شناسه خبر : 18060

سنگ اندازی دفترخانه‌ها در برابر متقاضیان تعویض پلاک

سنگ اندازی دفترخانه‌ها در برابر متقاضیان تعویض پلاک

دفترخانه‌های اسناد رسمی استان یزد بر خلاف مصوبه دادستان کل کشور از صدور وکالتنامه تعویض پلاک با برگ سبز خودداری می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، با وجود تأکید صریح دادستان کل کشور مبنی بر رسمیت برگه سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی، اما به نظر می‌رسد دفترخانه‌های استان یزد برای صدور وکالت‌نامه تعویض پلاک با برگ سبز، سنگ اندازی   و از صدور وکالت نامه خودداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل استان یزد از انتقال سند به عنوان یکی از چالش‌های نمایشگاه داران خودرو یاد کرد و گفت: متاسفانه دفتر‌های اسناد رسمی بر خلاف دستور صریح دادستان کل کشور و تایید ناجا، وکالت تعویض پلاک بر روی برگ سبز صادر نمی‌کنند که این موضوع تخلف و جرم است.


ضیائی مقاومت دفترداران را ناشی از کم شدن درآمد آنان عنوان کرد و افزود: وقتی زمان تعویض پلاک، خودرو به صورت کامل بازرسی شده و مشخصات فروشنده و خریدار ثبت می‌شود دیگر چه نیازی به سند دوم است که هیچ کجا هم استفاده نمی‌شود تا زمانی که بخواهید خودرو را بفروشید.        


اما رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد این مساله را تکذیب کرد و گفت: این مساله به هیچ وجه صحت ندارد و وکالتنامه در همه دفاترخانه‌های اسناد رسمی استان صادر می‌شود.


حسینی نیک افزود: ممکن است فردی به دفترخانه‌ها مراجعه کرده و به دلیل نقص در مدارک برای او وکاتنامه صادر نشود، که این مساله طبیعی است و پس از تکمیل مدارک می‌تواند به دفاترخانه‌ها مراجعه کند.
اما پیگیری ما و تماس با برخی دفاترخانه‌های رسمی نشان داد که آن‌ها از صدور وکالتنامه تعویض پلاک خودرو خودداری کرده و صدور وکالتنامه را منوط به سند رسمی عنوان می‌کنند.

۱۳ شهریورماه بود که محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالیکت تأکید کرد.

در این نامه تصریح شده است: «تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمی‌باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.»

مساله ای که مذاق کانون سردفتران و دفترخانه های رسمی خوش نیامده و آنها اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده اند.

این در حالی است که برای انتقال خودرو در دفاتر تعویض پلاک یا نیاز به حضور طرفین است یا اینکه خریدار باید وکالتنامه رسمی از طرف مالک قبلی داشته باشد که این وکالت نامه قبلاً در دفاتر اسناد رسمی با هزینه اندک تنظیم می‌شد و خریدار می توانست براساس همین وکالت در مراکز تعویض پلاک پلیس راهور انتقال خودرو را به نام خود را انجام دهد و تعویض پلاک کند.

ولی پس از بخشنامه دادستان کل کشور، دفاتر اسناد رسمی از تنظیم وکالتنامه رسمی انتقال خودرو برای متقاضیان خودداری می کنند.

ارسال نظر