ماجرای بیمه‌نامه‌هایی که پس از تحویل خودرو صادر می‌شود!

ماجرای بیمه‌نامه‌هایی که پس از تحویل خودرو صادر می‌شود!

اخیرا برخی از خریداران خودرو در تماس با این خبرگزاری، از مشکلی در رابطه با صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خودروهای خود خبر داده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، داستان از این قرار است که تعدادی از مشتریان در هنگام تحویل خودرو ثبت‌نامی (فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش یکساله) خود متوجه شده اند که برگه بیمه‌نامه برای آنان صادر نشده و این در حالی است که زمان   فعال شدن تعهدات بیمه، از فردای روز صدور بیمه‌نامه است. در حقیقت خودرو تحویل مشتری شده اما بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو یک تا چند روز بعد صادر و فعال می شود.

یکی از مشتریان اینگونه توضیح می‌دهد که سال گذشته، در طرح‌های پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو شرکت و برنده یک دستگاه خودرو دناپلاس شده است. پس از واریز  باقی مانده مبلغ، موعد تحویل خودرو مورخ  ۲۴ مرداد امسال مشخص شد. خودرو در زمان مقرر تحویل داده شد اما بیمه نامه فردای آن روز صادر شده است.

وی موضوع را از نمایندگی مربوطه پیگیری کرده و پاسخ شنیده که موارد از این دست در طول ماه‌های اخیر چندین بار پیش آمده است!

در نمونه‌ای دیگر مشتری، خودرو را در تاریخ ۲۱ مرداد ماه از نمایندگی ایران‌خودرو تحویل گرفته اما بیمه‌نامه وی در تاریخ ۲۴ مرداد ماه صادر شده و طبیعتا زمان فعال شدن آن نیز ۲۵ مرداد ماه است. 

ایران‌خودرو: اگر حادثه‌ای تا زمان صدور و فعال شدن بیمه‌نامه رخ داد، خسارتی متوجه مشتری نیست

 علت را از ایران‌خودرو پیگیری کرد که در نهایت امیرحسین شاه‌حسینی- قائم مقام مدیر فروش ایران‌خودرو اینگونه پاسخ داد که بر اساس قواعد موجود، زمانی‌که خودرو تحویل مشتری می‌شود، ضروری است دارای پلاک انتظامی و مشمول بیمه شخص ثالث باشد؛ لذا از روز دریافت خودرو توسط مشتری، خودرو به مدت ۳۶۵ روز تحت پوشش بیمه است.

وی تصریح کرد: براین اساس زمانی که خودرو تحویل مشتری می شود، تحت پوشش بیمه‌ فعال است اما چنانچه به هر دلیلی در زمان تحویل خودرو، بین صدور بیمه‌نامه و شروع تعهدات بیمه فاصله بیفتد، در صورت بروز سانحه‌ای برای مشتری، براساس توافق و تعهدات فی‌مابین با شرکت بیمه،خودروساز متعهد بیمه مسئولیت است وخودرو تحت پوشش بیمه شرکت است و مسئولیت اتفاقات و حوادث احتمالی، بر عهده مشتری نخواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا بین زمان تحویل تا فعال شدن بیمه نامه خودرو فاصله افتاده که خودروساز به "بیمه مسئولیت" متعهد شود؟ گفت: تحویل خودرو توسط خودروساز و صدور بیمه توسط شرکت‌های بیمه انجام می‌شود و نیازمند ارسال اطلاعات زمان تحویل خودرو به شرکت بیمه است. براین اساس امکان دارد که بطور مثال خودرو در بعد از ظهر روز پنجشنبه تحویل شده باشد که در آن زمان امکان پرینت بیمه‌نامه نبوده است تا در اولین روز کاری، یعنی شنبه بعد نسبت به انجام آن اقدام شود.

محسن مطلبی- رئیس اداره بیمه ایران‌خودرو نیز در این رابطه اظهار کرد: بطور کلی بیمه شخص ثالث جزو الزاماتی است که خودروساز طبق قانون حمایت از مصرف‌کننده، در زمان تحویل خودرو بایستی به مشتری ارائه دهد؛ بنابراین هر خودرویی که تحویل می‌شود باید دارای پلاک ملی و بیمه‌نامه معتبر باشد. از زمان تکمیل‌ وجه مشتری که بعضا ممکن است چند روز پیش از زمان تحویل باشد، شرکت ارائه دهنده بیمه نیز انتخاب می شود. خودروسازان قراردادی کلی با صنعت بیمه دارند که براساس آن بیمه‌نامه زمانی فعال می‌شود که خودرو تحویل مشتری شده و از همان زمان خودرو مشمول بیمه است.

وی افزود: براین اساس مشتریان هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ چراکه از همان لحظه تحویل خودرو تا هر زمان که برگه بیمه‌نامه به دستشان برسد، خودرو تحت پوشش بیمه است.

ارسال نظر