شناسه خبر : 18114

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان:

نسبت جمعیت سالمندی کشور تا سال ۱۴۲۱ دو برابر می‌شود

نسبت جمعیت سالمندی  کشور تا سال 1421 دو برابر می‌شود

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاکید بر لزوم تشکیل مهدهای سالمندی گفت: ضرورت دارد زیرساخت‌هایی برای رفاه جمعیت سالمندی از جمله تشکیل مهدهای سالمندی و مراکز روزانه، تشکیل شود و توسعه یابد تا سالمندان در ساعات کاری که فرزندان‌ آنها به محل کار می‌روند، به این مراکز مراجعه کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حسام الدین علامه به مناسب هفته ملی سالمند - ۶ تا ۱۲ مهر - افزود: سالمندان در مراکز و مهدهای سالمندی می‌توانند خدمات غربالگری، تفریحی، شناخت حافظه ذهنی، مراقبت های حوزه سلامت، کارآفرینی و فعالیت اجتماعی دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر این سال ها مقدمات تشکیل این زیرساخت‌ها فراهم نشود با توجه به رشد جمعیت سالمندی، امر مراقبت و نگهداری سالمندان طی دو دهه آینده دچار بحران جدی می شود.

شتاب شدید سالمندی ایران در جهان منحصر به فرد است
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به ابلاغ سند ملی سالمند در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۹ به دستگاه‌های اجرایی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ سهمی برای این دبیرخانه اختصاص یافت تا بتوانیم برنامه اقدام برای عملیاتی شدن این سند که شامل تدوین نظام پایش و ارزشیابی این سند، شاخص‌بندی و اولویت‌بندی و تدوین فرمت نگارش برنامه اختصاص دستگاهی را تدوین کنیم و امیدواریم منجر به برنامه‌هایی شود که سازمان برنامه و بودجه به صورت سالانه در بحث بودجه ریزی برنامه‌های عملیاتی کشور به آنها توجه ویژه کند.

علامه افزود: واقعیت این است که شتاب شدید سالمندی ایران در جهان منحصر به فرد است به‌ طوریکه در مدت ۲۳ سال از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۲۱ نسبت جمعیت سالمندی از ۱۰ به ۲۰ درصد کل جمعیت می‌رسد و دو برابر می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آن نیز شیب جمعیت سالمندی ادامه پیدا می‌کند و در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندی ما بالغ بر یک سوم جمعیت کشور می‌شود.

شکل‌گیری شیب تند سالمندان مجرد و مطلقه طی ۲ دهه آینده 

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار داشت: متاسفانه در کنار تغییر جمعیتی منحصر به فرد جمعیت سالمندی در کشور،  شاهد تغییرات کیفی در پدیده سالمندی نیز خواهیم بود به‌ طورمثال آمار بالای تجرد قطعی در سنین جوانی و و میانسالی طی دو دهه آینده بیش از ۱۰ برابر آمار کنونی تجرد قطعی خواهد بود یا آمار بالای طلاق در جوانی و میانسالی کنونی که دو دهه آینده وارد سالمندی می شود یا افراد بدون فرزند که به خاطر تغییر وضع زندگی یا ناباروری، فرزند ندارند یا فردی که دچار بعد کم خانوار هستند.

علامه ادامه داد: این تغییرات در کنار تغییر سبک زندگی که از خانواده‌های گسترده و شبکه فامیلی به خانواده‌های هسته‌ای و کوچک و زندگی آپارتمان‌نشینی در شهرهای بزرگ متمایل شدیم و کوچک شدن خانه‌ها و کم شدن درآمد خانواده‌ها در سال‌های اخیر باعث بروز مشکلات در امر معیشت شده، در سال‌های آینده منجر به افزایش سالمندان تنها به ویژه سالمندان زن تنها از نظر سکنی و بی‌همسری خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم با توجه به فرهنگ غنی ایرانی، سالمندان را در خانه نگهداری کنیم نیاز به تعریف بیمه جدید مراقبت طولانی مدت، آموزش خودمراقبتی، آموزش نگهداری از سالمند به خانواده و مراقبان غیررسمی سالمند در خانواده و ارائه مشاوره های لازم در مورد سبک زندگی به سالمندان داریم.

علامه، خدمات آنلاین و هوشمند به سالمندان، خدمات داوطلبانه به سالمندان در محله، توسعه سمن‌های سالمندی و زیرساخت‌هایی مانند مراکز روزانه و مهدهای سالمندی را از دیگر نیازهای جمعیت سالمند برشمرد و گفت: درصورت بی‌توجهی به این موارد، کشور در آینده با بحران سالمندی مواجه خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی، خاطرنشان کرد: سن میانگین بازنشستگی در کشور ۵۳ سال و سن امید به زندگی ۸۳ سال است یعنی ۳۰ سال سال‌های بازنشستگی داریم که باید حقوق بازنشستگی به آنها پرداخت شود.  

علامه افزود: از سوی دیگر مطالبه‌گری خدمات بیمه پایه و خدمات گردشگری و رفاهی به خاطر افزایش سواد جمعیت سالمندی افزایش می‌یابد بنابراین صندوق‌های بازنشستگی باید از نظر سرمایه‌گذاری تقویت شوند و هم خدمات به سالمندان باید در دسترس آنها قرار گیرد و برای آنها مناسب‌سازی شود.

اکنون جمعیت سالمندان مثبت ۶۰ سال ایران، حدود ۲.۱۰ درصد از جمعیت کشور یعنی نزدیک به هشت و نیم میلیون نفر هستند.  از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸ یعنی طی ۴۳ سال، جمعیت سالمندی ایران  از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

ارسال نظر