شناسه خبر : 17415

بیش از ۱۰میلیون کارگر درکشور بیمه نیستند/ سه میلیون راننده تاکسی بیمه ندارند

بیش از ۱۰میلیون کارگر درکشور  بیمه نیستند/ سه میلیون راننده تاکسی  بیمه ندارند

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، معتقد است که هیچ یک از مسئولان حقوق کارگر را به رسمیت نمی‌شناسند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایلنا، علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه «سلام، صبح بخیر» رادیو ایران در خصوص مشکلات بر سر راه کارگران در دوران تعطیلات کرونایی گفت: اصلا سوال من این است که آیا کارگری در کشور وجود دارد؟ مسئولان محترم اصلا حقوق کارگران را به رسمیت نمی‌شناسند. گفتمان امام و رهبری بر پایه کپرنشینان و کوخ نشینان بوده و اگر این نبود الان معلوم نمی‌شد که وضعیت ما به کجا می‌رسید؟ می‌بینیم که ۱۸ماه از وضعیت کرونا می‌گذرد، اگر کرونا نبود هم ما این وضعیت را داشتیم. 

وی افزود: تفکری در کشور صرف نظر از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، متاسفانه در ساختار دولت‌ها قرار میگیرد و کارگر را همچنان در طبقه برده نگاه می‌کند. فکر می‌کنند که کارگر می‌آید تا لذت ببرند از آن‌ها. چه دولتی و چه غیر دولتی. فرقی نمی‌کند. نوع نگاهی است که به مباحث کارگری وجود دارد. 

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: در دولت از محل توجه به نیروی انسانی و کارگر، سالیانه ۵ تا ۶ درصد از بهره وری و رشد اقتصادی خود را طراحی می‌کنند. برنامه پنجم و ششم ما هم تاکید بر همین مورد بود. به صراحت می‌گفت که اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی برسیم، به جای اینکه برویم و منابع مالی را در جای دیگر خرج کرده و سوءمدیریت و تدبیر کنیم، سعی می‌کنیم از محل توجه به نیروی انسانی، انگیزه را در نیروی انسانی و کارگر بالا ببریم و توجه کنیم. 

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین کشور ما، بیش از ۱۰میلیون کارگر بیمه نیستند. اخیرا که کرونا به وجود آمد و حضرت آقا دستور دادند که ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی کنند، کارگری که ۱۸-۱۹ ماه است بیکار شده، آن هم در کارگری ساختمانی که سخت‌ترین و حادثه‌خیزترین کار است، دیدند ۷ تا ۱۰ میلیون کارگر هنوز بیمه نیستند. چه برسد به اینکه ما بخواهیم بیمه بدهیم یا ندهیم. 

وی بیان کرد: بیمه بیکاری که نشات گرفته از فضای بحرانی کرونا یا حتی سیل و زلزله است، در رابطه با نیروهای فصلی، از چه محلی باید ارتزاق کنند. من در مجلس یک تنه هستم. ۲۸۰ نماینده داریم که دغدغه کارگری ندارند. چون کارگر نبوده اند. چون برای یک چیز ساده در مملکت وقت می‌گذارند ولی وقتی می‌خواهند برای کارگر وقت بگذارند، هزاران جلسه و بحث و دعوا دارند. برخی از آن‌ها دغدغه کارگری دارند ولی ۱۸-۱۷ وزارتخانه هستند، همه باید گرایش کارگری داشته باشند. 

بابایی کارنامی تاکید کرد: شما یک کارخانه می‌خواهید راه اندازی کنید، باید کارگر باشد. شما مزرعه می‌روید، کارگر است. راننده تاکسی هم کارگر است. در همین مملکت دو سه میلیون راننده تاکسی هستند، بیمه ندارند. اینها هم کارگرند. مگر کارگر از جای دیگری آمده است. من به صراحت می‌گویم که هیچ برنامه ریزی نشده و هیچ گرایشی هم وجود ندارد. حضرت آیت الله رییسی قول دادند که اگر دولت‌شان این هفته رای اعتماد بگیرند، توجه به عدالت اجتماعی با برنامه‌هایی که مطرح کردند، انجام شود. 

وی افزود: دکتر رییسی بخواهند کرونا را مدیریت کنند، باید افرادی که در بحث از دست دادن شغل‌شان در فضای کارگری و مشاغل خانگی و خوداشتغالی که آسیب‌های جدی در این مدت دیدند و هیچ کسی آن‌ها را حمایت نکرد، به هر نفر ۵ میلیون تومان بدهند که به ازای هر یک نفر و نخواهند بیرون بروند و هزینه قرنطینه کردن دربیاید و کل دنیا اینطور مدیریت کردند، انجام دهند. من صبح که می‌خواهم به مجلس بروم، انگیزه کار ندارم. چون می‌بینم کسانی را که فقط می‌خواهند از منابع و جیب نفت ببرند و برای کسی که حقوق بالاتری می‌گیرد، برای او هزینه می‌کند ولی برای کارگر هیچ، چه باید کرد؟ 

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که قرار بود یک میلیون تومان به هر نفر بدهند، عنوان کرد: من صحبتم با دولت قبلی نیست. آن دولت که اصلا اعتقادی به هیچ کسی نداشت. اعتقاد شخصی من این بود که دولت قبلی در بحث مدیریت کرونا، همان وقتی را که برای ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشتند، بخش اعظم آن خیانتی بود که در ساعات مدیریت مقابله با کرونا گذاشتند. 

بابایی کارنامی در واکنش به این جمله که نمایندگان مجلس در این وضعیت بحرانی کرونا، به دنبال مسایل پیش پا افتاده می‌روند بیان کرد: بعضی کارها، کار مجلس نیست. دولت‌ها باید انجام دهند. دولت‌ها از محل تنخواه باید هزینه کنند. من می‌گویم که دولت داشته و نداده است. در هر صورت حضرت آقا ۱۲ ماه قبل دستور دادند که آقای روحانی بنشینید و بخشنامه بیمه کرونایی را بررسی کنید، اما این کار را نکردند. شما ۵۰۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی بردارید و این کار را کنید، مقام معظم رهبری مخالفت می‌کنند؟ اینطور نیست. 

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: ۸ سال حقوق بازنشستگان و بقیه را انجام ندادند و یک شب مانده به انتخابات این کار را انجام دادند و تورم عجیبی را ایجاد کردند. من با این ساز و کار هیچ اتفاقی برای کارگران نمی‌افتد. می‌توانم یک ماه دیگر، کابینه دولت جدید بر سر کار بیاید و بعد ببینیم چه می‌کنند. وزیر پیشنهادی قول دادند که روز اولی که پشت میز رفتند و نشستند، چون گفتند از طبقه کارگری هستند، قشر آسیب‌پذیر کارگران را رسیدگی کنند. در تمام دنیا کارگر را روی چشم‌شان می‌گذارند به خاطر همین آن‌ها پیشرفت کردند. تمام این حرف‌ها که زده می‌شود، وقتی به عمل نرسد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. 

برنامه زنده «سلام، صبح بخیر» به تهیه‌کنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح بر روی آنتن زنده رادیو ایران قابل دریافت است.

ارسال نظر