شناسه خبر : 18598

۴۰ درصد مسمومیت‌ها مربوط به مسمومیت‌های دارویی است

۴۰ درصد مسمومیت‌ها مربوط به مسمومیت‌های دارویی است

در نیمه نخست امسال هزار و ۷۴ نفر در استان کرمانشاه دچار مسمومیت دارویی شده اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها گفت: وزارت بهداشت هر ساله هفته اول آبان را هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نام گذاری کرده که امسال با دو شعار «پیشگیری از مسمومیت‌ها در همه گیری کرونا» و «با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم» آغاز شده است.

وریا رحیمی افزود: بر اساس آمار‌های پزشکی قانونی کشور از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۸ هزار نفر بر اثر مسمومیت‌ها جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مسمومیت‌های منجر به فوت مسمومیت با مواد مخدر، الکل و روانگردان‌ها است، خاطرنشان کرد: دارو‌های آرامبخش، دارو‌های مسکن مخدر وغیر مخدر دارو‌هایی هستند که بیشترین میزان مسمومیت را ایجاد می‌کنند.

رحیمی به آمار  مسمومیت‌ها در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در نیمه نخست امسال هزار و ۷۴ نفر در استان دچار مسمومیت‌های دارویی شده اند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و داروی کرمانشاه گفت: پس از مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت با مواد اعتیاد آور (مانند ترامادول و متادون) بیشترین آمار مسمویت در استان کرمانشاه را تشکیل می‌دهد که امسال ۸۳۲ نفر با مواد اعتیاد آور مسموم شده اند.

وی خاطرنشان کرد: از موارد دیگر مسمومیت با سموم شیمیایی، شوینده‌ها و حشره کش‌ها است که امسال ۴۹۶ نفر در استان بر اثر این نوع از مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده اند.

رحیمی یادآور شد: در چند ماهه اول همه گیری کرونا شایعات کذبی در مورد مصرف الکل به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا مطرح شد که در این رابطه ۲۶۶ نفر در استان بر اثر مصرف الکل دچار مسمومیت شدند در صورتیکه که مصرف یا غرغره الکل به هیچ عنوان اثری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد.

وی افزود: خطرناک‌ترین سن برای مسمومیت سن زیر ۵ سال است، همچنین ۸۰ درصد از مراجعه کنندگان با علائم مسمومیت را آقایان تشکیل می‌دهند.

رحیمی با بیان اینکه مسمومیت در خانم‌ها معمولا به علت استفاده از شوینده‌ها رخ می‌دهد، گفت: مخلوط کردن سفید کننده‌ها و جرم گیر‌ها موجب متساعد شدن گاز خطرناکی می‌شود که خفه کننده است و به دلیل فضای کوچک سرویس بهداشتی و حمام باعث آسیب ریوی می‌شود.

وی به خانم‌ها توصیه کرد: از مخلوط کردن جرم گیر‌ها خودداری کرده و به هنگام شستشو از ماسک استفاده کنند، همچنین باز کردن پنجره‌ها و استفاده از تهویه مناسب از دیگر مواردی است که هنگام مصرف مواد شوینده باید به آن توجه کرد.

ارسال نظر