شناسه خبر : 17649

حق‌الزحمه دانشجویان دکتری تخصصی ۲۰ درصد افزایش می یابد

حق‌الزحمه دانشجویان دکتری تخصصی 20 درصد افزایش می یابد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به حضور ۴۰ درصدی دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها، تعداد دانشجویان بیشتر می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مفدا، نشست بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و علی نمکی مشاور و دستیار امور ویژه وزیر بهداشت با معاون و مدیران معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه در سالن شهید احمدرضا احدی برگزار شد.

در این نشست سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خیلی خوشحال هستم که در ابتدای تصدی این مسؤولیت در جایگاه مقام عالی وزارت بهداشت، نشست با مدیران و مسئولان معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار شد.

وی بر لزوم انجام واکسیناسیون در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تجاربی که از سال گذشته حاصل شد، امسال نیز می‌توانیم موضوع بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی را با وضعیت بهتری دنبال کنیم چرا که امسال، دانشجویان قبل از ورود به مراکز تحصیلی و دانشگاهی، واکسینه خواهند شد و نگرانی ما در این زمینه کمتر خواهد بود.

لاری خاطرنشان کرد: سال گذشته و در ایام پیک شیوع این ویروس منحوس، با هماهنگی‌های خوبی که با معاونت آموزشی وزارت بهداشت حاصل شد، شاهد حضور دانشجویان بالینی در کلینیک‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی بودیم و در این مسیر ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی را با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، استاندارد کردیم.

وی افزود: با خریداری اقلام بهداشتی از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده، شیلدهای محافظتی و توزیع آن در میان دانشجویان و اساتید و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسیر طبخ و توزیع غذای دانشجویی، توانستیم شاهد موفقیت‌های خوبی باشیم و خوشبختانه باتجربه خوبی که از سال گذشته به دست آمد، می‌توانیم بازگشایی دانشگاه‌ها را با شرایط بهتری پیگیری کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: ما حتی سال گذشته اتاق‌های ایزوله در خوابگاه‌های دانشجویی به منظور قرنطینه افراد مشکوک تعبیه کردیم و با انجام رپیدتست روی دانشجویان، آنها را به لحاظ کنترل بیماری، ایزوله می‌کردیم و به هرحال شرایط امسال با انجام واکسیناسیون، بهتر خواهد بود.

شاهد حضور حدود ۴۰ درصدی دانشجویان در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم

سخنگو و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکنون شاهد حضور حدود ۴۰ درصدی دانشجویان در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم، خاطرنشان کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین انجام و تکمیل واکسیناسیون، قطعاً شاهد افزایش بیشتر دانشجویان در خوابگاه‌ها و کلاس‌های دانشجویی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما طی دو سال گذشته توانستیم با معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعامل بسیار خوبی را ایجاد کنیم و مشکلاتی را که به صورت مشترک در میان این دو معاونت وجود داشت با همراهی یکدیگر حل کنیم. این اتفاق بسیار راه‌گشا است و مشکلات بسیاری را که دانشجویان در حوزه آموزشی دارند می‌تواند حل کند.

لاری درباره اهمیت رتبه‌بندی فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد: خوشبختانه اخیراً رتبه‌بندی جامع علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی با عنوان (رعد ۱۴۰۰) با همکاری و مشارکت سه معاونت «فرهنگی و دانشجویی»، «آموزشی» و «تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت» و دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۱۴۳ شاخص به سرانجام رسید و معاونت فرهنگی و دانشجویی هم‌طراز سایر معاونت‌ها، مورد توجه قرار گرفت.

بسترهای لازم را برای حمایت هر چه بیشتر از دستیاران فراهم شود

وی افزود: موضوع ساخت و بازسازی پاویون‌ها و محل استراحت دستیاران نیز از جمله مباحث جدی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. ما سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان برای ساخت، تجهیز و بازسازی پاویون‌ها، پرداخت کردیم.

لاری گفت: امسال نیز مقرر شد ۳۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شود که تنها ۱۰ میلیارد آن به دانشگاه‌ها برای ساخت و تجهیز توزیع شد اما متأسفانه ۲۰ میلیارد دیگری هنوز عملی نشده است که قرار بود این مبالغ از بودجه‌های کرونایی به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ترزیق شود که از درخواست دارم نسبت به این موضوع نیز عنایت و توجه کافی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: باید با برگزاری نشست و تعاملات با کمیسیون بهداشت و همچنین مسؤولان در سازمان برنامه و بودجه، بسترهای لازم را برای حمایت بیشتر دستیاران فراهم کنیم. باید کاری کنیم که دستیاران نیز همانند یک پزشک عمومی مزیت‌های شغلی و بیمه‌ای بهره‌مند شوند و به مانند یک پزشک حقوق دریافت کنند چرا که بیشتر بار بیمارستان بر دوش این عزیزان است.

لاری قرار گرفتن بیمه سلامت و تأمین اجتماعی در حق‌الزحمه و دریافتی دستیاران را موجب دلگرمی این دسته از دانشجویان دانست و گفت: این عزیزان تلاش بسیاری می‌کنند و ما باید تلاش کنیم تا جایگاه این دسته از دانشجویان را آن گونه که شایسته است ببینیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر بازنگری در خصوص دستورالعمل‌ها و سهمیه‌های مناطق مختلف برای دانشجویان دستیاری، گفت: این امر موجب شده است تا فرد نتواند در زمان خود ازدواج کند و انتخاب همسر بر مبنای مکانی است که فرد باید در آن‌جا حضور داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه دستیاران جدای از افزایش سالانه، گفت: امسال بنا شد تا افزایش ۲۰ درصدی حق‌الزحمه جدای از این ۵۰ درصد را برای دستیاران، دانشجویان اینترن و دانشجویان دکتری تخصصی داشته باشیم که در نهایت نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه است، تا شش ماه اول حق‌الزحمه آنها پرداخت شود. این موضوع مصوبه هیأت امنا را نیز دارد اما عملی نشده است که امیدواریم این موضوع نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه بر اساس وعده داده شده دنبال شود.

ارسال نظر