شناسه خبر : 17521

اکثر باغداران باغات خود را بیمه نمی‌کنند

اکثر باغداران  باغات خود را بیمه نمی‌کنند

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان ساوه گفت: یکی از راهکارهای مهم حذف دلالان از بازار محصولات کشاورزی به ویژه انار را می‌توان عرضه مستقیم محصولات در غرفه‌ها دانست که بر کاهش قیمت‌ها نیز اثرگذار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، راضیه کریمی اظهار داشت: با وجود خسارت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به باغات انار شهرستان ساوه بر اثر سرمازدگی، میزان تولید محصول قابل قبول است و عملیات برداشت از پاییز آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: در خصوص حذف واسطه‌ها با هدف افزایش سوددهی به باغداران، برنامه‌های متعددی از جمله برپایی غرفه فروش مستقیم محصولات انار و آلو در دستور کار است که در تعدیل قیمت‌ها نیز نقش بسزایی دارد. 

مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان ساوه ادامه داد: بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر از باغداران ساوجی عضو تعاونی هستند و از خدمات این تشکل و توصیه‌های موردنیاز در خصوص زمان کوددهی و  سم‌ دهی  برای بهبود کمی و کیفی محصولات بهره‌مند می‌شوند.

کریمی عنوان کرد: با هدف توسعه صادرات انار ساوه، رایزنی و هماهنگی های لازم با با تعاونی باغداران کشور برای  سهولت در این زمینه و همچنین حذف دلالان و واسطه ها در حال انجام است.

وی گفت: در مورد پرداخت خسارت به باغات آسیب دیده، بیمه کشاورزی فعال است اما اکثر باغداران به این دلیل که از قوانین و شرایط این بیمه رضایت ندارند، در نتیجه  باغات خود را بیمه نمی‌کنند.

به گفته مدیرعامل تعاونی باغداران شهرستان ساوه، راهکار ترغیب کشاورزان نسبت به بیمه کشاورزی، ارائه سیاست‌های تشویقی و تخفیف در حق بیمه دریافتی است و تعاونی باغداران شهرستان نیز در این زمینه تلاش می‌کند.

شهرستان ساوه با ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت انار و ظرفیت تولید سالانه تا ۲۵۰ هزار تن، از قطب های تولید این محصول در کشور به حساب می آید.

وی در پایان از مسئولان درخواست کرد: با توجه به افزایش چندین برابری هزینه سم، کود و کارگر و مقرون به صرفه نبودن شرایط کنونی برای باغداران، انتظار می‌رود دولت جدید در زمینه یاری به کشاورزان اقدامات جدی انجام دهد.

ارسال نظر