شناسه خبر : 18222

اختصاصی چابک آنلاین؛

اثرات آیین نامه ۱۰۱ شورایعالی بیمه در یک بازه زمانی ۴ ساله مشخص می‌شود

اثرات آیین نامه 101 شورایعالی بیمه  در یک بازه زمانی 4 ساله مشخص می‌شود

معاون اداری ومالی شرکت بیمه کارآفرین، اظهارکرد: تاثیر یک آیین نامه جدید در یک مقطع مشخص نمی‌شود، درخود آیین نامه هم ذکر شده که شرکت‌های بیمه‌ای درمدت ۳ تا۴ سال خودرا با موارد آیین نامه تطبیق دهند و طبیعتا دربلندمدت تاثیرگذارخواهد بود.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، شورای‌عالی بیمه سال گذشته آیین نامه شماره 101 با محوریت شناسایی و طبقه بندی مطالبات موسسات بیمه  و نحوه محاسبه ذخایر را تصویب کرد که این آیین نامه در راستای مطالبات شرکت‌های بیمه ای از بیمه گذاران است .

"عبدالمجید رافع" درگفت وگو با چابک‌آنلاین، گفت: تاثیر یک آیین نامه جدید در یک مقطع مشخص نمی‌شود ازامسال این رویداد رخ داد و شرکت‌ها سراغ ذخایرخود رفتند که این موضوع در سال‌های بعد خودرا نشان می‌دهد.

وی، افزود: درست است که این آیین نامه در سالجاری اجرایی شده ولی شرکت‌های بیمه‌ای نمی توانند 100 درصد مطابق قوانین عمل کنند حتی درخود آیین نامه هم ذکر شده که شرکت‌ها درمدت 3 تا4 سال خودرا با موارد آیین نامه تطبیق دهند که طبیعتا دربلندمدت تاثیرگذارخواهد بود.

معاون اداری ومالی شرکت بیمه کارآفرین، با بیان اینکه اثرات این آیین نامه در یک بازه زمانی 3 تا 4 ساله مشخص می‌شود، گفت: یکی از گزینه‌های مربوط به تایید صورت‌های مالی واحد نظارت مالی بیمه مرکزی این بود که شرکت‌های بیمه‌ای این آیین نامه را پیاده سازی کنند.

رافع، با اشاره به ایراداتی که دراین آیین نامه وجود دارد، اظهار کرد: برخی از موارد این آیین نامه با ادبیات مالی صنعت بیمه 100 درصد همخوانی ندارد زیرا یکی از بزرگترین مسائلی که در این آیین نامه دیده نشده این است که بدهکاران براساس سنوات، پویایی لازم را برای گرفتن ذخیره ندارد.

وی، توضیح داد: یکسری از مطالبات، کوتاه مدت هستند و یکسال از عمر آنها گذشته ولی این اطمینان وجود دارد که سوخت شده و مطالباتی هم هستند که تا 7 سال هم از عمر آنها گذشته ولی این اطمینان وجود دارد که وصول می‌شود و اینکه اهمیت و اعتبار بیمه گذارنیزدراین زمینه  فوق‌العاده حائزاهمیت است.

معاون اداری ومالی شرکت بیمه کارآفرین، اذعان داشت که بیمه گذاری که سال‌ها با یک بیمه گرکارمی‌کرده وبه شدت خوش حساب بودو به هردلیلی نتوانسته برای دوره جاری تامین وجه کند را نمی‌شود با فرمول ثابتی که در آیین نامه برای بدهکارانی که یکسال از بدهی آنها گذشته اجرایی کرد زیرا آن فرمول با این گروه از بدهکاران به هیچ عنوان سنخیت ندارد.

رافع یکی از نقاط قوت آیین نامه 101 را ملاک عملیات قراردادن رابطه بین حسابرس و شرکت بیمه، مطرح کرد وافزود: اگر شرکت بیمه‌ای بتواند حسابرس را قانع کند واحد نظارت بیمه مرکزی هم صورت مالی را می‌پذیرد.

به اعتقاد وی، آیین نامه 101 درمجموع آیین نامه‌ای مفید است اما دربعضی از موارد نیازبه بررسی و پیگیری‌های بیشتری دارد و یکی از نکاتی که نیاز  به پیگیری دارد جنبه مالیاتی آن است زیرا سازمان امورمالیاتی یکی از سازمان‌هایی است که با این آیین نامه هماهنگ نخواهد شد.

معاون اداری ومالی شرکت بیمه کارآفرین، تصریح کرد: شرکت‌های بیمه‌ای و سندیکای بیمه گران می‌توانند پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا سازمان امور مالیاتی این نوع ذخیره را به عنوان ذخیره هشتم قبول کند.

رافع، گفت: سازمان امورمالیاتی واحد سنجشی برای پذیرش این موضوع دارد و باید تلاش کرد که این آیین نامه را تابع ماده 109 قانون مالیات‌های مستقیم کرد.

وی، ادامه داد: درماده 109 گفته شده اگر شورای عالی بیمه آیین نامه‌ای را مصوب کرد، سازمان امور مالیاتی ذخیره آن را خواهد پذیرفت و برای اینکه این اتفاق بیفتد به پیگیری نیاز است.

ارسال نظر