شناسه خبر : 18164

تامین اجتماعی با کسری شش هزار میلیاردی در زمینه منابع مالی مواجه است

تامین اجتماعی با کسری شش هزار میلیاردی در زمینه منابع مالی مواجه  است

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: تسهیلاتی که بر اساس قانون به آن دسته از بانوانی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار هستند تعلق می‌گیرد باید حتما به آن‌ها پرداخته بشود. چون مشاغل سخت و زیان آور به گونه‌ای هستند که افراد شاغل در این کار‌ها اگر بیشتر از یک سقف مشخصی در آن مشاغل بمانند واقعا دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از میزان، علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص سازوکار مورد نیاز برای تحقق طرح بازنشستگی زودتر از موعد زنان شاغل گفت: ممکن است برای زنان شاغل، بازنشسته شدن با بیست سال سابقه کاری مطلوب‌تر باشد. تصور نمی‌کنم این مساله با ایراد و اشکالی همراه باشد. اما در این صورت باید به نسبت بیست سال حقوقی که این زنان دریافت کرده اند تسهیلات بیمه‌ای را در دوران بازنشستگی به آن‌ها پرداخت کنند و برای ده سال باقیمانده از عمر کاری آن‌ها هم لازم است تا دولت منابع مالی مورد نیاز را پیش بینی کند. یعنی مجلس اگر قرار باشد قانونی را درباره بازنشستگی زودتر از موعد زنان به تصویب برساند لازم است تا تکلیف منابع مالی آن را هم روشن بکند. اگر قرار باشد حقوق کامل به زنانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند داده شود این ضرورت وجود دارد تا اعتبار مالی لازم برای این کار فراهم باشد.
 
وی ادامه داد: اگر مشکل تامین اعتبارات مالی به حال خود رها شود و تدبیری برای این مساله صورت نگیرد به مرور زمان منابع و مصارف ما دچار به هم ریختگی خواهد شد. اگر هم چنین اتفاقی رخ بدهد در آن صورت سازمان تامین اجتماعی با مشکلات بی شماری مواجه خواهد شد. نباید از یاد برده شود که همین الان هم ما مشکلات بسیار زیادی در سازمان تامین اجتماعی داریم. امروز نارسایی و مشکلات در سازمان تامین اجتماعی به وضعی رسیده که شاید بتوان گفت این سازمان با حدود پنج هزار میلیارد تومان کسری منابع اصلی در ماه مواجه است.
 
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران اذعان داشت: حالا البته ممکن است مسوولان این کمبود اعتبارات را از طریق منابع دیگری جبران کنند یا درآمد جدیدی خلق بکنند، اما صحبت من چیز دیگری است. آنچه من بر روی آن تاکید دارم این است که ما در سازمان تامین اجتماعی در زمینه منابع مالی با کسری پنج یا شش هزار میلیاردی مواجه هستیم. در این شرایط اینکه انتظار داشته باشیم سازمان تامین اجتماعی بخواهد این روند را ادامه بدهد و باز ما بخواهیم عده‌ای را به صورت حمایتی به صندوق تامین اجتماعی اضافه کنیم واقعا برای این صندوق قابل تحمل نخواهد بود.
دهقان کیا درباره اینکه آیا زنان شاغل در کار‌های سخت و زیان آور برای بازنشستگی و تسهیلات مالی مربوط به آن شرایط یکسانی با دیگر زنان شاغل دارند گفت: تسهیلاتی که بر اساس قانون به آن دسته از بانوانی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار هستند تعلق می‌گیرد باید حتما به آن‌ها پرداخته بشود. چون مشاغل سخت و زیان آور به گونه‌ای هستند که افراد شاغل در این کار‌ها اگر بیشتر از یک سقف مشخصی در آن مشاغل بمانند واقعا دچار مشکل خواهند شد و ممکن است با آسیب‌هایی جدی از نظر سلامتی روبرو بشوند. وجود مزایای ویژه برای دارندگان اینگونه مشاغل چیزی است که در قانون آمده و ما هم مطیع قانون هستیم.
 
وی اضافه کرد: درهرحال این وظیفه بر عهده کارفرمایان قرار دارد تا محیط را از سخته بودن کار خارج کنند. برای مثال اگر در محیط کار آلاینده‌های شیمیایی وجود داشته باشد باید تدبیری برای از بین بردن این آلاینده‌ها اندیشیده شود. یا اگر در محیط کار آلودگی‌های صوتی وجود داشته باشد کارفرما موظف به رفع کردن این آلودگی هاست. حالا اگر دولت یا سازمان تامین اجتماعی نتوانسته اند این موارد را به کارفرمایان تفهیم کنند و برای رفع این مشکلات به آن‌ها فشار بیاورند کارگران و کارکنان مقصر نیستند. کارگران و کارکنان در آن محیط‌های آلوده کار کرده اند و حالا باید از مزایای مربوط به آن بهره‌مند بشوند.
ارسال نظر