص پلنگ ایرانی در استان بوشهر حذف بیمه است...

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. طبق برآوردی در سال ۲۰۰۵ کمتر از ۱۳۰۰ پلنگ در گستره‌ای شامل قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران زیست می‌کنند. 

حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران به سر می‌برند. به این ترتیب ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود.

 مناطق کوهستانی استان بوشهر از زیستگاه‌‎‌‌های بکر پلنگ ایرنی است که برای حفاظت از آن‌ها برنامه‎‌های متنوعی تدوین شده‌است، زیرا این گونه در زنجیره غذایی طبیعت و تعادل اکولوژیک نقش قابل توجهی ایفا می‌‎‌کند.

در سال‌های اخیر خبرهای مختلفی از انقراض پلنگ به گوش می‌خورد اما مشاهدات مردمی و دوربین‌های تله‌ای محیط‌بانان و طبیعت‌دوستان نشان می‌دهد نسل پلنگ ایرانی در استان بوشهر در حال ازدیاد است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهراظهار کرد: استان بوشهر به واسطه شرایط خاص اقلیمی و موقعیت مناسب جغرافیایی زیستگاه‌ پرندگان و جانوران مختلفی‌ست. قرارگیری در کنار ساحل و داشتن کوهستان سبب شده تا ۳۲۸ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی، ۴۵ گونه خزنده و ۴۵ گونه پستاندار به صورت مستند در این استان شناسایی و ثبت شوند.

111

خسرو درویشی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی در مناطق کوهستانی زیست می‌کند، اضافه کرد: اگر چه در استان بوشهر مناطق کوهستانی به دلیلی ساحلی بودن استان کمتر است اما خوشبختانه در همان محدود مناطق کوهستانی استان شاهد جمعیت خوبی از پلنگ ایرانی هستیم.

وی آخرین پایش پلنگ ایرانی را مربوط به کمتر از یک‌ماه پیش دانست و بیان کرد: در آخرین پایش دوربین‌های تله‌ای در شهرستان‌های دشتی و دشتستان شاهد پلنگ ایرانی شکار کردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به شناسنامه‌دار نشدن پلنگ ایرانی در بوشهر، تصریح کرد: با توجه به پراکندگی گونه‌ها و نبود مطالعه جامع در خصوص پلنگ ایرانی تا کنون این حیوان در استان بوشهر شناسنامه‌دار نشده و این امر نیازمند طرحی مدون با مطالعه کامل و به‌کارگیری دوربین‌های تله‌ای بیشتر در مناطق زیستگاهی پلنگ ایرانی در این استان است.

درویشی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی و خشکسالی بر حیات ‎وحش و زیستگاه‌های آن­‌ها اثر مهمی دارد و در نابودی و انقراض آن ­‌ها بسیار اثرگذار است، افزود: کاهش مجموع بارش سالیانه سبب می‌شود که پلنک ایرانی برای تغذیه مجبور شود از ارتفاعات به مناطق پایین‌تر و هم سطح با مناطق زیستگاه انسانی بیاید و همین موضوع می‌تواند تهدیدی برای این جاندار باشد.

222

وی تأکید کرد که البته تا کنون گزارش جامع‌ای در این خصوص در سطح کشور و استان بوشهر انجام نشده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه برنامه پایش پلنگ ایرانی با هدف شناسایی گونه و زیستگاه‌‌‌های چند سالی است که در این استان آغاز شده است، گفت: پایش‌ها به صورت منظم و مشخص به همت نیروهای اجرای، کارشناسان، استفاده از ظرفیت سمنها و دوستداران محیط زیست در استان بوشهر انجام می‌شود.

درویشی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ برنامه بیمه پلنگ برای اولین بار در کشور به همت مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه ما انجام شد، ادامه داد: این بیمه به دامداران بوشهری که در جریان حمله پلنگ دچار خسارت شده بودند به پاس رفتار صحیح و نگرش انسانی آن‌ها تقدیر و خسارات وارده به آن‌ها پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه بیمه نامه پلنگ، تعارض بین این حیوان ارزشمند و دامداران را به حداقل می‌رساند، یادآور شد: متأسفانه شرایط طوری پیش نرفت که این بیمه به صورت مستمر اجرا شود و اکنون یکی از مشکلات جدی در خصوص پلنگ ایرانی در استان بوشهر حذف بیمه است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: به‌دنبال ازسرگیری این بیمه برای کمک به حفظ و بقای این جاندار با ارزش هستیم.

333

بانک ژن مؤثرترین راه حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری به‌خصوص گونه‌های در معرض خطر و انقراض است.

درویشی با بیان اینکه تلفات جانی پلنگ ایرانی در استان بوشهر در حداقل است،  عنوان کرد: آخرین تلفات این جاندار در استان مربوط به ۱۵ سال پیش است و تاکنون مورد خاصی از شکارچی پلنگ گزارش نشده است.

 برای حفاظت از پلنگ ایرانی دبیرخانه حفاظت از این گونه در سال ۹۸ در شهرستان دشتستان آغاز به کار کرد که در قالب آن آموزش‌‎‌های متنوعی برای مناطق میزبان پلنگ ایرانی تدارک و اجرایی شد.

وی اظهار کرد:  لزوم حمایت از گونه‌های شاخص زیستی استان بوشهر بیش از پیش احساس می‌شود و پلنگ به عنوان گونه‌ای مهم و شاخص در برنامه‌های حفاظتی محیط زیست استان قرارگرفت و شهرستان دشتستان به واسطه وجود زیستگاه‌های مهم این گونه به عنوان مرکز دبیرخانه استانی برگزیده شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: با راه‌اندازی این دبیرخانه استانی در راستای جلب مشارکت و حمایت مردم برای حفاظت از این گونه در معرض انقراض اقدام‌های لازم انجام می‌شود.

ارسال نظر