شناسه خبر : 1849

سخنگوی وزارت بهداشت:

اکثر خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه قرار ندارند

اکثر خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه قرار ندارند

ایرج حریرچی‌ از کمبود متخصص در کشور و وضعیت بحرانی نیروی انسانی در برخی رشته‌ها مانند فیزیوتراپی خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی‌ گفت: مواد به کار رفته در دندان پزشکی بین 10 تا 12 درصد از هزینه‌های این خدمات را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد:  حدود 80 درصد از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم صرف خدمات سرپایی می‌شود که با توجه به اهمیت مقوله سلامت نسبت نامناسبی بین خدمات سرپایی و هزینه 22 درصدی خدمات دندان پزشکی ایجاد می شود.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح تحول 40 درصد از جمعیت کشور هیچ نوع خدمات دندان پزشکی دریافت نکرده‌ بودند، افزود: بعد از اجرای طرح تحول بسته خدمات پیشگیرانه در حوزه دندان پزشکی برای همه کودکان در نظر گرفته شده است که برای گروه‌های هدف و مادران باردار علاوه بر بسته پیشگیرانه برخی از خدمات دندان پزشکی رایگان است.

تحت پوشش بیمه نبودن خدمات دندان پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکثر خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه قرار ندارند، بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته خدمات  دندان پزشکی خارج از پوشش بیمه پایه است و تعرفه‌ای برای خدمات دندان پزشکی در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: برخی از بیمه‌های تکمیلی تعرفه‌های دندان پزشکی را بر اساس تفاهم نامه‌هایی وضع کرده اند که در آن برخی از خدمات دندان پزشکی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات دندان پزشکی موافقان و مخالفانی دارد، تأکید کرد: اگر خدمات دندان پزشکی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد باید بیمه‌ها با توجه به سرانه‌ای که دریافت می‌کنند خدمات دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: برای اضافه شدن هر خدماتی در حوزه بهداشت و درمان باید حق بیمه‌اش تغییر یا منابع جدید دولتی برای آن در نظر گرفته شود.

کمبود پزشک متخصص در برخی از مناطق کشور

وی در خصوص کمبود پزشک متخصص و عمومی و پرستار در کشور گفت: کمبود پزشک عمومی و متخصص به خصوص در رشته‌های ارتوپدی، جراحی اعصاب و رادیولوژی بحرانی است و به ازای هر هزار نفر 48 صدم نفر متخصص وجود دارد که این آمار از کشورهای هم سطح اجتماعی ما پایین‌تر است.

حریرچی‌ ادامه داد: وزارت بهداشت تنها 2 سال می‌تواند نیروهای متخصص در مناطق مدنظر توزیع کند که بعد از این زمان خود متخصصان می‌توانند مکان طبابت را مشخص کنند.

فعالیت 40 درصد از متخصصان در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: اکنون حدود 40 درصد از متخصصان در تهران مشغول به فعالیت هستند و با آنکه بعد از اجرای طرح تحول دسترسی به پزشک ارتقاء پیدا کرده است ولی هنوز از سطح ایده‌آل فاصله دارد.

وی گفت: با استفاده از اختیارات قانونی وزارت بهداشت افراد را از مناطق عمومی با نمرات متفاوت و همچنین با تعهدات طولانی خدمت در مناطق محروم جذب کرده است و این افراد در حال تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کشور هستند.

 

ارسال نظر