شناسه خبر : 17380

۱۵ هزار دانشجو از بیمه استفاده خواهند کرد

۱۵ هزار دانشجو از بیمه استفاده خواهند کرد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت روند بدهی های معوق دانشجویان علوم پزشکی را کاهشی اعلام کرد و گفت: طی دو سال اخیر میزان این بدهی ها را تا ۵۰ درصد کاهش دادیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهروز رحیمی ، ضمن بیان این مطلب، گزارشی از آخرین وضعیت تسهیلات دانشجویی وزارت بهداشت ارائه داد و گفت: اعتقاد قلبی داریم نفع و سود هر اقدام و تصمیمی که در صندوق رفاه دانشجویان گرفته می شود، به دانشجویان می رسد و دانشجو از ثمرات آن بهره مند می شود.  اما معتقدم تدوین طرح های بلندمدت ۱۰ یا ۱۵ ساله در صندوق رفاه دانشجویان، کام تمامی دانشجویان را شیرین نخواهد کرد زیرا آنها نمی توانند در کوتاه مدت از ثمرات آن بهره مند شوند به همین جهت صندوق رفاه دانشجویان طی مدت دو سال اخیر چند موضوع را در برنامه ریزی های خود قرار داد که یکی از آنها افزایش وام های دانشجویی در مقایسه با سال ۹۸ بود ، بر این اساس سرانه وام ما از سه برابر عبور کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در سال ۹۸ و ۹۹، حدود ۱۱۴ میلیارد تومان به دانشجویان در قالب وام پرداخت کرده ایم  که این میزان در سال جاری به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

 رحیمی تأکید کرد: در پرداخت برخی وام های نظیر "وام ضروری" نیز روند خود را تغییر دادیم. مثلا در گذشته یک بار در دوره تحصیل به دانشجو وام ضروری پرداخت می شد، اما در حال حاضر این وام به ازای هر دو سال تحصیل پرداخت خواهد شد و هر دانشجو در هر مقطع تحصیلی می تواند دو بار وام ضروری بگیرد. به عبارت دیگر دانشجو در مقطع کارشناسی دو بار، در مقطع کارشناسی ارشد یک بار وام دریافت می کند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص برنامه های این صندوق برای افزایش وام های دانشجویی در سال تحصیلی جاری نیز گفت: ما برای سال تحصیلی جدید وام های خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا سه برابر افزایش داده ایم. افزایش مجدد آن نیاز به تصویب در هیات امنای ما دارد و فعلا تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اگرچه نگاه صندوق رفاه دانشجویان در جهت افزایش وام ها است.

وی در خصوص میزان وام های پرداختی به عنوان ودیعه مسکن نیز گفت: ما در سال ۹۸، مبلغ ۱۸.۵ میلیون تومان برای دانشجویان ساکن پایتخت وام پرداخت می کردیم و این میزان امسال با رشد ۴ برابری، بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ این امر علاوه بر کمک به حل مشکل مسکن دانشجویان موجب تسهیل ازدواج آن ها نیز خواهد شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت پوشش هزینه های درمان بیماران صعب العلاج را نیز از دیگر برنامه های این صندوق عنوان کرد و گفت: دانشجویانی که با بیماری های صعب العلاج مواجه باشند، می توانند از کمک های بلاعوض صندوق برای هزینه های درمانی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به افزایش وام های دانشجویان دوره دستیاری نیز گفت: وام های این دانشجویان از ابتدای سال ۹۹ در حال پرداخت شدن است و ما سال گذشته به بیش از ۱۰ هزار دانشجو وام دستیاری دادیم و برنامه ما پوشش کامل جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفری دانشجویان دستیاری است تا هر کس متقاضی این وام باشد بتواند این وام را دریافت کنند. منابع این وام نیز در قالب همکاری مشارکتی با بانک مهر تامین می شود.

 رحیمی، بیمه تأمین اجتماعی را از دیگر تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان به دستیاران دانست و گفت: دوره دستیاری یکی از سخت ترین دوره های تحصیلی می باشد و معمولا دانشجویان در مقایسه با سایر دانشجویان وضع معیشتی بدتری دارند چرا که اغلب این دانشجویان در شرایط سنی تأهل قرار دارند و اجازه و فرصت کار در بخش خصوصی را نیز ندارند. ما برای آن ها پوشش بیمه تأمین اجتماعی را در نظر گرفتیم و قرار بر این است که همه دانشجویان دکترای تخصصی و دستیاری در صورت ارائه تقاضا،تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و ما به نیابت از آن ها هزینه های بیمه را واریز می کنیم و آن ها پس از فراغت از تحصیل می توانند این هزینه ای بیمه ای را به صورت قرض الحسنه و بلندمدت به صندوق رفاه دانشجویان برگردانند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت تأکید کرد: در مرحله پیش ثبت نام بیمه تأمین اجتماعی، بیش از ۷۰۰۰ متقاضی درخواست دادند و پیش بینی ما این است که ۱۵ هزار از دانشجویان بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

وی تأکید کرد: مناقصه بیمه تکمیلی دانشجویان دستیاری و دکترای تخصصی نیز آغاز شده است و پوشش کامل هزینه های بستری و سرپایی دانشجویان را از طریق بیمه تکمیلی در برنامه داریم که بخشی از هزینه نازایی و دندان پزشکی دانشجویان بیمه شده نیز تأمین می شود و وضعیت صندوق رفاه در شرایط فعلی وضعیت آرامی است.

 رحیمی همچنین خاطر نشان کرد: با وجود حاکم بودن شرایط کرونایی هیچ تغییری مبنی بر کاهشی بودن استفاده از تسهیلات صندوق رفاه از سوی دانشجویان نداشتیم. معتقدیم هزینه های تحصیلی دوره کرونا در خانواده ها بیشتر نیز می شود؛ زیرا بخش زیادی از دانشجویان ما در بالین حضور دارند و هزینه های زیادی را متقبل می شوند و بخشی از دانشجویان که آموزش مجازی داشتند هزینه هایی را به خانواده های خود تحمیل کرده اند در نتیجه هزینه های زیادی برای دانشجو ایجاد شده  و ما حتی با روند افزایشی استفاده از تسهیلات رسیده ایم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت همچنین خاطر نشان کرد: ما در دو سال اخیر حمایت های خوب بودجه ای از مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشتیم و منابع عمومی ما با رشد خوبی مواجه شد و تخصیص خوبی هم برای منابع این صندوق صورت گرفت. به گونه ای که در پایان سال ۹۹ همه وام های دانشجویی را تسویه کردیم و در سال جاری نیز همه منابع وامی که قرار بود طی چهار ماه به دانشجویان پرداخت شود را همان اسفندماه سال گذشته تامین کردیم. یکی از نکاتی که وجود دارد این است که ما هیچ ارباب رجوع حضوری در صندوق رفاه دانشجویان نداریم و همه فرایندهای اعطای تسهیلات به صورت الکترونیکی انجام می شود و نیازی به حضور فرد نیست.

 رحیمی روند بازپرداخت وام ها از سوی دانشجویان را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: افرادی که بدهی معوق به صندوق دارند آمارشان تا ۵۰ درصد در مقایسه با دو سال گذشته کاهش یافته است و با اطلاع رسانی های به موقع و مشوق هایی که در نظر گرفته شده، نه تنها افزایش معوق نداشتیم بلکه ۵۰ درصد معوقات بدهی های دانشجویان به صندوق رفاه تسویه شده و دانشجویان  نیز بسیار متعهد هستند.

وی در خصوص نرخ ژتون غذایی دانشجویان برای سال تحصیلی جاری نیز گفت: در خصوص این موضوع حوزه دانشجویی تصمیم می گیرد اما اجاره بهای خوابگاه ها که از سوی دانشجویان به صندوق واریز می شود مجدد صرف بازسازی و بهینه سازی خود خوابگاه ها می کنیم ، در این رابطه ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه ها اختصاص دادیم.

ارسال نظر