شناسه خبر : 18509

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت:

پوکی استخوان سالانه سبب مرگ ۴۲۰۰ نفر می‌شود

پوکی استخوان سالانه سبب مرگ ۴۲۰۰ نفر می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۴ هزار و ۲۰۰ مورد مرگ به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور اتفاق می افتد و این رقم بالایی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، افشین استوار روز شنبه در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان ( ۲۸ مهر) که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: پوکی استخوان در ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد ناشی از شکستگی های وارد شده بر فرد باعث مرگ و میر می شود و بیش از ۱۷۰ هزار مورد شکستگی ناشی از این بیماری در کشور اتفاق می افتد.

وی، اظهار داشت: پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن  بیش از سه هزار میلیارد تومان در سال هزینه به سیستم نظام سلامت بر جای می گذارد و در واقع این بیماری در ۸۰ درصد موارد باعث عدم توانایی فرد شده و در ۵۰ درصد دیگر موارد باعث مشکل در راه رفتن و استفاده از عصا و کمک دیگران می شود.

استوار تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در کشور شایع است اما تشخیص به موقع و زودهنگام و استفاده از داروهای موثر که در دسترس است، می تواند این بیماری را درمان کند.

وی تغذیه نامناسب شامل مصرف ناکافی لبنیات، کمبود کلیسیم و ویتامین دی، ناکافی بودن استفاده از میوه و سبزیجات را در بروز پوکی استخوان موثر دانست و گفت: مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در ایجاد این بیماری از عوامل خطر رفتاری نیز بشمار می آیند.

استوار، شعار روز جهانی پوکی استخوان را |مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع" بیان کرد و گفت: زنان بالای 50 سال بعد از یائسگی و مردان بالای 60 سال باید با مراجعه به پزشک از سلامت استخوان ها اطمینان حاصل کنند و درمان این بیماری طولانی مدت بوده و باید سه تا پنج سال دارویی که پزشک تجویز می کند، مصرف شود تا خطر شکستگی بعد از درمان کاهش یابد.

به گفته وی، حدود ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا به پوکی استخوان مبتلا هستند و از هر دو زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر این بیماری را دارند.

وی افزود: با توجه به اهمیت این بیماری، کودکان و نوجوانان تا ۲۵ سال باید با مصرف لبنیات و تغذیه مناسب به حداکثر تراکم استخوان برسند تا دچار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در دوره سالمندی نشوند.

استوار تصریح کرد: با توجه با اینکه جمعیت سالمندی کشور رو به افزایش است، وزارت بهداشت برنامه هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: تامین داروی مورد نیاز و پوشش بیمه ای، تامین و توزیع عادلانه سنجش تراکم استخوان در مناطق کم برخوردار و درمان مناسب در بیمارستانها برای افرادی که دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند، از برنامه های وزارت بهداشت برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت تاکید کرد:مصرف کورتون و بیماری‌هایی مانند سرطان فرد را مستعد به پوکی استخوان می کند و اگر فردی در بستگان درجه یک این بیماری را دارد  مستعد ابتلا به آن است.

وی افزود: مصرف به اندازه لبنیات برای پیشگیری از پوکی استخوان مهم است و باید دولت در زمینه برای دسترسی دهک های پایین جامعه به این مواد غذایی جایگزینی را تامین کند و مصرف مکمل ها نیز بویژه کلسیم و ویتامین دی باید بر اساس تجویز پزشک باشد.

تزریق واکسن تداخلی در بروز پوکی استخوان ندارد
استوار در پاسخ به سووال خبرنگار در مورد تاثیر ویروس کرونا بر روی استخوان‌ها گفت: کرونا بر روی استخوان‌ها تأثیر منفی نمی گذارد و منجر به پوکی استخوان نمی شود.

وی اظهار داشت: کرونا می تواند تاثیر غیرمستقیم روی روند پیشرفت این بیماری بگذارد و باعث عدم تشخیص به موقع و روند درمان شود.
استوار تاکید کرد: افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند می توانند واکسن کرونا تزریق کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ارسال نظر