شناسه خبر : 17799

جزییات هدف‌گذاری «درمان رایگان» در بخش سرپایی تامین اجتماعی

جزییات هدف‌گذاری «درمان رایگان» در بخش سرپایی تامین اجتماعی

معاون درمان تامین اجتماعی با اشاره به برنامه این سازمان برای ساخت درمانگاه در تمام شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر کشور ظرف سال‌های آینده، یادآور شد که این موضوع به معنای تحقق عدالت در درمان نیست. وی همچنین از جزییات پیگیری‌های سازمان برای رایگان ساختن خدمات سرپایی سخن گفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، امیر عباس منوچهری (معاون درمان سازمان تامین اجتماعی) در گفتگو با اشاره به خواست بیمه‌شدگان برای توسعه‌ی بیشتر مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور، به جهت رایگان تمام شدن هزینه‌های درمان، گفت: «سازمان تامین اجتماعی در ۲ سال گذشته به ازای هر سال حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان به منظور تحقق عدالت در حوزه درمان و پیاده‌سازی سطح‌بندی خدمات درمانی در مراکز ملکی خود اختصاص داده است.» 

وی افزود: «انتظار می‌رود که ظرف سال‌های آینده در تمام شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر، حداقل یک درمانگاه ساخته شود اما این موضوع به معنای تحقق عدالت در درمان نیست. به منظور دست‌یابی به عدالت، باید دسترسی به امکانات در تهران مانند بیمه‌ شده‌ای باشد که در شهرستان کنارک زندگی می‌کند. فردی که در تهران زندگی می‌کند، به راحتی به بیمارستان‌های ملکی سازمان مانند میلاد مراجعه می‌کند و با هزینه صفر بیرون می‌آید اما فردی که در کنارک زندگی می‌کند هم به اندازه همین بیمه شده‌ی تهرانی حق بیمه پرداخت کرده است. در نتیجه اینها در قیاس با یک تهرانی از بخشی از خدمات محروم می‌مانند. به همین دلیل سازمان تصمیم گرفت که در ۳۷۵ شهرستان که مرکز ملکی ندارد، هزینه درمان (بستری) را رایگان کند.»

درمان

چرا درمان سرپایی رایگان نشد؟ 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که چرا هزینه‌های درمان سرپایی در شهرستان فاقد مراکز  ملکی رایگان نشده‌اند؛ در حالی که بیشتر بار مرجعات مربوط به این بخش است، گفت: «دلیل اینکه به سراغ بخش بستری نرفتیم این بود که امکان نظارت بر آن را نداشتیم؛ چراکه در بخش سرپایی «تقاضای القایی» وجود دارد و ما نمی‌توانیم پاسخگوی آن باشیم. راه رایگان ساختن درمان سرپایی به جهت مدیریت هزینه‌ها، توسعه نسخه‌ی الکترونیک است. ما می‌توانیم در قالب تحول دیجیتال، نسخه دیجیتال و پرونده سلامت الکترونیک، نظارت سیستماتیک بر درمان سرپایی داشته باشیم.» 

منوچهری تصریح کرد: «باید توجه داشت که سازمان تامین اجتماعی با حجم عظیمی از بیمه شده سرکار دارد؛ در نتیجه لازم است که منابع را درست هزینه کنیم تا تعادل منابع و مصارف حوزه درمان برهم نریزد. سازمان تامین اجتماعی این امکان را ندارد که چند میلیون نفر را برای نظارت بر درمان سرپایی استخدام کند و آنها را به عنوان بازرس به مراکز درمانی اعزام کند؛ در نتیجه راهش شکل‌‌گیری پرونده‌‌های الکترونیک است. اگر نظارت‌های الکترونیک به صورت کامل مستقر شوند می‌توانیم درمان سرپایی را هم رایگان کنیم. اساسا به همین دلیل به سراغ نسخه الکترونیک رفتیم تا این برنامه‌ها را پیاده و آنها را هدف‌گذاری کنیم.» 

استخراج استانداردهای سطح‌بندی توسط وزارت بهداشت

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان تامین اجتماعی برای تجهیز مراکز ملکی خود در قالب سطح‌بندی خدمات درمانی و توسعه درمانگاه‌ چگونه می‌تواند سازمان‌دهی لازم را به دست آورد و اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چگونه و بر چه اساس با سازمان همکاری می‌کند، گفت: «باید توجه داشت که سطح‌بندی خدمات درمانی با لایه‌بندی خدمات درمانی دو مقوله‌ی متفاوت است اما معمولا آنها را به جای یکدیگر به کار می‌گیرند. سطح‌بندی خدمات درمانی در وزارت بهداشت متولیانی دارد که سال‌هاست بر روی آن کار می‌کنند.» 

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: «استانداردهای لازم برای سطح‌بندی توسط وزارت بهداشت استخراج شده است؛ برای مثال تعیین می‌شود که به ازای هر هزار نفر؛ ۱.۷۷ تخت در بخش بستری نیاز داریم؛ یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک دستگاه سی‌تی‌اسکن باید تهیه کرد یا اینکه می‌گویند به ازای هر ۲۰ هزار نفر باید یک درمانگاه مستقر شود. در این زمینه تمام مستندات را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ایم و آمارهای آنها را استخراج کرده‌ایم. البته تنها، دولت نیست و آمار مراکز غیردولتی را هم استخراج کرده‌ایم و یک بانک اطلاعاتی را در معاونت درمان به راه انداختیم.» 

اجرای سطح‌بندی در تامین اجتماعی 

 منوچهری در مورد تجهیز و نوسازی مراکز درمانی تامین اجتماعی، گفت: «در گذشته بیشتر مراکز تامین اجتماعی در شهرستان‌ها وضعیت مطلوبی نداشتند. نمی‌خواهم با جای دیگری مقایسه کنم اما امروز در بیشتر شهرستان‌ها به لحاظ استانداردها وضعیت خوبی داریم. در این راستا مراکز خود را بر اساس ورژن‌های خدماتی که برایشان تعریف کرده بودیم، ارتقاء دادیم. مثلا برخی مراکز تجهیزات لازم را نداشتند یا تجهیزاتشان مستعمل شده بود. در بودجه سال گذشته سازمان تامین اجتماعی ۲۸۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص دادیم تا در این بخش بروزرسانی داشته باشیم.»

وی افزود: «مثلا یک دستگاه سنگ‌شکن را که ۲۰ سال بود کار می‌کرد را یا یک دستگاه نو جایگزین کردیم. سال گذشته ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیارد تومان هم برای تجهیزات سرمایه‌ای مصوب کردیم. همینطور برای تجهیزاتِ «های-تک»، مانند دستگاه‌های ام‌ار‌آی، سی‌تی‌اسکن  و... . سال گذشته به دلیل شیوع پاندمی کرونا، تعداد زیادی از بیمارستان های تامین اجتماعی به لحاظ دسترسی به دستگاه‌های اکسیژن ساز به مشکل خوردند؛ چراکه هیچ گاه به این اندازه اکسیژن نیاز نبود. چیزی در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان از بابت دستگاه‌های اکسیژن ساز هزینه کردیم. همین طور در مورد تهویه بیمارستان‌ها که به دلیل شرایط بحرانی کرونا به مشکل خورده بودیم. متاسفانه سازمان جهانی بهداشت به موقع شرایط بحران را پیش‌بینی نکرد و تا مدت‌ها به جهان پاندمی را اپیدمی معرف کرد. در نهایت حتی ابعاد همین پاندمی هم از تصور و پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، فراتر رفت.» 

منوچهری در ادامه با اشاره به بعد ساخت مراکز ملکی در قالب سطح‌بندی خدمات درمانی، گفت: «سازمان تامین اجتماعی باید ۶۱ درمانگاه دیگر بسازد تا در تمام شهرستان‌های بالای ۲۰ هزار نفر کشور، یک درمانگاه داشته باشد. این کار از سال ۹۹ آغاز شد. سال گذشته ۱۶۵۰ میلیارد تومان و امسال هم ۱۶۵۰ میلیارد تومان برای سطح‌بندی پیش‌بینی شده است که در مجموع به ۳۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.»   

ارسال نظر