شناسه خبر : 17711

مشکل بیمه ای افراد شاغل درتعاونی‌های صیادان در منابع آبی هنوز باقی است

مشکل بیمه  ای افراد شاغل درتعاونی‌های صیادان در منابع آبی هنوز باقی است

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: صید ماهی توسط تعاونی‌های صیاداندر منابع آبی (سدها) استان آغاز شد و پیش بینی صید امسال بیش از ۶ تُن است

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرنگار ایرنا حمید حسین‌پور با اشاره به اینکه این تعداد تعاونی فعالیت صیادی خود را در دریاچه پشت سدهای استان از نیمه دوم شهریور آغاز کردند، افزود: براساس برآورد انجام شده این تعاونی‌ها طی این مدت ۶ هزار و ۱۰۰ تن ماهی صید و بازارهای داخل یا خارج استان به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ تعاونی صیادی در استان فعال است، اظهار داشت: ۴۲۰ نفر به طور ثابت در این تعاونی‌ها عضویت دارند و در آن فعالیت می‌کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان به مشکلات تعاونی صیادی در استان اشاره کرد و گفت: قیمت نهاده های تعاونی هم چون ادوات صیادی، تور، طناب، قایق و غیره حداقل سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

حسین‌پور یادآور شد: مشکل زیرپوشش بیمه قرار گرفتن افراد شاغل در این تعاونی هنوز به قوت خود باقی است و این موارد می تواند موجب دلسردی این افراد شود.

وی با اشاره به اینکه صیادان می‌توانند طبق قوانین مربوطه از دریاچه پشت سدها ماهی صید کنند، یادآور شد: در ابتدای سال اقدام به رهاسازی بچه ماهی درمنابع آبی می شود و صیادان در نیمه دوم سال اقدام به صید آنها می کنند.

در حال حاضر شیلات استان کردستان در بخش تکثیر و تولید ماهیان سردابی، صید و صیادی در منابع آبی(دریاچه های طبیعی و پشت سدها) ، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تکثیر و پرورش زالو فعالیت دارد.

تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای بیش از ۴۰۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

ارسال نظر