دو استان شمالی کشور فقط دچار پدیده فرونشست نشده اند

دو استان شمالی کشور  فقط  دچار پدیده فرونشست  نشده اند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میزان آبی که درون زمین فرو می‌رود با میزان آب استخراج شده متناسب نیست، گفت: همین امر باعث بروز پدیده فرونشست در همه جای کشور به‌جز استان‌های گیلان و مازندران شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، "علیرضا شهیدی" پیش‌بینی‌کرد: استان‌های گیلان و مازندران نیز در سال‎‌های آینده دچار فرونشست شوند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور با بیان اینکه از ۶۰۶ دشت موجود در کشور بیش از ۳۰۰ دشت ممنوعه هستند، خاطرنشان‌کرد: این دشت‌ها دچار وضعیت قرمز شده‌اند و بقیه دشت‌ها نیز شرایط مناسبی ندارند.

وی تصریح‌کرد: یکی از بحرانی‌ترین مناطق کشور دشت‌های استان اصفهان است که با فرونشست جدی مواجه شده است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه میزان فرونشست در شهر اصفهان حدود ۱۶ سانتیمتر است، هشدار داد: زبانه‌های فرونشست وارد شهر شده و قسمت‌های مرکزی و بافت تاریخی شهر را نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

فرونشست تهران، روزی یک میلی‌متر

شهیدی با بیان اینکه در تهران نیز میزان فرونشست نیز بسیار زیاد است، گفت: گفته می‌شود تهران روزی یک میلی‌متر دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار بزرگی است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌ای چهار میلی‌متر فرونشست ایجاد شود آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود و وقتی ما در ایران صحبت از سانتی‌متر می‌کنیم باید متوجه شویم که دچار شرایط بسیار حادی شده‌ایم.

فرونشست یا مرگ تدریجی زمین وقتی رخ می‌دهد که آب‌خوان‌ها یا سفره‌های آب زیرزمینی به شدت افت می‌کنند و با از دست رفتن مقاومت لایه‌های بالایی زمین، شکاف‌های عمیق و یا در موارد شدیدتر، چاله‌هایی با عمق بیش از ۶۰ متر و قطری بیش از همین میزان را در زمین ایجاد می‌کنند. میانگین میزان فرونشست زمین در ایران براساس برخی تحقیقات، سالیانه به بیش از ۲۵سانتی‌متر می‌رسد، آماری که در واقع آژیر خطری برای حیات فلات مرکزی ایران است.

ارسال نظر